میهن صنعت :

ايران و تونس هشت سند همكاري به امضا رساندند

يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ، صنعتي ، تجاري و علمي ايران و تونس با امضاي هشت سند همكاري توسط دكتر "مهدي غضنفري " وزير صنعت ، معدن و تجارت كشورمان و "بشير زعفوري" وزير بازرگاني و صنايع دستي تونس به كار خود پايان داد .


يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ، صنعتي ، تجاري و علمي ايران و تونس با امضاي هشت سند همكاري توسط دكتر "مهدي غضنفري " وزير صنعت ، معدن و تجارت كشورمان و "بشير زعفوري" وزير بازرگاني و صنايع دستي تونس به كار خود پايان داد . به گزارش میهن صنعت به نقل از شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا ) دكتر "مهدي غضنفري" سه شنبه گذشته  جهت شركت در يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ، صنعتي ، تجاري و علمي ايران و تونس در راس هياتي در سفري سه روزه راهي اين كشور شد .
اسناد امضا شده يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك ، شامل هفت سند همكاري  و يك يادداشت تفاهم در زمينه هاي استاندارد، نيرو و انرژي، آموزش و پرورش، فرهنگي، امور زنان و خانواده، همكاري اتاق هاي بازرگاني، همكاري بين خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا ) و خبرگزاري تونس (تاپ ) بود.
در يادداشت تفاهم يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور با اشاره به ديدارهاي جداگانه دكتر غضنفري با "حمادي الجبالي"،  نخست وزير، " رياض بالطيب’" وزير سرمايه گذاري وهمكاري بين المللي ، " محمد الامين الشخاري"  وزير صنايع تونس تصريح شده كه در اين ديدارها همكاري هاي گوناگون دو كشور و راه هاي ارتقاي آنها تا رسيدن به سطح روابط برجسته سياسي مورد بررسي قرار گرفته است .
در اين يادداشت تفاهم آمده است: يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تونس از تاريخ 27 لغايت 29 تيرماه 1391 برابر با 17 لغايت 19 ژوئيه 2012 در تونس و در فضاي دوستانه ، تفاهم و علاقه مندي براي تحقق منافع مشترك دو كشور برادر در زمينه هاي مختلف همكاري ها برگزار شد.
 دو طرف در اين يادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘"زمينه هاي همكاري اقتصادي، مالي و بازرگاني " ، در مورد روابط بازرگاني، همكاري در زمينه هاي صنايع دستي، گردشگري، مالي، بانكي و بيمه اي ، صنعتي ، انرژِي ، برق، معادن، آب ، مواد اوليه و كود، سرمايه گذاري ، گمركي ، كشاورزي و شيلات، حمل ونقل دريايي ، هوايي و راه آهن، پست ، ارتباطات و فناوري اطلاعات به توافقاتي دست يافته و همچنين پيشنهادها و توصيه هايي را براي گسترش روابط و همكاري ها در اين عرصه ها مطرح كرده اند.
 در بخش انرژِي ، كميسيون از امضاي پروتكل همكاري در زمينه انرژي تقدير كرده  و تقويت همكاري ها در زمينه هاي توسعه فعاليت هاي اكتشافي ميان سازمان عمليات نفت تونس وهمتاي ايراني آن، توسعه مشاركت و سرمايه گذاري درعرصه پالايش نفت و ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي، مبادله اطلاعات در زمينه هاي حمل ونقل، ذخيره و توزيع نفت و فرآورده هاي آن، مبادله اطلاعات در زمينه هاي توليد و انتقال و توزيع برق و مبادله تجربيات در عرصه كنترل انرژي و توسعه كاربردهاي انرژي هاي نو و تجديدپذير را خواستار شده است .
به گزارش شاتا ، همچنين دو طرف در اين يادداشت تفاهم در فصل مربوط به " امور آموزشي و تربيتي، فرهنگي ، رسانه اي ، بهداشتي ، زنان و خانواده و ورزش و جوانان"  نيز در باره همكاري در بخش هاي آموزش و پرورش، آموزش عالي ، تحقيقات علمي وفناوري، بهداشت ، امور قضايي ، امور امنيتي و داخلي، زنان و خانواده ، ورزش و جوانان، فرهنگي و رسانه اي به توافقات مهمي دست يافته اند و در اين زمينه ها نيز به همتايان ايراني و تونسي آنها توصيه ها و پيشنهاداتي ارائه شده و از امضاي سندهاي همكاري ابراز خرسندي شده است.
 كميسيون ضمن ابراز خشنودي از امضاي يادداشت تفاهم همكاري آموزشي بين ايران و تونس بر ضرورت اجرايي شدن آن تاكيد كرده  و فعال شدن همكاري در زمينه آموزش عالي و تحقيقات علمي و تدوين برنامه هاي دوجانبه و راه كارهاي اجرايي آن را خواستار شده است .
همچنين كميسيون خرسندي خود را از همكاري هاي ايران و تونس در زمينه هاي ورزش و جوانان، زنان و خانواده ، مبادلات فرهنگي و تشكيل كميته فرهنگي مشترك، استرداد مجرمين، برپايي روابط خواهرخواندگي ميان شهرهاي در برگيرنده آثار باستاني و ميراث فرهنگي واسلامي دو كشور، تعامل و تبادل تجربيات نهادهاي مسئول و متولي دولتي امور زنان و خانواده دو كشور در مورد توانمندي هاي زنان، مبادله دانشجويان و اساتيد بويژه در زمينه هاي علمي و فناوري اعلام كرده است .
در بخش همكاري رسانه اي نيز كميسيون ضمن ابراز خوشنودي از امضاي يادداشت تفاهم ميان خبرگزاري جمهوري اسلامي ( ايرنا) و خبرگزاري تونس (تاپ ) اجرايي شدن مفاد اين يادداشت تفاهم را خواستار شده است .
در اين يادداشت تفاهم تاكيد شده است كه زمان دقيق برگزاري اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تونس از طريق مجاري ديپلماتيك تعيين خواهد شد.
 اجلاس پاياني يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي ايران تونس با هدف تقويت روابط دوستانه و برادرانه بين دو كشور روز پنجشنبه در مركز توسعه صادرات تونس برگزار شد.
 ديدار با نخست وزير ، ديدار با اعضاي اتاق بازرگانان ومديران مختلف حوزه ستادي ، ديدار با رييس مركز توسعه صادرات تونس ، ديدارو گفت وگو با وزراي صنايع و بازرگاني و شركت در مراسم آغاز و افتتاح يازدهمين كميسيون همكاري هاي مشترك عمده برنامه هاي وزير صنعت ، معدن و تجارت دراين سفر سه روزه بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2136
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه