درگفتگوبا دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق مطرح شد :

بازسازی عراق به کمک ایران

عراق شایستگی لازم برای اثرگذاری بر تحولات بین المللی و منطقه و ایجاد امنیت را نشان داده وهمکاری ایران وعراق در برقراری امنیت و گسترش روابط کشورهای منطقه و توسعه روابط ایران وعراق، نقش سازنده و اثرگذاری داشته اند و این همکاری موجب شده که امروز امنیت منطقه

به گزارش « ميهن صنعت » بولتن نیوز نوشت  حسن کاظمی قمی چهره شناخته شده ای در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است چرا که وی اولین سفیر کشورمان در عراق پس از سقوط حکومت بعث بوده است . این دانش آموخته 53 ساله رشته مدیریت استراتژیک ، نزدیک 5 سال وظیفه حساس سفارت ایران در تاریخی ترین دوران عراق  را بر عهده داشت و حتی در این  دوران سرپرست دو دور گفت و گو میان ایران و آمریکا در خصوص عراق را به عهده داشت.
وی پس از بازگشت به کشور مسئولیت دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق را بر عهده گرفت . تجربه کاظمی قمی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق موجب شده که نسبت به سطح روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و عراق آگاهی مناسبی داشته باشد و تحصیلات و آگاهی وی نسبت به مسائل اقتصادی مهمترین دلایل این انتخاب بوده است . وی که در دو روز اخیر و در جریان سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به تهران از جمله همراهان اصلی سفر وی بوده است، در حاشیه دیدارهای این مقام بلند پایه عراقی، دقایقی را به گفت و گو با خبرنگار بولتن نیوز اختصاص داد و در خصوص اهداف این سفر و چشم انداز آینده روابط دو کشور با ما به گفت و گو نشست که در ادامه می آید .
كاظمي قمي دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق با اشاره به سفر آقای نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایران گفت: این سفر را می توان از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار داد.  نخست آن که این سفر  در پاسخ به سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان در تیرماه سال 1390 صورت گرفته، و نشان دهنده روابط حسنه و عمق روابط دوستانه و همکاری های منطقه ای ایران وعراق است. روابط دو کشور همسایه به گونه ای توسعه یافته که ایران و عراق امروز به تاثیر گذارترین کشورهای منطقه تبدیل شده اند و در تحولات خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، نقش عمده ای به عهده گرفته اند و براین اساس، بر توسعه روابط و تداوم همکاری های مختلف تاکید دارند . نکته دوم، موضوع تحولات منطقه ای و همچنین روابط کشورهای مختلف منطقه و بررسی مسائل بین المللی و منطقه ای است که موجب می شود تا دو کشور مهم و اثر گذار منطقه یعنی ایران و عراق، علاقه مند به تبادل نظر در مورد تحولات منطقه و کمک به حل و فصل مسائل مختلف کشورهای همسایه و منطقه باشند. نکته سوم، توجه به مزیت ها و ظرفیت های ممتاز و بی مانندی است که ایران و عراق در حوزه های مختلف به آن توجه دارند و همکاری دو کشور همسایه و مسلمان می تواند اثرات مثبتی را در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه و و سطح بین المللی، موجب شود. 

شاخص امنیت در عراق گسترش یافته است

سفیر سابق کشورمان در بغداد  با اشاره به موفقیت دولت عراق در ایجاد امنیت و برگزاری کنفرانس های بین المللی در این کشور که شاخص امنیت موجود در عراق است گفت: عراق بعد از خروج نیروهای آمریکایی، نشان داد  که در اداره کشور و ایجاد امنیت در بخش های مختلف کشور موفق بوده و اکنون در مسائل منطقه ای و بین المللی نیز نقش آفرین شده است.  برگزاری اجلاس سران کشورهای عرب که ریاست آن را عراق به عهده دارد، نشان داد که شاخص امنیت موجود در عراق به حدی گسترش یافته که امکان برگزاری چنین کنفرانس هایی فراهم شده است و این پیام را به کشورهای جهان می دهد که دولت عراق موفق شده، شرایط ناامن در حکومت صدام حسین و جنگ طلبی صدام حسین را تبدیل به شرایط امن و صلح دوستی ملت و دولت عراق کند تاحدی که امکان برگزاری یک کنفرانس بین المللی و منطقه ای را فراهم کرده و ثابت می کند که دولت عراق در ایجاد فضای همراه با امنیت و صلح دوستی و اثرگذاری برتحولات منطقه ای موفق بوده است.

وی با اشاره به سایر شاخص های امنیت در عراق گفت: هرسال به هنگام برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم تا روز اربعین حسینی، به مدت 40 روز شاهد حضور بیش از 10 میلیون نفر زائر عراقی و ایرانی و … در شهرهای مقدس عراق هستیم که از شهرها و مناطق مختلف در حال سفر به کربلا و نجف و سایر شهرهای مقدس هستند و چنین امنیت و شرایطی که در جاده ها، شهرها و خیابان ها و… بوجود آمده، کار سخت و بزرگی است که دولت عراق از پس آن برآمده و با وجود حضور این جمعیت عظیم، شاهد کمترین خسارت ها و اتفاق ها در عراق هستیم.

امنیت منطقه در دستان ایران و عراق

کاظمی قمی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما در مورد تفسیرهای مختلفی که ناظران سیاسی از دلایل انتخاب بغداد به عنوان محل مذاکرات ایران و  1+5 ارائه می دهند چیست؟ تصریح کرد: تفسیرهای مختلفی از این موضوع و انتخاب بغداد به عنوان محل مذاکرات ایران و 1+ 5 شده است، اما واقعیت این است که عراق شایستگی لازم برای اثرگذاری بر تحولات بین المللی و منطقه و ایجاد امنیت را نشان داده وهمکاری ایران وعراق در برقراری امنیت و گسترش روابط کشورهای منطقه و توسعه روابط ایران وعراق، نقش سازنده و اثرگذاری داشته اند و این همکاری موجب شده که امروز امنیت منطقه توسط ایران و عراق برقرار شده و نیازی به حضور نظامی کشورهای غربی نیست و عراق توان این را دارد که بدون حضور کشورهای خارجی، امنیت را برقرار نماید و بر تحولات منطقه، روابط بین المللی و کشورهای همسایه اثر گذار باشد .عراق برای برگزاری دور دوم مذاکرات هسته ای ایران در بغداد اعلام آمادگی کرده و ایران نیز با نظر مثبت نسبت به برگزاری این مذاکرات آمادگی دارد تا در اوایل خرداد ماه 91 شاهد مرحله دوم این مذاکرات در بغداد باشد. برگزاری این مذاکرات نیز نشان دهنده موفقیت عراق در ایجاد امنیت است و نشان دهنده نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران و عراق در تحولات منطقه ای است.

وی تاکید کرد: دولت عراق در کنترل امنیت و صلح و کاهش تدریجی ناامنی ها بسیار موفق عمل کرده است و در سال های اخیر و بعد از سقوط صدام حسین، حجم گسترده ای از تلاش ها، اقدامات، برنامه ریزی ها، مذاکرات مختلف را توسط دولت عراق شاهد بوده ایم که منجر به جلب اعتماد مردم، گروه های مذهبی و قومی و ایجاد امنیت در سطح گسترده شده است و این موفقیت به حدی چشمگیر و قابل توجه بوده که حضور نیروهای نظامی خارجی را غیر ضروری کرده است و اکنون عراق قادر است که امنیت خود و منطقه را حفظ کند و همچنین کشورهای دیگررا در حل و فصل مسائل منطقه  کمک کند.

کاظمی قمی با اشاره به نقش عراق در حل مسائل سوریه گفت: امروز عراق درحل مشکلات سوریه، نیز کشوری اثر گذار است و اقدامات عراق بیش از دیگران می تواند به حل مسائل سوریه کمک کند و سازمان های بین المللی در حل مشکلات سوریه، بدون شک باید به نقش عراق و ایران توجه داشته باشند زیرا بدون حضور این دو کشور تاثیر گذار بر تحولات منطقه، نمی توانند صلح و امنیت را در سوریه  و منطقه خاورمیانه برقرار نمایند.

حکومت عراق حکومتی با حضور همه سلیقه ها

وی در پاسخ به این پرسش که عراق در برابر اتهام زنی برخی کشورها که دولت این کشور را به طایفه گرایی و تعصب قومی متهم می کنند، چه موضعی گرفته است گفت: نخست وزیر عراق نسبت به اظهارات مقامات برخی کشورها که دولت عراق را متهم به طایفه گری کرده اند واکنش مناسبی داشته و پاسخ مناسبی داده است. باید توجه داشته باشیم که امروز عراق با مشارکت احزاب و گروه ها و نیروهای شناخته شده وهمچنین اقوام مختلف شیعه، سنی وکرد اداره می شود و سمت ها و مسوولیت های دولتی و پارلمانی و وزرا با مشارکت همه طوایف و اقوام و مذاهب مختلف عراق شکل گرفته است و در حل مسائل داخلی عراق، شاهد مشارکت همه اقوام و طوایف هستیم لذا طرح چنین نظراتی از سوی مقامات برخی کشورها، جز ایجاد اختلاف، نتیجه ای در برندارد و کاملا نادرست است و  عراق طایفه گرایی ندارد بلکه مشارکت همه اقوام را در اداره کشور شاهد هستیم.عراق در روابط بین المللی و منطقه ای خود نشان داده که به دنبال توسعه همکاری با کشورهای منطقه است و چنین نگاه ها و اظهار نظرهایی به توسعه روابط و بهبود شرایط منطقه کمک نمی کند. اگر به حسن نیت  و صلح دوستی مقامات عراقی توجه نمایند بدون شک، در آینده شاهد بهبود شاخص های امنیت و روابط داخلی وخارجی عراق خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران وعراق گفت: شرایطی که در عراق به وجود آمده و تحولات بزرگی که بعد از سقوط صدام حسین در این کشور شاهد هستیم، موجب خروج نیروهای اشغالگر ناتو و آمریکا و انگلیس شد و به دنبال ایجاد امنیت در این کشور، اکنون مراحل سازندگی و عمران وآبادی مناطق مختلف عراق شروع شده است و جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از تجربه سازندگی بعد از جنگ، و همچنین دستاوردهای علمی، فنی، اقتصادی و صنعتی، در روند سازندگی کشور عراق مشارکت دارد و با توجه به منافع دو کشور، امر سازندگی و توسعه اقتصادی دو کشور، می تواند در شکوفایی اقتصاد دو کشور، تقویت امنیت در منطقه و همکاری های منطقه ای ومرزی و کمک به منافع فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور بسیار مفید باشد و گسترش تجارت و توسعه صنعتی، نیز در تقویت امنیت و همکاری دوستانه مردم مناطق مرزی ایران و عراق بسیار موثر است.

قطب روابط اقتصادی

وی افزود: روند همکاری دو کشور در سال های اخیر رو به توسعه بوده  و چشم انداز خوبی  را پیش رو دارد و توسعه این همکاری های تجاری و صنعتی، می تواند منافع و سودآوری کم نظیری را نصیب سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و نیروی کار دو کشور کند زیرا مزیت های موجود در ایران و عراق، می تواند این منطقه را به قطب توسعه اقتصاد و رونق کسب و کار و تجارت تبدیل نماید.

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران وعراق اظهار داشت: انجام سفر هیات های بلندپایه ایران و عراق، تبادل هیات ها در سطوح عالیه، به استحکام روابط دو کشور منجر شده و در آینده شاهد رشد قابل توجه منافع توسعه روابط بین دو کشور همسایه خواهیم بود. تاکنون بیش از 200  سند همکاری در زمینه های صنعتی، برق، جاده سازی و عمران، مسکن، خودروسازی، همکاری های فرهنگی و دانشگاهی، توسعه روابط مناطق مرزی و… بین دو کشور امضا و اجرایی شده است که نشاندهنده ظرفیت بالای همکاری های دوجانبه ایران و عراق است.

وی افزود: این همکاری ها با برنامه ریزی صورت گرفته توسط مقامات دو کشور وهمچنین دستگاه های اجرایی و نهادهای بخش خصوصی، کارخانه های صنعتی، خودروسازان، اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و… در حال اجرا است و دو طرف تلاش دارند تا با شناخت زمینه های همکاری، رفع موانع موجود و ایجاد تسهیلات  و امکانات مختلف، به رونق تجارت، کسب و کار و بهبود روابط دو کشور در عرصه های مختلف  کمک کنند

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران وعراق گفت: معاون اول رئیس جمهور کشورمان در تیرماه سال گذشته، در راس یک هیات بلندپایه و به همراه وزرای مختلف دولت و فعالان اقتصادی دولتی و بخش خصوصی، به عراق سفر کردند  و توسعه روابط دوجانبه در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را مورد بررسی و تاکید قرار دادند.

کاظمی قمی با اشاره به نقش امنیت موجود در عراق بر توسعه روابط بین المللی و اثر گذاری بر مسائل منطقه گفت: در حال حاضر در عراق شاهد فضای امن و ثبات سیاسی هستیم که با تلاش دولت و منتخبان مردم عراق ایجاد شده است و سیاست عراق، امروز سیاست درهای باز و توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه است. عراق تنها به ایران به عنوان همسایه شرقی و مسلمان توجه نمی کند بلکه علاوه بر روابط دوستانه و روبه گسترش خود با ایران، با همه کشورهای منطقه در حال توسعه همکاری و روابط دوستانه و همراه با امنیت است.

زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری

وی ادامه داد: عراق امروز یک عراق جدید است و شاخص های اقتصادی وسیاست داخلی و خارجی آن با گذشته کاملا متفاوت است و عراق در ارتباط با کشورهای مختلف منطقه از جمله سوریه، ترکیه و…. به دنبال روابط همراه با صلح و امنیت و توسعه روابط اقتصادی  است.ایران و عراق نسبت به تحولات منطقه با حساسیت برخورد می کنند و بر تحولات و مسائل منطقه اثرگذار هستند ودر حل مسائل سیاست خارجی و بهبود تجارت و رفاه و عمران همکاری خود را با کشورهای منطقه گسترش داده اند.
سفیر سابقه ایران در عراق تصریح کرد: شرایط کشور عراق وامنیت موجود در این کشور، موجب شده که شاهد عدم حضور نیروهای خارجی در منطقه هستیم و این دستاورد بزرگ نتیجه تلاش دولت عراق در ایجاد امنیت است. به جای حضور صدام حسین که علامت جنگ و عدم امنیت به داخل عراق و کشورهای منطقه می فرستاد، اکنون شاهد دولتی در عراق هستیم که سیگنال های امنیت و صلح و گسترش روابط دوستانه را به کشورهای منطقه و داخل عراق می فرستد.

کاظمی قمی در پایان خاطر نشان کرد : در زمان صدام حسین، شاهد حمله به کشورهای ایران و کویت بودیم و عدم امنیتی که در عراق و کشورهای منطقه ایجاد کرده بود باعث شده بود که مردم عراق و مردم کشورهای دیگر، در شرایط عدم آرامش و جنگ باشند. اما اکنون، حکومت عراق، نه تنها صلح و امنیت را برای عراق و کشورهای منطقه و همسایه به همراه آورده، بلکه در کاهش بحران ها و عدم امنیت کشورهای دیگر نیز اثر گذار است و عراق امروز در کاهش مشکلات کشورهای منطقه وبهبود روابط بین المللی، کشوری موثر و شاخص به شمار می رود. امروزه عراق در بین کشورهای اسلامی و عربی، جایگاه مناسبی دارد وبه عنوان رئیس دوره ای اجلاس کشورهای عربی، نقش تاثیر گذاری به عهده داشته است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=649
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه