میهن صنعت :

بازار خودروهای داخلی از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند

این روزها بازار خودروهای داخلی از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند و بدون آنکه بتوان برای آن چارچوبی مشخص کرد شاهد آن هستیم که همواره افزایش قیمت‌ها شامل خودروهایی چون انواع 206، تندر90، 207، گراندویتارا و... شده است.


به گزارش میهن صنعت به نقل از  پرشین خودرو، درست است که تحریم باعث شد در تولید انواع محصولات پژو مشکلات مقطعی ایجاد شود و یا قیمت‌ها تحت تأثیر قرار گیرد اما این امر طبق گفته خودروسازان بزودی حل می‌شود چرا که قطعه‌سازان داخلی قرار است در این زمینه وارد شوند.
حال معاون اول رئیس‌جمهوری خبر خوشی برای قطعه‌سازان داشت: مصوبه تخصیص 2هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو جهت پرداخت به بانک مرکزی ابلاغ شده است.
کارگروه حمایت از تولید در جلسه حدود یک ماه پیش خود با پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت حل چالش نقدینگی صنعت خودرو موافقت کرد. در حدود یک ماه اخیر اگرچه تولیدکنندگان خودرو و قطعه، انتقادات بسیاری را به تأخیر صورت گرفته در تخصیص این تسهیلات وارد کرده بودند، ولی با این حال طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده، معاون اول رئیس‌جمهوری این مصوبه را جهت اجرا به بانک مرکزی ابلاغ کرده است.
طبق این ابلاغیه تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو حداکثر ظرف یک ماه آینده باید در اختیار این صنعت قرار گیرد. همچنین مقرر شده که با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت 60 درصد این تسهیلات به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اختصاص یابد.
ابلاغ پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان و به دنبال‌ آن عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، تولید قطعه در چند ماه اخیر کاهش یافته است. در نتیجه طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست امسال تولید خودرو با کاهش 36 درصدی همراه بوده است.
کارشناسان امیدوارند با تخصیص تسهیلات یاد شده و حل چالش نقدینگی صنعت خودرو، سرعت کاهش تولید این محصولات کاهش یافته و بخشی از کاهش تولید رخ داده نیز جبران شود.
محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با ایران درباره تأمین مالی خودروسازان اظهار داشت: با پرداخت دو هزار میلیارد تومان بخش اعظم مشکلات خودروسازان حل خواهد شد و آنها می‌توانند با افزایش تیراژ و پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان وضعیت تولید و عرضه خودرو در بازار را تغییر دهند و بهبود ببخشند.
وی تأکید کرد: بازار خودروهای داخلی را آرام خواهیم کرد تا بیش از این قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم با اشاره به تأثیر میزان تقاضای بازار در افزایش قیمت خودرو گفت: عملکرد خودروسازان در تأمین نیاز بازار در حال بررسی است.
سید جواد تقوی گفت: تولیدکنندگان عمده باید درمورد تقاضای بازار تأمین نیاز مردم پاسخگو باشند، وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز دراین باره به خودروسازان تذکر داده است.
وی با تأکید بر این‌که هرگونه افزایش قیمت براساس بررسی هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد، اظهار داشت: برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو، خودروسازان باید زمان تحویل محصولات خود را کاهش دهند.

خودروسازان زمان تحویل را کم کنند
وی درعین حال گفت: اما اگر اتفاق خاصی موجب بروز مشکل جدی برای صنعت شود به طور قطع بر قیمت تمام شده خودرو نیز تأثیرگذار خواهد بود. تقوی همچنین در مورد خرید و فروش حواله خرید خودروی رانا با قیمت چهار میلیون تومان بالاتر از قیمت خرید بیان کرد، پیش‌فروش خودرو در اختیار مردم است و آنها می‌توانند در چارچوب قوانین تولید کننده از این فضا استفاده و ثبت نام کنند.
وی تأکید کرد: موضوع حائز اهمیت دراین مورد تسریع در زمان تحویل خودرو از سوی ایران‌خودرو است تا شاهد چنین اتفاقاتی در سطح بازار نباشیم. تقوی تصریح کرد مبلغی که تاکنون برای فروش خودرو رانا دریافت شده علی‌الحساب بوده و در زمان تحویل خودرو براساس نرخ‌های واقعی تسویه‌حساب می‌شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد اینکه آیا در سال جاری امکان رشد قیمت‌ها وجود دارد، عنوان کرد : هم اکنون هیچ بحثی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد اما شرایط تولید و قیمت‌ها را در بازار بررسی می‌کنیم تا اگر مورد خاصی نیاز بود، اعمال شود.
وی با بیان این‌که بسیاری ازمؤلفه‌ها در قیمت تمام شده تولید محصول مؤثر است،گفت:از جمله این مؤلفه‌ها نرخ ارز و نرخ‌های جهانی مواد اولیه است که باید توجه داشت، بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان به واردات وابسته است.
در همین حال حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی گفت: ایران خودرو تعداد قابل توجهی خودرو دارد که به دلیل نقص در قطعات نمی‌تواند به متقاضیان عرضه کند زمانی که این مشکل حل و قطعات مورد نیاز تأمین شود، حجم وسیعی خودرو وارد بازار خواهد شد و قیمت‌ها پائین خواهد آمد.
وی با بیان این‌که اتحادیه نمایشگاه‌داران مخالف رشد قیمت خودروها است، افزود: رشد کاذب به خرید و فروش خودرو لطمه می‌زند و بازار را با رکود مواجه می‌کند، بدین جهت باید شرایطی فراهم شود تا قیمت‌های گذشته خودرو مجدداً اجرایی شود و این امر با ورود خودروهای جدید چون رانا و تأمین قطعات امکانپذیر است.
وی تأکید کرد: میزان خرید و فروش خودرو در بازار کاهش یافته و بازار اشباع شده است. با این حال شاهد آن هستیم که قیمت خودروها در حال رشد است.
وی با یادآوری این مسئله که قطعه‌سازان داخلی توان ساخت قطعات مورد نیاز خودروهای پژو را دارند تصریح کرد: با تأمین نقدینگی، خودروسازان می‌توانند سفارشات لازم را به قطعه‌سازان بدهند.اردوخانی گفت: قرار بود به میزان 2 هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک مالی شود تا آنها بتوانند مشکلات مالی را حل و بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.
وی با اشاره به این مسئله که خطوط تولید پژو متوقف نشده متذکر شد: هیچ خط تولیدی متوقف نشده و تنها کمبود قطعه است که این روزها گریبانگیر حوزه خودرو شده است و بدون شک تمام این چالش ها با تأمین نقدینگی حل خواهد شد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اذعان داشت: چنانچه دولت نقدینگی خودروسازان را افزایش دهد به یکباره شاهد ورود حجم وسیعی از خودروهای پرتقاضا در بازار خواهیم بود چرا که آنها می‌توانند سفارشات لازم را به قطعه‌سازان بدهند و خودروهایی که با نقص تولید شده است را اصلاح کنند.
وی در مورد ورود خودرو رانا به بازار و عاملی برای کاهش قیمت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این خودرو در زمان تعیین‌شده یعنی مهرماه وارد بازار شود یقیناً قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد.
وی گفت: حواله‌های این خودرو در بازار به میزان یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که تا قبل از پیش‌فروش دوم رانا به میزان 5 هزار دستگاه خودرو با نرخ حواله رانا به 3.5 میلیون تومان رسیده بود.
وی اذعان داشت: اگر پول لازم به خودروسازان داده شود، دیگر احتیاجی نیست به جای دادن خودروهایی چون وانت به قطعه‌سازان، بدهی را پرداخت کرد. زمانی که قطعه‌سازان تشویق شوند و منابع مالی شان تأمین شده باشد، می‌توانند قطعات پژو را ساخته و به خودروسازان تحویل دهند.
محمود رنجبرفر هم از دیگر کارشناسان بازار خودرو اظهار داشت: طی چند ماه اخیر قیمت خودروهای داخلی روند صعودی به خود گرفته است. این موضوع در مورد خودروهای ایران‌خودرو رخ داد و خودروهای تولیدی سایپا هیچ افزایش قیمتی نداشتند.
وی افزود: تنها راه برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروها، عرضه و تولید بیشتر خودرو است اگر خودروسازان بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند قطعاً قیمت‌ها شکسته خواهد شد.
مراقب افزایش قیمت باشیم
هادی نصرالله‌زاده کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت بازار گفت: قیمت خودروهای داخلی به دلیل کاهش میزان تولید مجدداً افزایش خواهد یافت اما اگر میزان تولید در این مدت رشد پیدا کند شاهد افت قیمت خودرو خواهیم بود.وی افزود: طی ماه‌های اخیر میزان تقاضا برای خرید خودروهای داخلی کاهش یافته است اگر موج تقاضاها در بازار ایجاد شود قیمت‌ها مجدداً رشد خواهد کرد.
وی با بیان این‌‌که نمایشگاه‌داران برای کنترل قیمت خودرو و جلوگیری از افزایش آن تلاش زیادی می‌کنند، یادآور شد: اگر قیمت‌ها روند صعودی نداشته باشد بر میزان فروش نمایشگاه‌داران افزوده خواهد شد و بازار از حالت رکود خارج می‌شود لذا شرایط اینچنینی به ضرر مردم و نمایشگاه‌داران خودرو است.
چرا قیمت ها بالا می رود؟
مانی محمدزاده از کارشناسان بازار خودروهای داخلی هم توضیح داد: امیدواریم با افزایش تیراژ خودرو، قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا کند.
وی با بیان این‌که نرخ‌ بعضی خودروها در حال افزایش است و باید در این مورد تصمیمی اتخاذ شود، گفت: قیمت خودروها باید کنترل شود تا بازار به حالت اولیه خود بازگردد.
نکته جالب توجه آن‌که قیمت خودروهایی که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود از نرخ‌های عرضه شده در نمایندگی‌ها کمتر است، به عنوان مثال خودرو 206 تیپ 2 در نمایشگاه‌ها 18 میلیون و 800 هزار تومان بود اما در نمایندگی‌های مجاز قیمت این خودرو بین 19 میلیون تومان تا 19 میلیون و 300 هزار تومان بود.
سیفی، کارشناس بازار خودروهای خارجی درباره وضعیت بازار اینگونه تحلیل کرد که قیمت خودروهای وارداتی به نرخ دلار بستگی دارد و از آنجا که طی یک‌ماه اخیر قیمت دلار دستخوش تغییرات قابل توجهی نشده، قیمت خودروهای وارداتی حدود یک تا دو درصد افزایش قیمت داشته است.
وی با مثبت ارزیابی کردن خرید و فروش خودرو اذعان داشت: بازار شرایط طبیعی دارد و مانند گذشته رکود دامنگیر این حوزه نیست. ماه‌های گذشته رکود بر بازار خودروهای خارجی حکمفرما بود و این به دلیل نوسانات نرخ دلار بود.وی با بیان این‌که ارز دولتی برای واردات خودروها حذف شده است، خاطرنشان کرد: تا پیش از این شرکت‌های واردکننده خودرو با استفاده از ارز دولتی، خودرو وارد می‌کردند و البته با قیمت‌های بسیار بالاتر خودرو وارداتی را می‌فروختند، اما با قطع شدن ارز دولتی تمام واردکنندگان، خودرو را با ارز هزار و 910 تومان وارد کشور می‌کنند.
وضعیت قیمت خودروهای خارجی در ایران
سیفی با اشاره به این‌ موضوع که تمام خودروهای خارجی از مسیرهای دبی، عمان و کویت وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌های صورت گرفته اکنون خودروها از محل‌های یاد شده وارد می‌شود.
وی آینده بازار خودروهای خارجی را منوط به نرخ دلار دانست و یادآور شد: نمی‌توان در این مورد پیش‌بینی دقیقی انجام داد.
از سوی مردم گلایه‌هایی مطرح شده که خودروهای ثبت‌نامی در شرکت‌های واردکننده به رغم گذشت 60 روز هنوز تحویل داده نشده است. سیفی توضیح داد: شرکت‌های واردکننده در ابعاد وسیعی خودرو ثبت‌نام کردند اما اکنون در زمان تحویل به دلیل آنکه نتوانستند از کشور مبدأ یا از کشورهای همسایه در حجم وسیعی خودرو وارد کنند، مشکلات اینچنینی حاصل شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2169
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه