حرف آخر ایران در مذاکرات هسته‌ای بغداد

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، امروز در مصاحبه ای حرف آخر ایران برای مذاکرات هسته ای ماه آینده ایران و 1+5 در بغداد را اعلام کرده است که شامل دو مساله مهم است .

«علی اصغر سلطانیه» نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، حرف آخر ایران در مذاکرات آینده ایران با کشورهای ۱+۵ را اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، سیاستی را که اکنون رسانه‌های غربی دنبال می‌کنند بدین ترتیب است که این گونه القاء شود که موافقت ایران با توقف غنی سازی بیش از پنج درصد، به معنای تعطیلی تاسیسات هسته‌ای فردو است. مساله‌ای که اصالتا موضوعیتی ندارد.

در واقع در صورتی که بنا بر پیشفرض پیشین، ایران غنی سازی بالا‌تر از پنج درصد خود را با قبول خواسته‌هایش توسط کشورهای ۱+۵، متوقف کند، به صورت قانونی می‌تواند غنی سازی تا حد پنج درصد را در تاسیسات فردو که دارای ایمنی بالاتری است ادامه دهد و هیچگاه تاسیسات فردو را تعطیل نکند.

بر اساس این گزارش، از همین اکنون و با توجه به این سیاست غربی‌ها که لزوما توقف غنی سازی در مقیاسی بیش از پنج درصد را مترداف تعطیلی تاسیاست غنی سازی فردو می‌دانند، باید به آنان هشدار داد که این دو موضوع اساسا به هم ارتباطی ندارند.

علی اصغر سلطانیه نماینده کشورمان هم امروز به درستی به این موضوع اشاره کرده و گفته است وقتی ایران تاسیساتی ایمن داشته بشد که در آنجا تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند، هیچ دلیلی برای تعطیلی آن وجود ندارد.

علاوه بر این همچنان که نماینده ایران اعلام کرده است: ایران مبالغ زیادی را صرف ساخت و توسعه مرکز فردو کرده است و هیچ دلیلی برای صرف نظر کردن از این همه هزینه وجود ندارد. البته وی اضافه کرد است که یقینا غنی سازی در ایران دیگر هیچگاه تعلیق نخواهد شد.

به نظر می‌رسد همین رویکردی که نماینده ایران در آژانس امروز برای آن تاکید کرده است، یعنی عدم تعلیق غنی سازی در ایران و همچنین عدم توقف یا عدم تعطیلی تاسیسات فردو، مبنای درست و قابل قبولی است که ایران در مذاکرات آینده در بغداد در پیش خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=799
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه