میهن صنعت :

تقسیم سود مشکلات خودرویی ها رو بیشتر می کند

هر ساله با نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت ها این سوال باز هم مطرح می‌شود که آیا تقسیم سود سهام در مجامع باید صورت گیرد یا نقدینگی در بخش تولید بماند.


به گزارش میهن صنعت به نقل از عصر خودرو، با بررسی آمار تقسیم سود شرکت‌های بورسی در سالهای گذشته بیشترین درصد تقسیم سود بین سهامداران متعلق به شرکت‌های خودرویی است.
این شرکتها گر چه به گفته کارشناسان بورس در سالهای گذشته نیز به رغم مشکلات مالی سود قابل توجه و مورد انتظار سهامداران را تقسیم کرده اند اما آیا امسال نیز این شرکتها می توانند همانند سالهای قبل سود بین سهامداران تقسیم کنند و آیا با تقسیم سود مشکلات این شرکتها بیشتر نخواهد شد؟
کارشناسان براین باورند که در شرایط کنونی هر چه نقدینگی در این شرکتها باقی بماند به نفع شرکت‌های خودرویی خواهد بود و در این میان مدیران شرکت‌ها با شفاف سازی بیشتر می توانند نگرانی سهامداران را در خصوص آینده نزدیک برطرف کنند تا سهامداران نیز بدون نگرانی از وضعیت آینده شرکتها با عدم تقسیم سود در مجامع موافقت کنند.
تقسیم سود مشکلات خودرویی ها رو بیشتر می کند
حمید رضا امیریان عضو کانون سهامداران حقیقی در این باره معتقد است:در شرایط فعلی هر چه نقدینگی کمتری از شرکت های تولید کننده خودرو خارج شود بهتر است.
او ادامه داد:گر چه سهامداران با توجه به عدم رشد قیمت سهام در ماههای گذشته نتونسته اند به بازدهی مورد انتظار خود دست یابند، اما این نکته را نیز باید درنظر گرفت که با تقسیم سود حداکثری در مجامع شرکت های خودرویی اتفاقی جز بیشتر شدن مشکلات مالی این شرکتها رخ نخواهد داد.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد:تعریف سهامدار جزء و سهامداران راهبردی و حقوقی متفاوت است و اختلاف نظر این دو دسته سهامداران در مجامع موجب شده تا سهامداران جزء خودشان را به نوعی طلبکار شرکت بدانند. به عبارت ساده تر، برگه های سهم قدرت قانونی یکسانی ندارند و تفاوت منافع را به همراه دارند و تلاش برای سود حداکثری در راستای این تفاوت منافع است.اگر این اختلاف نظردر خصوص چگونگی تقسیم سود برطرف شود مشکل ما در مجامع حل خواهد شد.
امیریان خاطرنشان کرد:سهامدارعمده شرکتهای خودرویی سهامدار عمده شرکتهای قطعه ساز است و هرچه سایپا و ایران خودرو تلاش دارند تا سود حداقلی تقسیم شود نمایندگان آنها تلاش دارند تا سود حداکثری تقسیم شود و باید گفت بین سهامداران عمده هم این اختلاف نظر وجود دارد.منطق اقتصاد حکم می کند که برای چشم انداز تولید سود حداقلی تقسیم شود.
تقسیم سود سمی برای تزریق خودرویی هاست
علی اسحاقی از دیگر کارشناسان بازار سرمایه دراین باره می گوید:سهامداران به دلیل شرایط خاصی که در بورس حاکم است نتوانسته اند بازده نقدی مورد انتظار خود را کسب کنند و انتظار دارند که این سود را از مجامع دریافت کنند، اما از لحاظ مالی این کار به صلاح نیست. این دو اتفاق در کنار هم موجب تضاد و عدم هم پوشانی شده است.
به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه در این میان سهامدارعمده نقش پررنگی در میزان تقسیم سود دارند چرا که تعدادی از سهامداران، سهامداران صندوق ها هستند و این صندوق ها باید به سهامداران خود پاسخگو باشند.
سهامداران صبور باشند
او در پایان گفت:سهامداران باید این نکته را در نظر بگیرند که سودی که قرار است در مجامع تقسیم شود کاغذی است و این سود در قالب افزایش سرمایه می رود افزایش سرمایه ای که بازدهی در آن اتفاق نیفتاده است.چرا که شرکت بزرگ می شود اما سود آن بزرگ نمی شود و این رخداد نتیجه ای جز تبدیل بدهی ها به حقوق صاحبان سهام ندارد بنابراین سهامداران باید صبور باشند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1926
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه