مدير امور مالي شركت پژو- سيتروئن اعلام كرد

خسارت 10 ميليون يورويي پژو به خاطر تحريم

پس از اعلام خبر خروج پژو از صنعت خودروسازي ايران بسياري از دست‌اندركاران اين حوزه نگران خروج اين شركت بزرگ‌ خودروسازي جهاني از كشور شدند. شركت فرانسوي پژو كه سهم بسيار زيادي در توليد قطعات مورد نياز براي مونتاژ و توليد خودرو در كشور را بر عهده داشت تحت فش

به گزارش « ميهن صنعت » روزنامه تهران امروز نوشت : پس از اعلام خبر خروج پژو از صنعت خودروسازي ايران بسياري از دست‌اندركاران اين حوزه نگران خروج اين شركت بزرگ‌ خودروسازي جهاني از كشور شدند. شركت فرانسوي پژو كه سهم بسيار زيادي در توليد قطعات مورد نياز براي مونتاژ و توليد خودرو در كشور را بر عهده داشت تحت فشارهاي آمريكا مجبور به ترك مبادلات خود با ايران شد. اين در حالي‌ بود كه ايران يكي از بزرگ‌ترين شركاي تجاري پژو به حساب مي‌آمد و اين شركت از همكاري با ايران سود بسيار زيادي را به دست مي‌آورد.

از سوي ديگر با وجود اينكه خروج پژو از صنعت خودروسازي ايران توانست شوكي موقتي به بازار خودرو تحميل كند و زمينه‌ساز نگراني مسئولين براي پر كردن اين خلأ به‌وجود آمده باشد اما روي ديگر اين سكه ضررهاي مالي شركت پژو فرانسه از اين تحريم اجباري است.

از همين‌رو ژان باپتيست چاتيلون، مدير امور مالي شركت خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه به تازگي مهر تاييدي بر ضررهاي مالي اين شركت در تحريم ايران زده‌است. اين مقام مسئول در شركت پژو سيتروئن فرانسه عنوان كرده‌است كه اين شركت در تحريم ايران ماهانه چيزي در حدود 10 ميليون يورو خسارت مي‌بيند.

او با اشاره به محدوديت ايجاد شده در صادرات اين شركت به ايران گفت: قطع صادرات به ايران تحت تحريم‌هاي بين‌المللي مي‌تواند ماهانه تا 10 ميليون يورو به پژو سيتروئن خسارت وارد كرده و از سود عملياتي اين شركت بكاهد. به گزارش ايسنا، شركت خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه در تازه‌ترين گزارش خود از كاهش 7.3 درصدي درآمد واحد خودروسازي اين شركت در سه ماهه نخست سال ميلادي خبر داد. بزرگ‌ترين خودروساز فرانسه در واكنش به ركود بازار خودرو اروپا مجبور شده قيمت‌هايش را كاهش دهد و همين عامل باعث كاهش درآمدش در سال جاري ميلادي شده است.

فروش اين شركت در سه ماهه نخست 2012 به 14.3 ميليارد يورو كاهش يافت. از نظر تعداد فروش نيز فروش پژو سيتروئن در مدت زمان ياد شده با كاهش 15 درصدي به 691 هزار و 500 دستگاه رسيد.

پژو در ماه فوريه اتحادي را با شركت خودروسازي جنرال موتورز آمريكا آغاز كرد. كاهش 0.9 درصدي قيمت خودروهاي نو پژو باعث افت فروش اين شركت در سال جاري شده است. در همين حال پيش‌بيني مي‌شود كه برنامه كاهش زيان‌دهي پژو سيتروئن در سال جاري در صورت ادامه‌ وضع موجود اجرايي نشود.

گفتني‌است پژو در ماه فوريه از برنامه‌ جديد خود براي كاهش هزينه‌هايش به ميزان يك ميليارد يورو در سال جاري رونمايي كرد.

اخيرا پژوسيتروئن، بزرگ‌ترين خودروساز فرانسه تحت فشارهاي آمريكا از توقف صادرات قطعاتش به ايران خبر داد كه در پي اين تصميم يكي از كارخانه‌هاي پژو در فرانسه به تعطيلي كشيده شد. با اين وجود رنو – ديگر خودروساز بزرگ فرانسه – بر ادامه‌ حضورش در بازار و صنعت خودروسازي ايران تاكيد كرده است.

تحريم؛ به نام فرانسه به كام ايران

بايد توجه داشت كه با وجود اعمال تحريم‌ها از سوي شركت پژو سيتروئن فرانسه و خروج اين شركت از كشور، اين تحريم‌ها مي‌تواند در طولاني‌مدت به سود ايران باشد. به گفته كارشناسان با خروج پژو از ايران، اين شركت بزرگ‌ترين شريك‌ استراتژيك- تجاري خود را از دست داده و هيچ كشور ديگري فضاي وسيعي براي مبادلات در اختيار پژو قرار نخواهد داد. اين در حالي‌است كه شركت‌هاي خودروسازي ايراني مي‌توانند از مجاري ديگري قطعات مورد نياز خود را تامين كرده و حتي در اين راه به خودكفايي برسند. البته بسياري از قطعه‌سازان كشور عنوان كرده‌اند كه اين روزها شرايط وخيمي را پشت سر مي‌گذارند و اگر دولت توجهي به مشكلات آنها نكند صنعت خودروسازي كشور زمين‌گير خواهد شد. البته اين قطعه‌سازان تاكيد كرده‌اند در صورت عملي شدن وعده‌هاي دولت، اين صنعت مي‌تواند در مدت كوتاهي به شرايط مناسبي دست پيدا كند.

عضو هيات مديره انجمن قطعه‌سازان با توجه به اين موارد خواستار بهره‌برداري از فرصت طلايي ايجاد شده به دنبال خروج پژو از بازار ايران شده‌است. فرهاد به‌نيا اظهار كرد:‌ پژو سال‌ها با ايران خودرو همكاري داشته و از اين ناحيه سود بالايي نصيب اين خودروساز فرانسوي شده است. وي با بيان اينكه پژو به‌رغم منافع بالاي خود در ايران نتوانست در برابر فشارهاي سياسي شريك آمريكايي‌اش مقاومت كند، خاطرنشان كرد: در اين شرايط از ايران خودرو مي‌خواهيم كه فرصت پيش آمده را قدر دانسته و چه پژو از ايران برود و چه نرود، در همكاري‌هاي خود با اين شركت تجديدنظر كنند.

از سوي ديگر پس از خروج پژو از كشور، ايران با قطعه‌سازان هندي و چيني وارد رايزني شده‌است. مسئولين خودروسازي اين كشورها قول داده‌اند كه خلأ به‌وجود آمده از تحريم پژو را جبران كنند و قطعات مورد نياز براي شركت‌هاي خودروسازي ايراني را تهيه كنند. گفتني‌است در اين ميان هستند افرادي كه شراكت با چين و هند را يك گام به عقب مي‌دانند و موافق اين مبادلات نيستند اما به هر روي نخستين خسارت مالي از تحريم ايران به نام فرانسه نوشته شده‌است و قطعا ايران از تحريم پژو متحمل خسارات كمتري خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=699
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه