خودروسازان به بهره وری فکر نمی کنند فقط قیمت ها را افزایش می دهند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت خودروهای ساخت داخل، گفت: در حال حاضر صنعت خودرو کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است که افزایش بی رویه قیمت ها نشآت گرفته از بهره وری پایین در این حوزه و در بخش های سرمایه ای و نیروی ا


به گزارش ميهن صنعت اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خانه ملت، افزود: خودروسازان به جای اینکه تلاش کنند تا از سرمایه و نیروی انسانی بیشترین بهره وری را ببرند، فقط نسبت به افزایش بی رویه قیمت ها اقدام می کنند.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موج گرانی ها در تمامی بخش ها به خصوص حوزه صنعت اعمال شده که مهمترین علت افزایش قیمت ها، بهره وری پایین صنعت خودروسازی کشور است.

وی اظهارداشت: تا زمانیکه بهره وری از سرمایه و نیروی کار در حوزه صنعت به نحو صحیحی انجام نشود، نمی توان به کاهش قیمت خودروها امیدوار بود.

جلیلی تأکید کرد: خودروهای ساخت داخل از نظر رقابت کیفی در سطح پایین و غیر قابل مقایسه است در صورتیکه از نظر قیمت نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد گرانی خودروهای داخلی نسبت به قیمت صادراتی آنها در برخی کشورهای واردکننده، تصریح کرد: در بخش صادرات به دلیل حمایت از این بخش و بحث ورود ارز، حتی خودرو را به قیمت تمام شده نیز عرضه می‌کنند؛ اما برای فروش در داخل کشور سود را نیز در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات خودرو دارای دو بعد اساسی برای کشور است، افزود: در درجه نخست هم بعد تبلیغاتی برای کشور دارد که قادر به تولید و صادرات هستیم و دوم آنکه ارز به کشور وارد می‌شود؛ اما در رابطه با تولید در کشور اگر به سمت فرایندهای نوین نرویم و نتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم قیمت تمام شده تولید کشور افزایش می‌یابد.

جلیلی ادامه داد: باید کاری کنیم تا قیمت نهاده‌های تولیدی را با مدیریت علمی و افزایش بهره‌وری بتوانیم کاهش دهیم؛ البته این کاهش قیمت نباید به معنای کاهش کیفیت خودروها باشد.

وی افزود: مجلس آمادگی دارد تا با کمک و همفکری دولت موانع موجود بر سر راه کیفی سازی خودروهای ساخت داخل را بر طرف کرده و از طرفی نیز بعد نظارتی را بر این بخش تقویت کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس  یادآور شد: یکی از بخش های آسیب دیده در فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها، بخش صنعت خودرو بود، زیرا در این فاز، قیمت انرژی دراین صنعت  مانند دیگر صنایع افزایش یافت و موجب افزایش قیمت محصولات شد که باید به این موضوع رسیدگی شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1684
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه