میهن صنعت:

جزیره‌ای با تابلو ورود آقایان ممنوع!

در ایسلند جزیره‌ای تأسیس شده که تنها زنان امکان استفاده از آن را دارند. علت تأسیس این جزیره ایجاد فضایی آرام برای گذراندن تعطیلات در غیاب مردان غریبه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تعطیلات همیشه فرصتی است برای اینکه آدم‌ها خستگی‌های ذهن و روان‌شان را برطرف کنند و بتوانند در آرامش کامل استراحت کنند. اما در سواحل آمریکا که یکی از مکان‌های اصلی گذران تعطیلات است، برای زنان در حضور مردان غریبه این شرایط فراهم نیست و همین باعث شده یک زن کارآفرین آمریکایی به فکر ایجاد یک جزیره اختصاصی برای زنان بیفتد.

هی! روی خودت متمرکز شو

«ما ضد مرد نیستیم اما این واقعیتی است که زنان در ساحل نمی‌توانند در حضور مردان غریبه احساس آرامش کنند». این جملات "کریستیانا روت" ، خالق ایده یک جزیره اختصاصی زنان به نام سوپرشی (SuperShe) است. روت یک زن کار آفرین است که تا قبل از تاسیس این جزیره یک شرکت مشاوره تجاری داشته و یکی از شرکت‌هایی بوده که در سال 2016 سریعترین میزان پیشرفت را داشته است. او این شرکت را فروخت تا بتواند یک تجربه بسیار متفاوت را شکل دهد. ایده جزیره اختصاصی زنان بعد از گذراندن چندین تعطیلات در دو منطقه تفریحی آمریکا در ذهن روت شکل گرفت. او می‌گوید در این تجربیات متوجه این حقیقت شد که آرامش زنان در محیطی که مردان غریبه حضور دارند، مختل می‌شود چرا که هم تمرکز زنان و هم مردان به جلب نظر جنس مخالف و تحریک جنسی معطوف می‌شود. روت می‌گوید: «ایده جزیره اختصاصی زنان این است که هی! روی خودت متمرکز شو؛ تلاش نکن هورمون‌هایت را برانگیخته کنی»

 

در مرکز توجه رسانه‌ها

علت شکل‌گیری این ایده آنقدر خاص بود که رسانه‌های زیادی به آن پرداختند. از جمله روزنامه آمریکایی نیویورک‌پست گزارش‌ خود در معرفی جزیره را با این جمله آغاز کرد: «تا الان شده در تعطیلات به اطراف نگاه کنید و فکر کنید تستوسترون خیلی زیادی در ساحل وجود دارد؟» اشاره این روزنامه به ایده‌ای است که کریستیانا روت را به فکر ایجاد این جزیره اختصاصی انداخت. روت برای خرید و تجهیز آن، شرکت قبلی خود را به فروش رساند تا برای زنان این فضای آرام و منحصر بفرد را فراهم کند. او می‌گوید وقتی جزیره را خرید بیشتر تخته سنگ بود؛ 6 ماه زمان صرف می کند تا با یک تیم 16 نفره آن را تبدیل به یک جزیره تفریحی مجهز کند.

 

ایندیپندنت، دیلی میل و گلوبال نیوز و بسیاری دیگر از رسانه‌های شناخته شده دنیا نیز هر کدام در یادداشت‌ها و مقاله‌های خود به این اتفاق منحصر بفرد در فضای گردشگری جهان پرداختند و طی مصاحبه با موسس و دستندرکاران آن، شکل‌گیری این فضای تفریحی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند. این توجه ویژه رسانه‌ها حاکی از جذابیت چنین ایده‌هایی برای حل مشکلاتی است که زنان در این جوامع با آن مواجه هستند.

فضاهای تفکیک شده، گرایش جدید در غرب

آنطور که روت گفته در جزیره سوپرشی، دیگر تحریکات جنسی مانعی برای آرامش زنان نخواهد بود و بعلاوه، امکانات ویژه دیگری برای گذراندن یک تعطیلات آرام و بدون دغدغه در نظر گرفته شده است. او می‌گوید «زنان نیاز دارند زمانی را در جمع‌های زنانه بگذرانند. امکاناتی مانند یوگا، برنامه تغذیه سالم، کلاس‌های آشپزی و تناسب اندام و بسیاری از دوره‌های مفید دیگر برای آنان در نظر گرفته شده است.»

مشکلات زیادی که زنان در کشورهای غربی با محیط‌های مختلط دارند باعث شده فضاهای تفکیک شده به سرعت شکل بگیرد. این را وبسایت گلوبال نیوز مورد اشاره قرار داده و نوشته : «در حال حاضر کلاس‌های ورزشی ویژه‌ زنان، تاکسی‌های اختصاصی زنان و کلوپ‌های اجتماعی زنانه وجود دارد. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت گرایشی جدید به فضاهای اختصاصی زنان وجود دارد.»

هیچ رویکرد ضد مردی پشت این جزیره نیست

اینکه چگونه این فضا برای اجرای ایده مکان اختصاصی زنان برای تعطیلات به ذهن کریستیانان روت رسید هم داستان جالبی دارد. جزیره‌ای که والدین نامزد روت مالک آن هستند، در مجاورت این جزیره قرار داشت. در یکی از سفرهای خانوادگی متوجه می‌شوند به فروش گذاشته شده است و با اصرار نامزدش از جزیره بازدید می‌کند و عاشق فضای جنگلی آن می‌شود. در واقع حامی و مشوق اصلی روت برای خرید این فضا نامزد وی و خانواده‌اش بودند و همین سبب می‌شود روت با اطمینان بیشتری ایده خود را برای کمک به زنان دنبال کنند. او در مصاحبه با رسانه‌‌های مختلف همیشه تاکید می‌کند هیچ رویکرد ضد مردی پشت ایجاد این جزیره نیست و برعکس این احتمال وجود دارد که در آینده قسمتی را به استفاده مردان از جزیره اختصاص دهد. اما الان هدف و اولویت این است که در یک مکان توریستی با محوریت سلامت، زنان به جای برانگیختگی هورمون‌های جنسی به واسطه حضور مردان غریبه، تمرکز خود را بر روی سلامتی و بازیابی جسمی و روانی قرار دهند.

مشروبات الکلی، ممنوع!

برای آنکه هدف اصلی جزیره یعنی تمرکز بر روی سلامتی و آرامش روحی تأمین شود، قوانینی در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین آن ممنوعیت مشروبات الکلی است. چون آسیب‌های جدی که مشروبات به سلامتی افراد وارد می‌کند ثابت شده و اگر زنان می‌خواهند در مدت زمان گذراندن تعطیلات خود از نظر جسمی و روحی به سطح بالایی از سلامتی برسند باید از مصرف آن خودداری کنند. سخنگوی این مجموعه همچنین می‌گوید جزیره کاملا طبیعی است و از هیچ ماده مصنوعی و شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود.

ویژگی‌هایی که این جزیره زیبا دارد برای زنانی که می‌خواهند تنها به چنین مکانی بیایند هم امنیت را بخوبی تأمین کرده و هم امکانات رفت‌آمد و اسکان در سطح قابل قبولی ارائه شده‌است. این جزیره تا فرودگاه هلسینگی پایتخت فنلاند تنها نیم ساعت فاصله دارد. مساحت آن سی و چهار هزار متر مکعب است و مناطق جنگلی سرسبز و آب‌های صاف و روشن طبیعتی منحصر بفرد را در آن شکل داده‌است. در جزیره تمام امکانات رفاهی برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است. ویلاهای بسیار زیبا و مجهزی در آن ساخته شده که از امکانات لوکسی نظیر شومینه و ایوان برخوردار است.

جامعه مجازی زنان، شروع فعالیت روت

البته فعالیت‌های خانم روت برای کمک به زنان از خیلی قبل‌تر از شکل‌گیری این جزیره شروع شده بود. او یک جامعه مجازی با محوریت زنان ساخته که هدف آن را کمک به سایر زنان اعلام کرده. شعارشان هم این است: «دوستی، تفریح، تناسب اندام و ماجراجویی». وب‌سایت این جامعه مجازی ویدیوهای الهام‌بخش، راهنماهای آشپزی، تناسب اندام و آموزشی برای اعضا ارسال می‌کند با این هدف که به زنان کمک کند «بهترین نسخه از خودشان را کشف کنند»

ورود به شرط احراز صلاحیت

جزیره سوپرشی تا ژوئن 2018 تنها برای زنان عضو این جامعه مجازی در دسترس بود اما از بعد آن به روی همه زنان بازگشایی شد. البته برای مدیران مجموعه این خیلی مهم است که زنانی که می‌خواهند تعطیلات خودشان را در آنجا بگذرانند ویژگی‌هایی داشته باشند که با استانداردهای این فضا همخوانی داشته باشد و برای سایر افرادی که درجزیره حضور دارند ایجاد مزاحمت نکنند به همین خاطر برای کسانی که درخواست حضور در این مکان را دارند یک فرایند ارزیابی وجود دارد که شامل یک مصاحبه با روت از طریق اسکایت و همچنین معرفی‌نامه‌ای از طرف یکی از اعضای فعلی جامعه مجازی زنان است است. روت در این خصوص می‌گوید: «ترجیح می‌دهم فرد را بصورت دقیق بررسی کنم و اطمینان حاصل کنم که دارای مناسب این فضا هستند اما هدفم این نیست که صرفا افراد نخبه را انتخاب کنم»./فارس

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=165600
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه