«میهن صنعت» بررسی کرد؛

افزایش سهم بازار سایپا با شاهین

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، برخی منتقدان معتقد بودند که با توقف خط تولید خودروهای پر تیراژ نارنجی پوشان جاده مخصوص، این شرکت با چالش مواجه خواهد شد، اما بر خلاف تصور با عرضه خودرویی مانند شاهین نه تنها سایپا با چالشی همراه نشد بلکه توانست در این کلاس سهم بیشتری از بازار کسب کند.

صنعت خودروسازی کشور در سال های اخیر روزهای پر فراز و نشیبی طی کرده است.از ممنوعیت واردات تا تورم، کرونا، تحریم و افزایش نرخ ارز و تاثیر آنها بر تمام ارکان تولید بخشی از مسائل و مشکلاتی بودند که خودروسازان در این سال ها با آنان دست و پنجه نرم کرده اند.

هر یک از این عوامل به تنهایی می تواند تولید را تحت تایر قرار بدهد، اما خودروسازان در شرایطی قرار گرفتند که می بایست یکجا با آنها روبرو می شدند.برخی گمان می کردند که اینبار صنعت خودروسازی کشور به قدری شدید زمین خواهد خورد که دیگر توان برخواستن را نخواهد داشت، اما به هر تقدیر و روشی بود، جاده مخصوص پیام روشن و واضحی ارسال کرد. اینکه همچنان سرپا مانده است.

در این میان هر یک از خودروسازان به قدر وسع و توان خود در این پیام نقشی داشتند و هر یک با محصولی نقشی بر آن زدند. یکی از این نقوش شاهین بود. شاهینی که در ابتدای ورودش به بازار به دلیل مشکلات ناشی از تحریم با برخی از نواقص و ایرادات همراه بود، اما سایپا به دور از هیاهو و فرافکنی نه تنها آنها را پذیرفت بلکه به سرعت درصدد رفع آنها برآمد.

به نحوی که هم اکنون شاهین توانسته است یکی از برترین ها در کلاس خود باشد. این در حالی است که از نظر قیمت و همچنین کلاس،  رقبای سرسختی در بازار دارد. با این حال به نظر می رسد عوامل مهمی باعث شده اند که سدان شهری سایپا بتواند جایگاه خوبی نزد مصرف کنندگان پیدا کند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که برای این محبوبیت می تواند برشمرد، افزایش خرید و فروش در بازار و استقبال مردم از این خودرو است.یعنی این خودرو توانسته است جزء سبد اصلی خریداران و مصرف کنندگان قرار بگیرد.چرا که به دلیل قیمت گذاری مناسب دست دلالان از این محصول کوتاه شده است.

به همین علت هم بود که شاهین جزء اولین محصولات سایپا قرار گرفت که از چرخه قرعه کشی خارج شد.به بیان ساده قیمت این خودرو وفاصله کمی که با بازار داشت، انگیزه ای برای برای رانت خواران و دلالان جهت کارهای سفته بازی ایجاد نمی کرد.همین شد که سایه آنها از آسمان شاهین رفت.این امر موجب شد که شاهد استقبال مردم از عرضه این خودرو در طرح های فروش خودرو سایپا باشیم.

جایی که به گفته مسئولان این شرکت، تلاش می شود که این محصول به سرعت و در نهایت کیفیت به مصرف کنندگان تحویل داده شود.البته از دیگر دلایل بسیار مهمی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، این است که گزارش ها از رضایت مردم در حوزه کیفی این محصول با افزایش مباحث کیفی حکایت می کنند.

در واقع نارنجی پوشان جاده مخصوص از همان ابتدا که این محصول را عرضه کردند، به جای پناه گرفتن در سایه توجیهات و بهانه ها با شجاعت نقایص را پذیرفته و به سرعت دست به کار شدند.

افزایش سهم بازار سایپا با شاهین

یعنی به جای اینکه مردم را با توجه به وضعیت بازار به تحمیل محصول مجبور کند، مشکلات را برطرف کردند. در واقع شاهین نشان می دهد که تفکرات در این شرکت تغییر کرده و نگاه ها به بازار بر محورهای دیگری استوار شده است.به عنوان مثال می توان به خدمات پس از فروش مناسب توسط شبکه نمایندگی های سایپا در سراسر کشور اشاره کرد.  هم اکنون به نوعی خدمات مورد نیاز به این خودرو ارائه می شود که انگار سالیان سال است، این خودرو در سبد محصولات سایپا بوده و کاملا برای بازار آشنا است.

این مساله یعنی افزایش کیفیت، بهبود مستمر، به روز بودن، افزایش ضریب نفوذ در بازار و همچنین خدمات پس از فروش در کنار قیمت مناسب آن موجب شده است که بازار دست دوم خرید و فروش این خودرو نیز از کیفیت و ظرفیت قابل توجهی برخوردار شود.

به بیان ساده،  مصرف کننده می دانند که ضریب نقد شوندگی این خودرو از درصد بالای برخوردار است.از سوی دیگر، افرادی که قصد خرید دست دوم این محصول را دارند می دانند که شاهین در هیچ کجا دستشان را در پوست گردو نمی گذارد.

به بیان دیگر، شاهین سایپا را می توان نمونه ای تحول در تولید و تفکر این خودروساز دانست.در واقع همین تجدید نظر در نگاه به مشتری است که مقدمات پرواز شاهین در آسمان جاده مخصوص را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=254903
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه