«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

از جنگ افغانستان تا تولید خودروهای الکتریکی ؛ پشت پرده حمله آمریکا به افغانستان چه بود؟

تصاویر و فیلم های دلخراشی که این روز ها از افغانستان مخابره می شوند بیشتر شبیه به بازی های رایانه ای و فیلم های هالیوودی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  تصاویر و فیلم های دلخراشی که این روز ها از افغانستان مخابره می شوند بیشتر شبیه به بازی های رایانه ای و فیلم های هالیوودی است. وضعیت بحرانی در شهر های افغانستان حاکم است و در حالی که ارگ ریاست جمهوری کابل توسط طالبان تصرف شده هزاران شهروند افغانستان آواره شده اند و یا بدون پاسپورت در فرودگاه های این کشور سرگردان هستند. اما مقصر اصلی شرایط فعلی افغانستان کیست ؟ و یا چه ارتباطی میان جنگ افغانستان با تولید خودرو های الکتریکی و سیلیکون ولی وجود دارد؟ شاید در نگاه نخست ارتباط میان جنگ افغانستان با تولید خودرو های الکتریکی عجیب به نظر برسد اما برای این که بتوانیم ارتباط میان سیلیکون ولی و خودروهای برقی را با ناآرامی های اخیر افغانستان توضیح دهیم بهتر است در ابتدا به جغرافیای افغانستان و منابع ارزشمند نهفته در آن و سپس به تاریخچه جنگ در این کشور اشاره کنیم.

افغانستان چهل و‌یکمین کشور وسیع دنیا به شمار می رود که همواره سنگ های قیمتی و معادن آن از گذشته تا به امروز نقل محفل کشورهایی مانند شوروی، آمریکا، انگلیس و … بوده است. افغانستان دارای منابع ارزشمندی نظیر مس،طلا،آهن، کبالت، لیتیوم و … است. براساس گزارشات منتشر شده، ارزش معادن این کشور تریلیون ها دلار تخمین زده شده است که در صورت استخراج می‌تواند افغانستان را به بزرگ ترین صادر کننده منابع معدنی تبدیل کند اما چشم دوختن برخی از کشورها نظیر آمریکا به این منابع مانع از آن شد که مردم افغانستان از برکت این ثروت برخوردار شوند.

جنگ افغانستان تا تولید خودروهای الکتریکی

آمریکا دو دهه است که این کشور را به بهانه ایجاد امنیت و از بین بردن نیروهای طالبان در اختیار کامل خود قرار داده است و در واقع آمریکا متهم ردیف اول وضعیت ناگوار این روزهای افغانستان تلقی می شود. دولت بوش در سال ۲۰۰۱ به بهانه حمله القاعده به رهبری اسامه بن لاندن به نیویورک و خودداری طالبان از تحویل بن لادن دستور حمله به افغانستان را صادر کرد.اما تبعات این جنگ 20 ساله که از آن به عنوان طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ این کشور یاد می شود برای آمریکا بسیار سنگین بود و هزینه های هنگفتی را بر دوش این کشور قرار داد.

از کوه های افغانستان تا سیلیکون ولی!

جنگ افغانستان تا تولید خودروهای الکتریکی

جنگ افغانستان برای آمریکا شبیه به باتلاقی است که این کشور را در خود می بلعد اما راه برون رفت از این باتلاق خود ساخته  چیست ؟ و یا چگونه می توان اندکی از این خسارات سنگین را جبران کرد؟ با قرار دادن تکه های پازل  خسارات مالی سنگین امریکا از جنگ افغانستان، وجود ذخایر معدنی متنوع و فراوان نظیر لیتیوم، مس، طلا، یاقوت، آهن، نقره، نمک و … در کوه های افغانستان ‌و رشد روز افزون خودروهای الکتریکی و لوازمی که برای شارژ شدن نیاز به لیتیوم دارند می توان به این سوالات پاسخ داد و ارتباط میان جنگ افغانستان و تولید خودروهای الکتریکی را متوجه شد.

ممطئنا نام اریک پرنس و یا پلان اریک پرنس به گوش اکثر افراد خورده است.  اریک پرنس بنیانگذار و مالک پیشین شرکت امنیتی بلک واتر است که در دوران دولت دونالد ترامپ نفوذ زیادی در کاخ سفید داشت و برخی مدعی هستند که در سمت مشاور غیر رسمی ترامپ فعالیت می کرد.

اریک پرنس منکر شکست آمریکا در جنگ افغانستان نشد و برای برون رفت از این باتلاق استراتژی خصوصی سازی این جنگ و استخراج معادن افغانستان را مطرح کرد. یکی از منابعی که به وفور می توان در افغانستان یافت، لیتیوم است. تحقیقات سازمان زمین‌ شناسی آمریکا حاکی از آن است که افغانستان سرشار از منابع غنی لیتیوم بوده و حتی لیتیوم افغانستان را با نفت عربستان سعودی مقایسه کرده است.

جالب است بدانید که لیتیوم یکی از مهمترین وسایل ذخیره الکتریسیته به شمار می رود و در واقع در تمامی وسایلی که برای کار کردن آن نیاز به باتری دارند، استفاده می شود. باتری گوشی های هوشمند، خودروهای الکتریکی، رایانه‌ ها و هواپیما های بدون سرنشین در لیست مواردی قرار می گیرند که نیاز اساسی به این فلز نادر دارند. از لیتیوم به عنوان عنصر اصل تکنولوژی نیز یاد می شود و با توجه به حرکت دنیای امروز و تقاضای بالا برای گوشی های هوشمند و خودروهای الکتریکی، این فلز با ارزش یکی از احتیاجات دنیای تکنولوژی است.

شرکت های مطرح دنیا نظیر تولید کننده خودروهای الکتریکی تسلا و یا اپل برای ساخت محصولات خود نیاز به لیتیوم دارند و تامین این منبع همواره یکی از چالش های اساسی این شرکت ها بوده است. به عبارت صحیح تر تمامی غول های تکنولوژی و تولید کننده های لوازم الکترونیکی حاضر در سیلیکون ولی برای راه اندازی محصولات خود به این فلز احتیاج دارند. غیرممکن است که نام این دره را نشنیده باشید، منطقه‌ ای که در شمال سان فرانسیسکو و جنوب کالیفرنیا قرار دارد و اکثر پادشاهان تکنولوژی را در خود جای داده است.

سیلیکون ولی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، جالب است بدانید که شرکت آمریکایی تسلا موتورز، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده لیتیوم در جهان است و با توجه به این موضوع ارتباط میان جنگ افغانستان با سیلیکون ولی و تولید خودروهای الکتریکی و شرکت هایی مانند تسلا موتورز و اپل جای تعجب ندارد. اگرچه براساس نظرات تحلیلگران نمی توان سرمایه گذاری در معادن و استخراج این منابع غنی را تنها علت حمله آمریکا به افغانستان دانست و مطمئنا موارد دیگری مانند مواد مخدر و تروریسم علیه ایران و ایجاد ناامنی در کشورهایی مانند چین و ایران و …  جذابیت های بیشتری برای دولت آمریکا داشته است.

آغاز جنگ افغانستان پس از حمله اسامه بن لاندن به برج های دو قلو نیویورک در سال 2001 و در نهایت خروج نیروهای آمریکایی در سال 2021 پس از توافق این دولت با طالبان منجر به آوارگی و کشته شدن هزاران شهروند افغانستان شد. با روی کار آمدن طالبان و سقوط دولت افغانستان آینده مبهمی برای مردم این کشور به ویژه زنان و دختران رقم خورده و قطعا آن چه در افغانستان در حال رخ دادن است پیامدهایی را برای کشورهای منطقه مانند ایران به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=227623
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه