میهن صنعت :

زنان چاق بیشتر در معرض سرطان آندومتر هستند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: شاید مهمترین عاملی که امروزه سبب بروز سرطان آندومتر می‌شود چاقی باشد و این بیماری در افراد چاق شایع‌تر است.

شهلا چایچیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: اگر سلول‌های آندومتر(لایه خارجی محوطه رحم) بیش از حد تکثیر داشته باشند مورفولوژی آنها به هم می‌خورد و نوع هسته تغییر می‌کند در نتیجه سرطان به وجود می‌آید.

وی اظهار داشت: سرطان آندومتر چهارمین سرطان شایع زنان است ولی سرطان آندومتر به اندازه سرعت سرطان تخمدان پیشرفت نمی‌کند.

وی در مورد عوامل خطر ایجاد سرطان آندومتر گفت: شاید مهمترین عاملی که امروزه سبب بروز سرطان آندومتر می‌شود چاقی باشد و این بیماری در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود. تشخیص سرطان آندومتر در افراد چاق دیرتر و اعمال جراحی در آنها سخت‌تر است. این سبب می‌شود طول عمر خانم‌های چاق پایین بیاید.

وی به افراد چاق توصیه کرد از هم اکنون ورزش کنند و رژیم بگیرند چرا که چاقی مادر همه بیماری‌هاست به خصوص اینکه چاقی سبب دیابت و فشار خون هم می‌شود و در جاهایی این دو را جزو عوامل خطر سرطان آندومتر بر شمرده‌اند.

چایچیان تاکید کرد: رشد سلول آندومتر با افزایش هورمون استروژن و متابولیت‌های آن بیشتر می شود چرا که این هورمون در نسج چربی حل می‌شود و بارها و بارها متابولیز می‌شوند و تاثیر بد خودشان را روی لایه آندومتر می‌گذارند.

وی گفت: علاوه بر آن چاقی سبب عدم تخمک‌گذاری می‌شود که اثرات بد استروژن در بدن فرد باقی می‌ماند با پروژسترون هم جبران نمی‌شود که به بروز سرطان آندومتر در زنان چاق هم در سنین پایین‌تر و هم شایع تر وجود داشته باشد.

عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان گفت: معمولاً خانم‌های لاغر کمتر در معرض خطر سرطان آندومتر هستند و می‌توان گفت در ایجاد سرطان‌ها عوامل دیگری مانند ژنتیک، محیط و استرس‌های وارده هم دخیل هستند.

این متخصص زنان و زایمان گفت: خوشبختانه سرطان آندومتر در ایران به اندازه کشورهای دیگر شایع نیست اما از طرفی روش‌های کنترل سالیانه بیماران کاملاً دقیق نیست و ثبت بیماری‌ها هنوز کامل نیست.

این متخصص لاپاراسکوپی گفت: یک قاعدگی منظم، قابل پیش‌بینی و با درد ضعیف یک آیینه تمام‌نما برای سلامت بانوان است و وقتی این اتفاق نمی‌افتد متوجه می‌شویم یک جای بدن اشکال دارد که ممکن است از مغز شروع ‌شود تا غدد داخلی و حتی تخمدان‌ها و خانم‌ها سیکل‌های ماهیانه نامرتب را نباید دست کم بگیرند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1789
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه