جایگاه قابل قبول خودروسازان در رقابت جهانی

ایران بالاتر از ایتالیا و انگلیس

براساس آئین‌نامه استراتژی توسعه صنعتی خودرو که سال گذشته به خودروسازان ابلاغ شد، آمار تولید آنها تا سال ۱۴۰۴ (در ۱۵ سال آینده) باید به سه میلیون دستگاه در سال برسد، که از این تعداد، باید یک میلیون خودرو صادر شود.


به گزارش میهن صنعت  گسترش آنلاین نوشت : 
ایران با تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۰ توانست رتبه خوبی بین خودروسازان جهانی کسب کند. این میزان تولید خودرو در ایران حتی بیش از دو برابر تولید خودرو در ایتالیا بود.
بیشترین میزان تولید خودرو به دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا اختصاص می‌یابد. البته به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، ایران‌خودرو و سایپا مجبور شده‌اند به سمت تولید خودروهایی با درصد فناری بومی بیشتر بروند.
براساس آمارهای ارائه شده در بلومبرگ، ایرانی‌ها در حال تولید و توسعه خودروهای بومی هستند و روز به روز در این زمینه بهتر عمل می‌کنند. اگرچه خودروهای ساخت آنها قادر به رقابت با محصولات آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای نیست، اما در زمینه کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش کمبودی احساس نمی‌شود.
توسعه صنعت خودروسازی ایران در سال‌های اخیر باعث رکود بازار خودروهای وارداتی به ایران شده است، به‌طوری‌که مردم ترجیح می‌دهند خودروهای تولید داخل را خریداری کنند چراکه معتقدند خودروهایی با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، بسیار بهتر است از خودروهایی لوکس و بدون خدمات و قطعات.

 

جایگاه ایرانی‌ها در جهان
براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید جهانی خودرو در سال گذشته میلادی با افزایش ۳/۲ درصدی به ۸۰ میلیون و ۶۴ هزار و ۱۶۸ دستگاه رسید. از این میزان ۲۰ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۳ دستگاه مربوط به خودروهای تجاری و بقیه یعنی ۵۹ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۵۵ دستگاه نیز مربوط به تولید خودروهای سواری بوده است. اما سهم ایران در تولید این خودروها به چه میزان است؟ آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان ایرانی در چند سال گذشته عملکرد خوبی در میزان تولید داشته‌اند به طوری‌که انجمن جهانی خودروسازان، ایران را به عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی کرد، عنوانی که ایران در سال ۲۰۱۰ نیز کسب کرده بود.
انجمن جهانی خودروسازان با انتشار تازه‌ترین گزارش خود درباره ‌تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان اعلام کرد، ایران با تولید یک‌میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه ۱۳ جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است. آمارها در حالی اعلام می‌شود که تولید خودرو ایران در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی رشد ۱/۳درصدی را نشان می‌دهد. ایران در رده‌بندی بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۱۱ بالاتر از کشورهایی مانند تایلند، بریتانیا، جمهوری چک، ترکیه، اندونزی، لهستان، آرژانتین و ایتالیا قرار گرفته است. ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی معادل یک میلیون و ۵۹۹ هزارو ۴۵۴ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود که این میزان تولید نسبت به سال ۲۰۰۹ رشد ۷/۱۴درصدی را نشان داد. ایران در سال ۲۰۱۰ نیز عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان را به دست آورده بود.

ایران، دوازدهمین سواری‌ساز جهان
براساس آمار اولیه‌ منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، ایران از نظر تولید خودروهای سواری در سال ۲۰۱۱ در رده‌ دوازدهم جهان قرار گرفت. تولید این نوع خودروها در ایران در سال ۲۰۱۱میلادی به یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۲۷۶ دستگاه رسید. از نظر تولید خودروهای تجاری نیز ایران در میان کشورهای جهان رتبه ۱۸ را به خود اختصاص داد. آمار تولید این خودروها در ایران به ۲۳۵ هزار و ۲۲۹ دستگاه رسید. ایران از نظر تولید خودروهای سواری در قاره‌آسیا بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند در رده‌پنجم ایستاد و در خاورمیانه نیز همچنان اول باقی ماند. از نظر تولید خودروهای تجاری نیز رتبه‌ایران در قاره‌ آسیا و خاورمیانه به ترتیب به هشت و دو رسید.

ایران صدرنشین خاورمیانه
درباره میزان تولید خودروسازان ایرانی در میان خودروسازان خاورمیانه نیز می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۱ میلادی همچون سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ایران توانست به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز منطقه‌خاورمیانه دست پیدا کند.
آمارها در حالی اعلام می‌شود که در قاره آسیا نیز ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره‌جنوبی و هند در رده‌پنجم قرار گرفت.

تولید خودرو در ۲ماه نخست امسال
بنابر آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه خودروساز بزرگ ایران تنها ۱۳۹ هزار و ۵۵۶ هزار دستگاه محصول سواری در دو ماه ابتدایی امسال تولید کردند که این رقم نشان‌دهنده افت ۳۰ درصدی (۵۹ هزار و ۵۱۸ دستگاهی) تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، دلایل این افت تولید را باید در مسائل و مشکلات داخلی و خارجی جست‌وجو کرد. به‌عنوان نمونه، مشکلات نقدینگی که بخشی از آن به کمبود تسهیلات بانکی مربوط می‌شود، یکی از اصلی‌ترین موانع داخلی بر سر راه تولید خودرو به حساب می‌آید و خودروسازان همواره نسبت به آن اعتراض کرده‌اند.

کشورهای هدف برای صادرات
گمرک برای صادرات خودرو هر ماه آماری ارائه می‌کند که در نخستین ماه امسال این آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان ایرانی در مجموع موفق به صادرات یک‌هزار و ۲۳۷ دستگاه انواع خودرو صادراتی به ارزش شش‌میلیون دلار شدند. گمرک ایران در حالی آمار صادرات و واردات خودرو را در دو ماه امسال اعلام کرد که براساس آن و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات رشدی چهار هزار و ۱۲۲ دستگاهی را به خود می‌بیند و واردات نیز ۴۰ دستگاه (کمتر از یک درصد) افزایش یافته است. این در حالی است که صادرات خودرو در دو ماه ابتدایی امسال در هر سه شاخص «تعداد»، «وزن» و «ارزش» رشد داشته است. آمار می‌گوید، در این مدت و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ارزش کل خودروهای صادراتی به رقم ۳۲ میلیون دلار می‌رسد که تنها معادل حدود ۰/۴ درصد از کل صادرات کشور است. بر این اساس ارزش کل صادرات خودرو در فروردین و اردیبهشت امسال، چهار برابر مدت مشابه سال گذشته رشد را به خود می‌بیند. مقصد غالب خودروهای صادراتی، همسایه غربی ایران یعنی عراق بوده که در دو ماه ابتدایی امسال میزبان پنج هزار و ۵۷۴ دستگاه خودرو ایرانی شده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به سوابق قبلی صادرات، بیشتر این خودروها پراید باشند. پس از عراق که بیش از ۹۸ درصد خودروهای صادراتی کشور را در فروردین و اردیبهشت امسال میزبانی کرده، افغان‌ها نیز ۷۰دستگاه خودرو از ایران خریده‌اند.
حضور دو کشور اتریش و رومانی در فهرست مقصد خودروسازان را می‌توان یکی از نکات قابل‌توجه دانست. هرچند تعداد خودروهای صادراتی به این کشورها تنها برای بازاریابی صورت گرفته، اما حضور این دو کشور بیانگر آن است که خودروسازان سنجش بازارهای جدید را در دستورکار خود قرار داده‌اند.
ایران در طول سال‌های گذشته توانسته است به بازار خودروی تعدادی از کشورهای همسایه دست یابد و البته در سوریه حتی نسبت به گشایش کارخانه خودروسازی اقدام کرده است.
یکی دیگر از کشورهایی که خودروهای ایرانی به آن صادر می‌شود ونزوئلا نام دارد. ایران‌خودرو در این کشور نیز سایت تولید خودرو دارد. از دیگر کشورهایی که خودروسازان ایرانی در آنها سایت تولید خودرو دارند، می‌توان به سنگال، آذربایجان، ونزوئلا، بلاروس و مصر اشاره کرد.
از کشورهایی که خودروهای ایرانی به آنها صادر می‌شود نیز می‌توان عراق، اتریش، رومانی، آلمان، امارات متحده عربی و عمان را نام برد. براساس آمار، ایران به دیگر کشورها نیز ۲۸دستگاه خودرو فرستاده که البته به نظر می‌رسد، این خودروها بیشتر بابت تست‌های فنی روانه کشورهایی چون آلمان و اسپانیا شده‌اند.
به لحاظ ارزش، عراقی‌ها حدود ۳۱ میلیون دلار و افغان‌ها نیز ۳۹۱ هزار دلار خودرو از ایران خریداری کرده‌اند. سهم سایر کشورها نیز ۲۰۳هزار دلار بوده است. ارزش متوسط خودروهای صادراتی پنج هزار و ۵۶۵ دلار بوده که نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته، ۱۳/۲درصد رشد را به خود می‌بیند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1664
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه