وزیر اقتصاد:

اقتصاد ايران در جايگاه هفدهم جهان

حسینی گفت: یکی از مشکلات جهانی رشد شدید قیمت طلا و افزایش قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر بازار ملی است. شرایط اقتصادی امروز بحران بدهی است. بنابراین در تحلیل های خود باید بدانیم در مواجهه و مقابله با پدیده های اقتصادی چگونه رفتار کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: رهبر انقلاب سال گذشته اشاره کردند که دشمنان به دنبال این هستند که نهادهای آماری ما را بی اعتبار کنند تا منابع دروغین آماری خود را جا بیندازند، لذا در جهت انتشار آمار درست و در جهت اینکه خودمان با آنها همراه نشویم باید وحدت داشته باشیم.

به گزارش مهر، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد با حضور در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس گزارشی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ملی مرتبط با اقتصاد بین الملل و متاثر از آن است، در واکنش به اظهارات رئیس مرکز پژوهش های مجلس که نرخ رشد اقتصادی ایران در سالهای اخیر و پیش بینی آن را برای آینده نزولی خوانده بود ، گفت: تحلیل ها و گزارش های ما باید با در نظر گرفتن تحولات جهانی باشد. جمهوری اسلامی در طی بیش از 3 دهه عمر پربرکت خود به رغم همه تلاش ها درعرصه های مختلف در مسیر رشد حرکت می کند.
 
حسینی در خصوص بحران اقتصادی اخیر در دنیا گفت: بحران اقتصادی که از سال 2007 آغاز شد در 2009 به اوج خود رسید و یکی از مشکلات اقتصاد دنیا امروز کندی و ناپایداری رشد اقتصادی است به طوری که رشد اقتصادی جهان پس از 2010 به 5.2 درصد رسید و در سال گذشته به 3.8 درصد کاهش یافت و امسال نیز پیش بینی می شود 3.3 کاهش یابد.
 
وی ادامه داد: همچنین رشد اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا از 3.2 درصد در سال 2010 به 1.6 درصد در سال 2011 رسید و در سال جاری به 1.2 درصد کاهش یافت.
 
وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: بحران اقتصادی جهانی به صورت فراگیر تداوم دارد و یکی از نتایج آن افزایش نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان است از جمله اینکه در اسپانیا نرخ بیکاری به 24 درصد و در آمریکا به 8.9 درصد رسیده است. و این بحران کنونی پس از بحران 1929 بی سابقه است. یکی از مشکلات اقتصاد جهانی امروز تزلزل در یورو و دلار است به صورتی که جنگ ارزی در گرفته و موجب بی اعتمادی نسبت به یورو و دلار شده است.
 
حسینی گفت: یکی از مشکلات جهانی رشد شدید قیمت طلا و افزایش قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر بازار ملی است. شرایط اقتصادی امروز بحران بدهی است. بنابراین در تحلیل های خود باید بدانیم در مواجهه و مقابله با پدیده های اقتصادی چگونه رفتار کنیم.
 
وی در خصوص تحریم های اعمال شده از سوی غرب نسبت به اقتصاد ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب با انواع کارشکنی ها از جمله تحریم ها مواجه بوده است تحریم اقتصادی که در قالب قطعنامه 1929 بر علیه ما اعمال شد به تعبیر تحریم های فلج کننده از آن یاد شد اما جمهوری اسلامی به خاطر ظرفیت های که داشته است از این تحریم ها عبور کرده و عبور خواهد کرد.
 
حسینی گفت: دشمنان دست به هجوم به اقتصاد ایران زدند در حوزه واقعی اقتصاد یکی از مشکلاتی که ایجاد کرده اند سخت گیری در نهادهای مالی است . به جایی رسیده اند که بانک مرکزی را تحریم کرده اند و از ارائه خدمات بیمه ای و از فعالیت های اقتصادی ما از جمله حمل و نقل نفت حتی با کشتی های خارجی خودداری کرده اند. همچنین برای نقل و انتقال وجوه کارشکنی شد و برای کشتیرانی و هواپیمایی مزاحمت های بیشماری ایجاد کرده اند. برای سرمایه گذاری انرژی در سطوح بالادستی و پایین دستی محدودیت هایی ایجاد می کنند. اگر گزارش می کنند محیط کسب و کار ایران افت دارد برای این است که دراین حوزه طراحی می کنند تا این موضوع را به جهان القا کنند ما باید هوشیار باشیم اینجاست که باید وحدت کلمه داشته باشیم و نقشه را بخوانیم.
 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای خرید نفت از ایران انواع تحریم ها را اعمال می کنند، گفت: در بخش عملیات روانی تلاش می کنند تصویری ضعیف و نحیف از اقتصاد ایران ارائه کنند خودشان با نرخ بیکاری 24 درصد مواجه هستند اما تا آنجا که بتوانند این موارد را پنهان می کنند اما کوچکترین ضعف در اقتصاد ایران را در بنگاههای خبرپراکنی خود پررنگ می کنند تا اوضاع را تحت تاثیر قرار دهند و اخبار یاس آمیز از اقتصاد ایران منتشر می کنند اما در همین شرایط اقتصاد ایران، دست به اجرای هدفمندی یارانه ها زدیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و سیاست های اصل 44 را اجرا کردیم.
 
وی خاطر نشان کرد: طی 5 سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران از 241 میلیارد دلار به 482 میلیارد دلار رسیده است این بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول است که این روزها خیلی مورد استناد قرار می گیرد. بنابراین بر اساس این آمار درآمد ناخالص داخلی ایران دو برابر شده است.
 
حسینی افزود: بر اساس این گزارش جی دی پی ایران بر اساس قدرت برابری خرید از مرز هزار میلیارد دلار گذشته است و موقعیت ایران به عنوان هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا تثبیت شده است.
 
وی گفت: در شرایطی که انواع و اقسام دشمنی ها و سختگیری ها را برای جذب سرمایه گذاری ایجاد کرده اند، جذب سرمایه خارجی ایران از یک میلیارد و 600 میلیون دلار در سال به 4 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده یعنی 2.7 برابر شده است.
 
حسینی افزود: صادرات غیر نفتی ایران از 15.3 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار رسیده است و ارزش بازار بورس ما از 46 هزار میلیارد تومان به 128 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی 2.8 برابر شده است.
 
وزیر اقتصاد تاکید کرد:این تصویر عملکرد اقتصاد کلان ایران در 5 سال است و همان اقتصادی است که قصد داشتند آن را فلج کنند. چرا ما فرصت نمی کنیم یا همت نمی کنیم یا پافشاری نمی کنیم که آمار کلان و موفق را انتشار دهیم نکته ای است که باید دست به دست هم دهیم و به آن توجه کنیم زیرا این موضوع در مقابل عملیات روانی آنها کارساز خواهد بود.
 
وی با تاکید بر اینکه آنچه از آمار ارائه کرده است مستند است، گفت: یادآوری می کنم که رهبر انقلاب نیز سال گذشته اشاره کردند که دشمنان به دنبال این هستند که نهادهای آماری ما را بی اعتبار کنند تا منابع دروغین آماری خود را جا بیندازند لذا در جهت انتشار آمار درست و در جهت اینکه خودمان ناخواسته با آنها همراه نشویم باید با هم وحدت داشته باشیم.
 
حسینی در خصوص گام های اصلاحی در برخی حوزه های مهم کشور با همکاری مجلس یادآور شد: اگر قرار باشد نرخ مالیات به تولید یا سود تولید کننده را کاهش دهیم، چاره ای نداریم که منبع جدید مالیاتی ایجاد کنیم یکی از این راهکارها قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که یکی از اصلاحات ماندگار در اقتصاد ایران است و در مسیر اجرا نتایج آن بهتر مشخص می شود.
 
وزیر اقتصاد در خصوص اجرای قانون اصل 44 قانون اساسی خاطر نشان کرد: اکثر پروژه هایی که امروز به دست رئیس جمهور افتتاح می شود پروژه هایی است که سرمایه گذار آن بخش خصوصی است .
 
وی در خصوص نتایج مثبت اجرای هدفمندی یارانه ها نیز گفت: 10 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در حوزه برق صورت گرفت و در سال 85 مصرف بنزین از 80 میلیون لیتر در برخی روزها تجاوز کرد و اگر همان رویه ادامه می یافت امروز مصرف روزانه بنزین 120 میلیون لیتر بود در حالیکه پس از اجرای دو سیاست سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها، امروز مصرف بنزین 60 میلیون لیتر در روزاست با این احتساب یعنی 60 میلیون لیتر صرفه جویی شده است.
 
وزیر اقتصاد تاکید کرد: هدفمندی یارانه ها دژ محکمی در مقابل تحریم های اقتصادی بود آیا در شرایطی که از دادن بنزین به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند فکر می کنید به مردم ایران بنزین می دادند؟
 
حسینی در خصوص بحث نقدینگی و تامین مالی واحدهای تولیدی نیز که مورد ایراد نمایندگان مجلس بود، گفت: 5 دهه است که اقتصاد ایران با مشکل پنهان و آشکار مواجه است و آن انتخاب اجتناب ناپذیر بین کندی رشد و تورم است. دادن تسهیلات برای رشد و تولید موجب افزایش نقدینگی می شود و راهکار جلوگیری از نقدینگی باعث می شود دود از چشم صنعت بلند شود ما نتوانستیم شیوه پایدار در تامین مالی در اقتصاد ایران ایجاد کنیم شیوه تامین مالی امروز بانک محور و مبتنی بر افزایش نقدینگی است. زمانی که هزینه ای را دولت یا مجلس تصویب می کند و منبع مالی آن را مشخص نمی کند این منجر به برداشت از منابع نفتی می شود. بنابراین باید این مسئله حل شود.
 
وی تاکید کرد: با توجه به نامگذاری امسال و اهمیت موضوع تولید و سرمایه ایرانی تمرکزخود را بر اصلاح شیوه تامین مالی گذاشته ایم. به طوری که هزینه تامین مالی را کاهش و تولید را سرعت بدهیم.
 
حسینی در پایان تاکید کرد: بی تردید برای اعتلای امور مختلف کشور و اعتلای عرصه اقتصاد و سرمایه و تولید نیازمند مدیریت بالاتر و همت مضاعف هستیم و مهمترین اقدام این است که ذهنیت ها و برنامه های خود را به هم نزدیک کنیم و در جهت وحدت کلمه حرکت کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1320
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه