اختصاصي ميهن صنعت :

تندر ، خودرويي براي دهه 90

خودروي تندر 90 يا لوگان محصولي از شركت رنو است كه در ابتداي عرضه آن در بازار ايران قرار بود جايگزين پيكان در شركت ايران خودرو شود اما هم اكنون توليد آن بصورت تجميعي در هر دو خودروساز بزرگ ايران يعني ايران خودرو و پارس خودرو انجام مي شود .

بر اساس اين گزارش خودروي تندر90 در ابتدا قرار بود  با قيمتي پائين تر از  10 ميليون به بازار عرضه شود كه اينچنين نشد و اين خودرو بسته به مدل و سازنده آن در قيمت هايي بالاتراز ميزان گفته شده عرضه شد .
البته اين خودروبا توجه به تنظيمات و آپشن هاي مختلف  داراي كيفيت بسيار مطلوبي بوده و  قيمت هاي 12 تا 17 ميليوني آن در برابر ديگر خودروهاي ساخت داخل قابل قبول بوده و خريداران در مقابل  كيفيت مطلوب قيمت آن را متناسب ميدانند.
در ابتداي عرضه تندر 90 ظاهر نچندان دلچسب اين خودرو  به مذاق مشتريان ايراني خوش ننشست ولي باگذشت زمان و مشاهده تغيير پذيري اين خودرو و تبديل آن به يك خودروي كاملا اسپرت و جوان پسند رفته رفته تندر90 جاي خود را دربين خريداران خودرو باز  كرد وتوانست مورد پسند خودروسوارن ايراني شود  .
بر اين اساس  با توليد اين خودرو در خطوط توليد دو غول بزرگ خودروسازي كشور و تعداد بالاي تيراژ آن و همچنين  تردداين خودرو  در خيابان ها  استقبال مردمي ازخريد اين خودرو به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرد  بطوريكه تقاضاي بالاي مشتريان باعث كمبود عرضه مقطعي در بازار شد .
نكته جالب توجه در توليداين خودرو در ايران رقابت بسيار نزديك ايران خودرو و پارس خودرو در توليد و ارتقاء كيفيت اين محصول است چراكه هريك از خودروسازان براي بهبود كيفيت اين محصول تمام تلاش خود را بكار گرفته اند تا توليد خود رابهتر از توليد شركت مقابل كرده و مشتريان بيشتري را بسمت خريد محصولات خود سوق دهند و دراين ميان با انجام تغييرات و بروز رساني محصول خود سعي در ايجاد جلب توجه خريداران ، به سمت اين مهمان فرانسوي كنند .
اين درحالي است كه  علاوه بر مدل هاي مختلف عرضه شده اين خودرو ازابتداي عرضه در كشور،  ايران خودرو اقدام به توليد تندر 90 وانت نمود و اين خودرو رابه  سبد خودروهاي كار اضافه نمود . علاوه بر اين مدل دنده اتوماتيك تندر نيز از سوي اين شركت به بازارعرضه خواهدشد كه تنوع عرضه تندر90 بيش از پيش دربازار بچشم آيد .
 اما سايپانيز دراين رقابت ازايران خودرو عقب نماند و لطف شركت رنو پارس شامل حال اين خودروسازبزرگ نيز شد . چرا كه بگفته قائم مقام شركت سايپا مدل  تغيير يافته  اين خودرو نيز از اواخر ارديبهشت به بازار عرضه خواهد شد كه طبيعتا تقاضاي خريدتندر 90 را در بين خريداران جوان بيش از پيش بوجود خواهد آورد .
اما توجه به اين نكته ضروري است كه خودروسازان بزرگ كشور بجاي طراحي محصولات جديد به سمت تغيير در محصولات قديمي خودروسازان بزرگ جهان رفته اند و شايد تندر 90 تا چند سال و پس از تغييرات مختصر ديگر بتواند در بازار ايران فروش داشته باشد ، اما شايد وجود محصولات اينچنيني در بازار باعث تنبلي در طراحي و تحقق اهداف خودروسازان شود.
شايد تندر 90 در مقطعي بعنوان محصول پر بازده  در خودروسازي كشور باشد اما در كنار پر سودبودن فروش اين خودرو وجود تندر 90  ضعف و وابستگي به كشورها و خودروساز هاي خارجي وعدم وجود طراحي در كشوررا نشان ميدهد.
خوشبختانه تاكنون شركت رنو به تحريم هاي خارجي بي اعتنابوده و همكاري خود باايران را گسترش داده است اما اگر روزي بيايد و رنو هم مانند پژو بار سفر از ايران ببندد تكليف صنعت بزرگي همچون صنعت خودروسازي چه خواهد شد و تاكي وابستگي به خودروسازان خارجي ادامه پيداخواهد كرد .
به گفته كارشناسان بهترين راه دراين برهه زماني استفاده ازپتانسيل هاي خاموش مانده داخلي و پرورش استعداد هاي مرتبط به اين موضوع است .راهي كه شركت سايپا بابرگزاري جشنواره طراحي استايل خودرو شروع كرده است و اميدواريم كه اين راه شروع پيشرفتهاي بزرگ صنعتي در كشور باشد .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=682
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه