مسئولان گمرک ایران:

ترخیص کالاهای اساسی با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است

مسئولان گمرک ایران می گویند طی روزهای اخیر  ترخیص کالاهای اساسی با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته و در مجموع موجودی این کالاها در گمرک و بنادر به ۵.۶ میلیون تن کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در اواسط اردیبهشت ماه بود که رئیس جمهور با پیشنهاداتی در رابطه با رفع موانع ترخیص و انتقال کالاهای اساسی موافقت و دستور فوری اجرای مصوبات را به دستگاه های مربوطه صادر کرد، اما حدود دو هفته بعد و در ‌پایان اردیبهشت ماه، وزارت صمت مصوبات را به دستگاه ها از جمله گمرک ایران ابلاغ کرد و از ابتدای هفته گذشته رسما به مرحله اجرا رسید.

اما اینکه در مدت اخیر روند ترخیص کالاهای اساسی به چه صورت بوده و آخرین وضعیت موجودی این کالاها در گمرک و بنادر چه میزان است ، در گزارشی از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- تشریح شده است.

این مقام مسئول در گمرک ایران با اعلام اینکه در هفته گذشته گمرکات اجرایی نسبت به احصای دقیق مشخصات صاحبان کالاهای اساسی موجود در بنادر اقدام و لیست آن را به گمرک ایران اعلام کردند، گفت: در این رابطه به صاحبان کالا هشدار دادیم که هر چه سریع‌تر نسبت به ترخیص کالاهای موجود خود بر اساس ضوابط تعیین شده و تسهیلاتی که پیش بینی شده است اقدام کنند.

وی همچنین آخرین وضعیت موجودی و دپوی کالا در گمرک و بنادر را اعلام کرد که نشان می دهد مجموع  بیش از ۵.۸ میلیون تن کالاهای دپو شده و موجود در شناورهای پایه اسکله و در حال تخلیه در ۲۶ اردیبهشت ماه به مجموع ۵.۶ میلیون تن در ۹ خرداد رسیده که ۲۰۰ هزار تن کاهش دارد ولی با توجه به گردش کالا در جریان ورود و خروج ، ترخیص صورت گرفته رقم بالاتری است.

بر اساس گزارش معاون فنی گمرک ایران به غیر از موجودی شناورها، در حال حاضر حدود ۸.۴ میلیون تن کالا در گمرک و بنادر وجود دارد که از این میزان ۴.۷ میلیون تن کالاهای اساسی و ۷۶.۲ هزار کانتینری است که ۹۰ درصد آن را کانتینرهای پر وارداتی تشکیل می دهد.

۲۹ شناور به بنادر رسید

باید به حدود ۴.۷ میلیون تن کالای موجود  موجودی ۲۹ شناور رسیده به بنادر را نیز اضافه کرد که شامل  ۱۶ شناور با ۳۴۲.۳ هزار تن و همچنین ۱۳ شناور منتظر در لنگرگاه با ۵۸۱.۹ هزار تن کالا است که در مجموع موجودی و کالاهای موجود در پای اسکله و منتظر در لنگرگاه را به ۵.۶ میلیون تن می رساند.

دپوی ۳.۵ میلیون تنی در بندر امام

اما از ۴.۷ میلیون تن کالای موجود در بنادر ۳.۵ میلیون تن مربوط به بندر امام خمینی (ره) است که به روال قبل بیشترین حجم موجودی کالا را به خود اختصاص داده است.

همچنین در سایر بنادر  ۳۷۶.۷ هزار تن کالا  در بندر امیرآباد، ۲۰۱.۸ هزار تن نوشهر  و ۸۳.۹ هزار تن  در بندر انزلی دپو شده است.

موجودی بندر شهید رجایی ۳۳۱ هزار تن، چابهار ۷۵.۳ هزار تن، آستارا ۶۰۰۰ تن، فریدون کنار ۱۰۶.۴ هزار تن، بندر لنگه ۷۰ تن، بندر شهید باهنر ۳۹۴ تن، بندر خرمشهر ۵۳۴ تن است.

چقدر از کدام کالا در بنادر است؟

اما اینکه چقدر از کدام کالا در بنادر موجود است باید گفت که طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران،  ۱۲۲.۵ هزار تن گندم، بیش از دو میلیون تن ذرت، ۷۸۴.۶ هزار تن جو، ۶۶۱.۵ هزار تن سویا، ۴۳.۴ هزار تن برنج، ۱۹۰.۶ هزار تن شکر، ۴۲۰ هزار تن روغن خام، ۴۱۹.۸ هزار تن دانه های روغنی اشاره کرد.

در اهم مصوبات اخیر برای ترخیص سریع کالاهای اساسی می توان به تمدید مجوز ترخیص درصدی اشاره کرد که در اسفند سال قبل تمدید نشد و خود از عوامل موثر در افزایش دپوی کالا در ابتدای سال جاری بود.

همچنین مصوباتی در رابطه با سامانه بازارگاه و واردات به صورت اعتباری و رویه تخصیص ارز صادر و در دستور کار قرار گرفته است.

در هفته گذشته دادستانی کل کشور نیز از ورود به ترخیص کالاهای اساسی خبر داده بود.  /ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=210967
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه