ریزگردها در آسمان کرمان!

آلودگی هوا به مرز هشدار رسید

ميهن صنعت : اگر این پدیده در کرمان ناشی از بروز گردوغبار در غرب کشورکه منشا آن کشور عراق است، باید با برقراری تعامل با کشور عراق در زمینه رفع این اقدام شود.

ميهن صنعت : ورود ریزگردهای عربی در حالی مردم کرمان را غافلگیر کرد که کارشناسان از آلودگی شدید هوای کرمان خبر می دهند و به نظر می رسد ورود ریزگردها به استانهای شرقی زنگ خطری جدی برای مسئولان محیط زیست باشد.

به گزارش مهر، شهروندان کرمانی و ساکنان شهرستانهای رفسنجان، سیرجان، زرند و انار کرمان صبح امروز و از ساعات ابتدایی روز، شاهد وجود ریزگردهایی در هوای محل زندگی خود بوده اند به گونه ای که حتی این مسئله موجب کاهش شدید دید هم شد.

ساعاتی بعد هم از سوی مسئولین محیط زیست استان کرمان اعلام شد که آلودگی هوای کرمان از نظر میزان غلظت ریزگردها به مرحله هشدار رسیده است.

ورود این ریزگردها از غرب کشور به استانهای شرقی و به خصوص کرمان در شرایطی است که مناطق مختلفی از این استان به دلیل گسترش سطوح بیابانی به ویژه در سالهای اخیر و با بروز خشکسالی های متوالی، در ماههای مختلفی از سال شاهد بروز طوفانهای شدید شن بوده و به اذعان کارشناسان و مسئولین این طوفانها، تمام ساختارهای اقتصادی مناطق بیابانی استان را تحت تاثیر قرار داده و برای بخش های مختلف مشکلات جدی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، بروز این پدیده با منشا غیر استانی نیز بر این مشکلات دامن زده و هر چند که تاکنون خسارات اقتصادی به دنبال نداشته، اما برای بیماران و سالمندان و حتی افراد سالم نیز مشکلاتی در بر خواهد داشته است.

در همین حال، حمیده حبیبی، مسئول مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمان با بیان اینکه منشا این ریزگردها کشور عراق است، به خبرنگار مهر می گوید: در ابتدای بروزاین پدیده، غلظت ریزگردها زیاد بود اما در برخی ساعات شاهد کاهش غلظت آن هستیم.

وی می افزاید: در ساعات میانی روز غلظت کمتر شده اما پیش بینی می شود مجددا این پدیده درکرمان رخ دهد.

وی ادامه می دهد: منشا این ریزگردها از کشور عراق بوده که در اثر وزش باد به سمت استانهای شرقی به خصوص کرمان حرکت کرده است.

مسئول مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمان تصریح می کند: پیش بینی ها حاکی از آن است که عصر امروز غلظت این مواد به ویژه در هوای مناطق شمال استان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه وجود این ذرات در هوا موجب کاهش دید افقی شده است، بیان می دارد: توصیه می شود سالمندان و افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند در شرایط فعلی در محیط باز قرار نگیرند و از این هوای آلوده استشمام نکنند.

در همین حال علی شاهی، کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان کرمان به خبرنگار مهر می گوید: برآوردهای ماهم نشان می دهد که منشا این ریزگردها خارج از استان بوده است.

وی می افزاد: بیش از 50 درصد احتمال اده می شود که این پدده در اثر ورود ریزگردهای کشور عراق به غرب کشور و سپس ورود آن به استان کرمان باشد.

وی بیان می دارد: البته احتمال اینکه این اتفاق در اثر خشک شدن دریاچه ها ئ جابجایی رسوبات و شنهای کف این دریاچه ها توسط نیروی بادهم وجود دارد.

وی می گوید: اگر این پدیده در کرمان ناشی از بروز گردوغبار در غرب کشورکه منشا آن کشور عراق است، باید با برقراری تعامل با کشور عراق در زمینه رفع این اقدام شود.

شاهی بیان می دارد: باید شیوه حل این مشکل و برنامه های لازم تدوین و پروژه ای طراحی شودتا بتوان با این پدیده مقابله کرد که پس از ارایه راهکار، اجرایی کردن آن هم زمان زیادی می برد.

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمان به برنامه اقدام ملی در مبارزه با بیابان زایی نیز اشاره کرده و اظهار می دارد: طی این برنامه، برای کنترل بیابان زایی و مقابله با پدیده هایی نظیر وجود ریزگردها دو برنامه بین المللی داریم که اجرای آن می تواند دراین زمینه بسیار موثر واقع شود.

وی همچنین می گوید: ریزگردها در حال حاضر خسارتی به بارنیاورده و تنها بیماران و افراد سالمند باید از ماندن در هوای آلوده خوداری کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=767
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه