ترفند شرکتهای خارجی برای تصاحب بازار لوازم خانگی ایران

عضو انجمن صنایع لوازم خانگی با تشریح ترفند شرکتهای خارجی برای حضور بیشتر در بازار ایران،گفت: واردات قطعات منفصله برای برخورداری از عوارض گمرکی پایین و کم‌اظهاری از جمله این ترفندهاست که باعث تعطیلی ۱۰ کارخانه در کشور شده است.

به گزارش ميهن صنعت به نقل از  فارس، محمدرضا دیانی در یک نشست خبری با اشاره به سهم 50 درصدی شرکت‌های کره‌ای در بازار لوازم خانگی ایران، اظهار داشت: تقویت حضور محصولات خارجی در بازار باعث تعطیلی تعدادی از کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم خانگی شده و در صورت ادامه این روند، صنعت لوازم خانگی نیز به سرنوشت صنعت کفش دچار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان ایرانی در یک رقابت نابرابر با محصولات وارداتی قرار دارند، گفت: تعرفه واردات لوازم خانگی به کشور 35 تا 55 درصد است اما ارزشی که بابت واردات در گمرک اظهار می‌شود بسیار کمتر از ارزش واقعی کالا است و علاوه بر این، قاچاق لوازم خانگی کوچک نیز صورت می‌گیرد.

* واردات قطعات منفصله و پرداخت عوارض گمرکی کمتر

وی تصریح کرد: در حال حاضر "قاچاق قانونمند" یعنی کم‌اظهاری کالاهای وارداتی رونق زیادی دارد و حتی برخی واردکنندگان از جمله شرکت‌های LG و سامسونگ نسبت به واردات قطعات منفصله لوازم خانگی با تعرفه 15 درصد اقدام می‌کنند و در نهایت در ایران این قطعات را با بستن چند پیچ و مهره ساده به محصول ساخته شده، تبدیل می‌کنند.

دیانی با بیان اینکه برخی شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی حتی دارای یک دفتر مرکزی در شهرهای اصلی نیستند، گفت: در سربرگ این شرکت‌ها آدرس دفتر در مناطق آزاد مانند چابهار ذکر شده است که نشان می‌دهد این شرکت‌ واردکننده به راحتی و بدون داشتن حتی یک دفتر رسمی در بازار ایران فعال است.

وی تصریح کرد: دو شرکت اصلی واردکننده لوازم خانگی به ایران سال گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند که مالیات قابل توجهی از آنها اخذ نشده است.

عضو انجمن لوازم خانگی ادامه داد: برخی واردکنندگان نسبت به واردات کالا به نام 10‌ها نفر اقدام می‌کنند که کنترلی بر این مسئله نیست و در عین حال هیچ حمایت قابل توجهی از تولید‌کنندگان داخلی صورت نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر قرار است تولید‌کننده ایرانی مالیات پرداخت کند، واردکننده نیز باید ملزم به این کار باشد.

* 50 درصد ظرفیت کارخانه‌ها خالی است

وی با اشاره به اشتغال 100 هزار نفر در صنعت لوازم خانگی ایران گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های داخلی غیرفعال است و طی سالهای اخیر حدود 10 کارخانه تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه هزار و  100 کارخانه ساخت لوازم خانگی با اشتغال صد هزار نفری در کشور وجود دارد، گفت: فروش 1500 میلیارد تومانی برخی شرکت‌های واردکننده امکانات مناسبی را برای ارائه خدمات در اختیار آنها قرار می‌دهد، هرچند باز هم بحران خدمات پس از فروش در لوازم خارجی بیشتر از تولیدات داخلی است.

عضو انجمن لوازم خانگی دستیابی به دانش فنی رقابتی دنیا را لازمه رشد تولیدات داخل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند کره، مواد اولیه تولید لوازم خانگی را با قیمت بالا به تولید‌کنندگان ایرانی عرضه می‌کنند اما در مقابل، کالاهای ساخته شده خود را به راحتی وارد بازار ایران می‌کنند.

* محدودیت تبلیغ کالاهای خارجی اعمال نشد

دیانی با اشاره به تبلیغات گسترده لوازم خانگی خارجی در کشور گفت: قرار بود تبلیغ محصولات خارجی از 10 تیرماه محدود ‌شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این تبلیغات پررنگ‌تر از قبل هم شده است.

وی تأکید کرد: یک تیم مشخص باید این موضوع را مورد نظارت و بررسی قرار دهد تا به طور جدی تبلیغ کالاهای خارجی محدود شود.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده لوازم خانگی خارجی از جمله تولیدات سامسونگ و LG در کشور و حتی تا نزدیکی نهاد ریاست جمهوری، گفت: این دو شرکت سالانه 3 میلیارد دلار لوازم خانگی به ایران وارد می‌کنند.

* تنظیم شکواییه برای شورای رقابت

وی از تنظیم شکایتی برای ارائه به شورای رقابت خبر داد و گفت: در این شکایت در مورد رقابت نابرابر تولید‌کنندگان ایرانی با محصولات وارداتی و تخفیف‌هایی که به شرکت‌های خارجی داده می‌شود، بحث شده است.

* راه فرار واردکننگان برای افزایش قیمت محصولات

عضو انجمن لوازم خانگی تصریح کرد: سازمان حمایت از افزایش قیمت لوازم خانگی جلوگیری می‌کند،اما شرکت‌های وارداتی با ایجاد تغییرات جزئی در ظاهر کالاها آن را به عنوان یک محصول جدید معرفی کرده و قیمت کالای خود را 30 تا 40 درصد افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید در کشور و تأثیر رشد نرخ ارز در قیمت تمام شده کالا، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند قیمت فروش تولیداتشان را افزایش دهند زیرا در این صورت قدرت رقابت را بیش از گذشته از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: اگر قیمت کالاهای ایرانی با وضعیت فعلی 40 تا 50 درصد هم افزایش یابد باز هم جوابگوی رشد قیمت تمام شده تولید نخواهد بود.

وی با اشاره فرهنگ غلط خرید کالاهای خارجی در کشور، تصریح کرد: به دلیل حساسیت مردم و فرهنگ غلط استفاده از محصولات خارجی، از ذکر عنوان "ساخت ایران" و یا درج عبارات فارسی بر روی برخی کالاها  جلوگیری می‌شود.

* تجمع اعتراض‌آمیز مقابل سفارت کره جنوبی

مدیرعامل گروه انتخاب در ادامه با اشاره به طلب 70 میلیون دلاری این شرکت از دوو الکترونیک کره گفت: دولت و وزارت امور خارجه به ما قول دادند که این طلب را برگردانند ولی در نهایت عملی نشد و هم اکنون کره‌‌ای‌ها در حال فروش این شرکت به یک خریدار آمریکایی هستند.

وی ادامه داد: در اعتراض به این موضوع هفته آینده تجمعی در مقابل سفارت کره جنوبی برگزار خواهیم کرد که مجوز آن را نیز اخذ کرده‌ایم.

* ایجاد دو مرکز تحقیقاتی در صنعت لوازم خانگی

دیانی در پایان با اشاره به تولید بیش از 400 قلم کالا در این گروه از جمله لباسشویی، اجاق گاز، تلویزیون و یخچال فریزر گفت: گروه انتخاب دارای بزرگترین مجموعه تحقیق و توسعه لوازم خانگی است و با ایجاد یک دانشگاه علمی، کاربردی هر ساله کارشناسان متخصصی را به صنعت لوازم خانگی ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اشتغال 3 هزار و 500 نفر در گروه صنعتی انتخاب و ایجاد دو مرکز تحقیق لوازم خانگی در ایتالیا و کره توسط این گروه، گفت: به این ترتیب دانش فنی روز تولید لوازم خانگی در تولیدات ایرانی وارد می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1817
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه