تسهيلات دريافتي خودروسازان داخلي بسيار ناچيز است

دبير انجمن خودروسازان گفت : حمايت هاي داخلي از صنعت خودروي كشور نسبت به خودروسازان بزرگ دنيا بسيار پايين است .


احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي ميهن صنعت گفت:  صنعت خودرو در سالهاي گذشته با آمار 25 هزار ميلياردي در فروش خودرو باعملكرد بهتر و رشد قابل توجه كيفي و كمي نسبت به بنگاههاي صنعتي و اقتصادي داخلي مواجه بوده است.
وي با انتقاد از عدم حمايت از صنعت خودرو كشور گفت: خودروسازان در كشورهاي توسعه يافته چيزي در حدود 80درصد از فروش محصولات خود را تسهيلات و اعتبارات بانكي دريافت مي كنند در حالي كه در ايران اين رقم باتوجه به فروش بالاي اين صنعت بسيار ناچيز بوده و در عمل حمايت هاي داخلي از صنعت خودروي كشور نسبت به خودروسازان بزرگ دنيا بسيار پايين است .
وي افزود در جلسه كارگروه حمايت ازتوليدبراي خروج از بحران كنوني صنعت خودرو كشور طرح هاي مختلفي ازقبيل فعال شدن اعتبارات اسنادي ريالي بين خودروسازان و قطعه سازان ، اختصاص تسهيلات 2000 ميلياردي به خودروسازان و اصلاح قانون بانكي براي ارائه تسهيلات بيشتر به خودروسازان اشاره كرد .
دبير انجمن خودروسازان ادامه داد پيش از اين بر اساس قانون مصوب بانكها حداكثرتسهيلات و وام هاي بانكي به هر شركت ، معادل 20 درصد از سرمايه آن شركت داده مي شد كه اين رقم در خودروسازي كشور 15 درصد بوده است و اميدواريم با تصميمات اتخاذ شده در جلسه كارگروه حمايت از توليد اين رقم به 20 درصد ارتقاء يابد .
وي  تصريح كرد از ديگر مسائل اصلاحي در اين طرح اختصاص تسهيلات به هر شركت مستقل حقوقي است چراكه پيش از اين شركت هاي تابعه هر خودروساز بعنوان زير مجموعه بنگاه اقتصادي بوده و صرفا اين تسهيلات به بنگاه مادر يعني گروه خودروسازي يا گروه صنعتي اختصاص داده مي شد و اين تسهيلات جوابگوي نياز قطعه سازان زيرجموعه  خودروسازان  نبوده است.
نعمت بخش با اشاره به استفاده خودروسازان بزرگ جهان از شركتهاي ليزينگي خصوصي افزود : با توجه به پائين تر بودن نرخ بهره ليزينگ از نرخ تسهيلات بانكي  در ايران و درنتيجه مقرون به صرفه نبودن عرضه اين خدمات براي بخش خصوصي، خودروسازان كشور اجباراً با تاسيس شركت هاي ليزينگي بخش عمده اي از نقدينگي خود را در اختيار اين شركت ها قرار داده و بواسطه اين كار، عملا نقدينگي خودروسازان بشدت كاهش ميابد. در صورتي كه خودروسازان بزرگ خارجي با همكاري شركت هاي ليزينگ خصوصي نقدينگي خودرا تامين مي كنند.
وي با انتقاد از عدم حمايت از خودروسازان داخلي خاطر نشان كرد در هيچ نقطه از جهان  با توجه به نرخ بهره مناسب براي شركت هاي ليزينگي ، خودروسازان درگير مسائلي از جمله فروش خودرو نيستند و اگر محدوديت 17 درصدي نرخ بهره در ليزينگ ها همچنان پابرجا باشد بخش خصوصي هيچ گاه بدنبال تاسيس  شركت هاي ليزينگ خودرو نخواهند رفت.
وي ابراز اميدواري كرد با انجام طرح هاي مصوب در جلسه كارگروه حمايت از توليد، صنعت خودروي كشور كه براي اولين بار در 30 سال گذشته  با افت سي و دو درصدي توليد مواجه شده است به روند قبلي توليد بازگشته و همچنان شاهد رونق ورشد اين صنعت بزرگ باشيم .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1658
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه