میهن صنعت :

بيش از 35 درصد صادرات كشور به ازبكستان از خراسان رضوي انجام مي شود

رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت : 35 تا 40 درصد صادرات كشور ايران به ازبكستان از طريق خراسان رضوي انجام مي شود .


رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت : 35 تا 40 درصد صادرات كشور ايران به ازبكستان از طريق خراسان رضوي انجام مي شود .
به گزارش میهن صنعت به نقل از روابط عمومي سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوي، علي صفرزاده در جلسه با مرداني فر سفير جمهوري اسلامي ايران در ازبكستان و ارباب خالص ، رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور اظهار داشت : گسترش روابط تجاري با ازبكستان به نفع طرفين است و يك رابطه برد برد متقابل براي دو طرف ايجاد مي كند .
وي با اشاره به ظرفيت هاي استان در زمينه قطعه سازي خودرو در همه بخش ها اعم از طراحي و توليد و تكنولوژي گفت : با توجه به فعال بودن صنعت خودرو سازي در ازبكستان ، زمينه فعاليت مناسبي در اين خصوص وجود دارد .
صفرزاده با بيان اينكه ساليانه حجم قابل توجهي كاشي و سراميك به ازبكستان وارد مي شود گفت : اين ظرفيت براي توليد و تأمين در قالب هاي مشترك در ايران وجود دارد و بايد بتوانيم براي محصولات ايراني در اين كشور بازاري ايجاد كنيم .
وي با اشاره به ظرفيت ايجاد نيروگاه ها ، صنايع نساجي و پتروشيمي در ازبكستان و توانمنديهاي ايران و بويژه استان در اين زمينه افزود : با توجه به اينكه خراسان رضوي همواره در تجارت با كشورهاي آسياي ميانه پيشتاز بوده است بايد به دنبال توسعه روابط با ازبكستان و افزايش سهم تجاري خود باشيم.
صفرزاده بر كاهش قيمت تمام شده محصولات در جهت افزايش توان رقابتي تأكيد كرد و اظهار داشت : آمادگي براي پذيرش هيأت هاي تجاري و بازديد تجار و شركت هاي ازبكستان از صنايع و واحدهاي توليدي استان وجود دارد.
 وي افزود : حجم مبادلات استان خراسان رضوي با ازبكستان قابل توجه نيست و در قبال صادرات 2 ميليارد دلاري استان در سال قبل ، حجم صادرات استان به اين كشور حدود 250 ميليون دلار بوده است كه لازم است ارتقاء يابد .
در اين جلسه ، راضيه عليرضايي ، معاون صنايع سازمان صنعت ، معدن و تجارت نيز با اشاره به توان بالاي صنعتي استان گفت : حدود 6 هزار واحد صنعتي با خود اتكايي و تكنولوژي داخلي توانسته اند پتانسيل هاي كم نظيري در استان ايجاد كنند كه از آن جمله مي توان به واحد كائولين تربت حيدريه با تكنولوژي بومي اشاره نمود .
وي افزود : از اين ظرفيت مي توان در كشور ازبكستان كه از كائولين كشور آلمان بهره مي برد استفاده نمود .
وي تصريح كرد : در زمينه فناوري صنايع غذايي ، قطعه سازي و توليد بي نظير و با كيفيت پودر شير نيز ظرفيت ها و پتانسيل هاي قوي در استان وجود دارد كه قابليت ارتقاء روابط تجاري با ازبكستان را دارند.
 ناصر بهزاد ، رئيس اداره بازاريابي و توسعه صادرات اين سازمان نيز در اين جلسه بر لزوم آسيب شناسي دقيق در رابطه با ارتباط تجاري با ازبكستان تأكيد كرد و گفت : براي دستيابي به سهم واقعي استان در تجارت با ازبكستان ، لازم است سند جامعي از توسعه روابط تجاري بين ايران و ازبكستان با محوريت خراسان رضوي تدوين شود .
وي با بيان اينكه فضاي تجارت با ازبكستان شفاف نيست و قوانين حاكم و ضوابط مرتباً در حال تغيير است اظهار داشت : هزينه هايي در زمينه صادرات با ازبكستان به تجار تحميل مي شود كه قيمت تمام شده را براي تجار بالا مي برد و بايد بستر روان مناسبي براي تجار در جهت تسهيل و تسريع روابط تجاري ايجاد شود .
بهزاد گفت : اعزام و پذيرش هيأت هاي تجاري و برگزاري نمايشگاهها ، به عنوان يكي از ابزاري هاي بازاريابي بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرد .
وي با اشاره به سختي حضور در بازار ازبكستان ، بر توسعه روابط سياسي و تجاري تأكيد كرد و افزود: انجام پروژه هاي فني و مهندسي در ازبكستان به نقدينگي نياز دارد و با توجه به پايين بودن قدرت نقدينگي ازبك ها، حتماً بايد خطوط اعتباي ايجاد شود تا تجار در قالب آن بتوانند خدمات و توان فني خود را ارائه دهند .
در اين جلسه علي مرداني فر سفير جمهوري اسلامي ايران در ازبكستان نيز برگزاري اين جلسه را فرصت بسيار خوبي براي افزايش ارتباطات دو سويه بر شمرد و گفت : بايد كميسيون مشتركي بين دو كشور تشكيل و مباحث خوبي كه در اين جلسه به آن اشاره شد در آن كميسيون دنبال شود .
وي با بيان اينكه اعمال تخفيفات تعرفه اي از سوي راه آهن ايران مي تواند در گسترش روابط مؤثر باشد تصريح كرد : اين امر تا حد زيادي مي تواند باعث رونق تجارت بين دو كشور شود .
وي تأكيد كرد : هميشه نبايد شرايط را از منظر خود بررسي كنيم و بايد شرايط به گونه اي باشد كه نظرات طرفين بررسي و اعمال شود .
لازم به ذكر است حاضرين در اين جلسه پس از پايان جلسه از كارخانجات شهرك صنعتي توس و شهرك فناوري صنايع غذايي به منظور آشنايي با توانمنديهاي صنعتي استان بازديد نمودند . 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2148
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه