مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

آمریکا به دنبال دور زدن توافق است

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد آمریکا می‌خواهد برای دور زدن توافق، برخی بند‌ها مبهم باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  محمد مرندی یکشنبه شب در گفتگو با شبکه المیادین افزود: ایران قبل از امضای توافق هسته‌ای جدید خواهان دریافت ضمانت است.

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران  ادامه داد: آمریکایی‌ها از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کنند و می‌خواهند برای دور زدن توافق، برخی بند‌ها مبهم باقی بماند.

او گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در شرایط سختی قرار دارند و موقعیت آن‌ها اجازه نمی‌دهد فشار بر ایران را افزایش دهند. گاز در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این را می‌دانند.

مرندی اضافه کرد: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی آنچه را که دولت آمریکا دیکته می‌کند اجرا می‌کند. آژانس به یک نهاد سیاسی تبدیل شده است که کشور‌های غربی تأثیر زیادی بر آن دارند. ایران آماده همکاری با متخصصان و کارشناسان آژانس است تا پاسخ‌های لازم را برای حل بحران در اختیار آن‌ها قرار دهد، هر چند سؤالاتی که به تازگی از سوی آژانس مطرح شده است، جدی نیست.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفتگو‌های فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات آمریکا ارائه کرد، اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=253173
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه