اگر خودروسازان خارجي بروند

تولید هیچگاه متوقف نخواهد شد

دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره قطع احتمالی همکاری خودروسازان خارجی با ایران گفت: هم اکنون وابستگی صنعت خودروسازی ایران به قطعات کاهش یافته و عمق داخلی‌سازی خودروهای داخلی زیاد شده است که این بدان معنا است که صنعت خودروسازی معطل قطعات خارجی نمی‌ماند.

به گزارش ميهن صنعت ،احمد نعمت بخش در گفت وگو با «پرشین خودرو»، افزود: در حال حاضر داخلی سازی خودروهایی مانند پراید و پژو 405 بیش از 95 درصد است و این خودروها ارزبری خاصی ندارد و خودروهایی مانند پژو206 نیز بیش از 80 درصد ساخت داخل شده‌اند، بنابراین قطع ارتباط خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی اثر چندان مخربی بر تولید نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه قطع ارتباط خودروسازان خارجی با ایران تنها رسانه ای بوده و هنوز به صورت رسمی عنوان نشده است، تاکید کرد: البته خودروسازان خارجی به راحتی با ایران قطع همکاری نمی کنند چرا که این امر منافع آنها را نیز تهدید می کند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه قراردادهای ایران خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی بلند مدت است، اظهار داشت: اگر آنها بخواهند یک طرفه قراردادهایشان را فسخ کند، باید به ایران غرامت بپردازد.
نعمت بخش با بیان اینکه قطع همکاری ها مشکل حادی برای خودروسازی ایران به وجود نخواهد آورد، ادامه داد: به طور کلی تحریم ها تنها می تواند هزینه های تولید را افزایش داده و تولید را با تاخیر مواجه کند اما هیچگاه تولید را متوقف نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: در صورت قطع همکاری ها باید به فکر تامین قطعات از کشورهای ثالث مانند چین و هند و یا از طریق خرید غیرمستقیم از منبغ اصلی باشیم که این موضوع سبب می‌شود هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروها افزایش یابد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در این صورت باید قطعه سازان کوچک ادغام شوند تا توان مالی آنها افزایش یابد و دولت نیز با قراردان مشوق های مالیاتی و ارایه تسهیلات ارزان قیمت شرایط مناسبی را برای سرمایه گذرای قطعه سازان به منشور ارتقاء صنعت خودرو کشور فراهم کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=928
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه