میهن صنعت :

شرایط تولید خودروهای الکتریکی در کشور وجود ندارد

با توجه به اینکه هم اکنون امکان کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی وجود دارد ، از اینرو فعلاً ضرورتی جهت تولید خودروهای با سوخت غیر فسیلی در کشور احساس نمی گردد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی – مهندسی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو با اعلام اینکه صنعت خودروسازی کشور از پتانسیل کافی جهت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی برخوردار است ، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون امکان کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی وجود دارد ، از اینرو فعلاً ضرورتی جهت تولید خودروهای با سوخت غیر فسیلی در کشور احساس نمی گردد.

دکتر کاکایی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان اینکه هم اکنون شرایط و زیرساخت های لازم جهت تولید و ورود خودروهای الکتریکی به ناوگان حمل و نقل کشور مهیا نمی باشد، افزود: با توجه به وابستگی صنعت خودروسازی کشور در راستای تولید خودروهای الکتریکی سواری به سایر کشورها، صلاح به نظر نمی رسد که کشور در شرایط فعلی در مسیر تولید این دسته از خودروها گام بردارد.

وی متذکرشد: با همه این تفاسیر،چنانچه صنعت خودروسازی قصد حرکت در این مسیر را دارد لازم است که در مرحله نخست خودروهای الکتریکی در سیستم حمل و نقل عمومی (اتوبوس ها)پیاده سازی شوند و نتایج حاصل از آن مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باتری خودروهای الکتریکی پس از گذشت مدت زمان مشخصی از کارکرد ، دیگر قابلیت استفاده ندارند و سبب ساز ایجاد آلایندگی در محیط زیست می شوند، از اینرو لازم است با نگرشی همه جانه به سمت بهره گیری از این دسته از خودروها در کشور برویم.

نکته مهمی که این کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود به آن اشاره نمود این است که بهره گیری از انرژی الکتریکی برای موتورسیکلت ها خالی از فاید نیست و دلیل آن را اینطور عنوان کرد: با توجه به اینکه هر دستگاه موتورسیکلت چندین برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می کند از اینرو می توان گفت که بهره گیری از موتورسیکلت های برقی خصوصاً در کلان شهرها می تواند نتایج مثبتی را حاصل نماید.

کاکایی با بیان اینکه هم اکنون منابع استراتژیک تولید باتری خودروهای الکتریکی در اختیار کشورهای صاحب قدرت و فناوری است از اینرو لازم به نظر می رسد که صنعت کشور در ابتدای امر در خصوص انتقال تکنولوژی خودروهای الکتریکی از مبحث کوچکتر آغاز به کار نمایند و به مرور زمان و پس از کسب نتایج مطلوب، این امر را در مقیاس های وسیعتر ادامه دهد.

وی در ادامه به نتایج ناخوشایند حاصل از بهره گیری از سوخت سی ان جی در کشور اشاره نمود وگفت:روی آوری یکباره و وسیع صنعت خودروسازی در سال های گذشته به صنعت سی ان جی و استفاده از این سوخت به صورت گسترده در خودروها، عملاً موجب گشت تا این صنعت نتواند آنطور که شایسته است مورد استفاده قرار گیرد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی(چند سال)از طول عمرش با رکود و شکست مواجه گردد.

 

کاکایی تصریح کرد: مسئولین مربوطه می بایست توجهات لازم را جهت عدم تکرار این شکست در خصوص سایر موارد ،مبذول نمایند.

وی در پایان با بیان اینکه در مقوله تولید خودروهای الکتریکی می بایست به صنعتی بودن و قیمت آن ها توجه ویژه ای گردد، خاطرنشان کرد: لازم است که صنعت خودروسازی کشور به سمت تکنولوژی هایی برود که از میزان وابستگی های صنعت  به سایر کشورها بکاهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2025
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه