رتبه دوازدهم صندوق توسعه ملي ايران در دنيا

ميهن صنعت : بنا بر آمار منتشر شده صندوق توسعه ملي كشورمان كه با هدف حفظ درآمدهاي نفتي براي نسل‌هاي آتي ايجاد شده، در بين صندوق‌هاي اينچنيني در دنيا داراي رتبه 12 است.


به گزارش مبهن صنعت به نقل از ايسنا، صندوق توسعه ملي با هدف تبديل بخشي از درآمدهاي ناشي از فروش نفت، گاز، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي به ثروتهاي ماندگار و همچنين حفظ سهم نسلهاي آينده از منابع نفت و گاز ايجاد شده است و براي تحقق اين اهداف تسهيلات با اولويت‌بندي طرح‌ها و پروژه‌ها به بخش خصوصي پرداخت مي‌شود.

البته بسياري از كشورهايي كه فاقد منابع نفتي هستند نيز اقدام به تشكيل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه بنا بر آمار در بين كل اين صندوق‌ها، صندوق توسعه ملي ايران داراي رتبه دوازدهم است.

بنا بر اين گزارش، براساس ماده 84 قانون برنامه‌ي پنجم توسعه فعاليت صندوق توسعه ملي به صورت ارزي است، به استثناي بخش كشاورزي كه 10 درصد از منابع صندوق را به صورت ريالي دريافت مي‌كند.

البته براي تسهيل فعاليت بخش خصوصي چندي پيش دولت قانوني را به تصويب رساند كه اجازه مي‌دهد تسهيلات صندوق توسعه‌ي ملي توسط بانك مركزي به قيمت مرجع ارز به بخش خصوصي فروخته شود تا بخش خصوصي نگران بازپرداخت ارزي نباشد. ساز و كار اين است كه بنگاه دريافت‌كننده تسهيلات بايد معادل ريالي با نرخ سود ريالي را به بانك مركزي پرداخت كنند تا بتواند ارز با نرخ مرجع را بگيرد. همچنين بانك عامل موظف مي‌شود ارز با نرخ مرجع را از اكنون پيش‌فروش كند اما ريال را زمان سررسيد اقساط دريافت كند و بانك مركزي موظف است در مقابل دريافت ريال، ارز بدهد اما محاسبات به صورت ريالي و با سود تسهيلات ريالي خواهد بود. در واقع در اين روش ريسك نوسانات نرخ ارز را براي دريافت‌كننده تسهيلات از بين مي‌برد و به بخش خصوصي كمك مي‌شود.

صندوق توسعه ملي در حالي رتبه 12 جهاني را كسب كرده كه هم اكنون 23 درصد از درآمدهاي نفتي در اين صندوق ذخيره و مطابق قانون هر ساله سه درصد به اين ميزان افزوده مي‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2021
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه