میهن صنعت :

طرح توسعه پالايشگاه تندگويان تا شهريور آماده بهره برداري کامل مي شود

آخرین واحدهای طرح توسعه این پالایشگاه با بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره برداری خواهد رسید.


به گزارش میهن صنعت به نقل از صنعت نیوز ،مجری طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران گفت: آخرین واحدهای طرح توسعه این پالایشگاه با بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

سیدحسن میرسلطانی گفت : طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت پالایشگاه شهیدتندگویان تهران شامل 14 واحد است که 10 واحد آن تحویل موقت شده و در سرویس بهره برداری قرار گرفته است و چهار واحد باقیمانده نیز تا پایان نیمه اول امسال در مدار تولید قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: واحد برج خنک کننده و آب دمین این طرح از دو ماه گذشته تحویل قطعی و واحدهای تولید برق و بخار، آمین شمالی، فلر، مخازن، هیدروژن، گرانول سازی و ال پی جی شمالی، تحویل موقت شده است.

میرسلطانی با بیان این که طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهیدتندگویان تهران، بزرگ ترین طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که تمام واحدهای آن در داخل پالایشگاه و در محیط بهره برداری احداث شده است، افزود: واحدهای گوگردزدایی از نفت سفید (در سرویس بهره برداری)، گوگردزدایی از گازوییل (راه اندازی شده و تا پایان خرداد در شرایط پایدار قرار می گیرد)، بازیافت گوگرد و آمین جنوبی (در انتظار خوراک) 4 واحد باقیمانده است که پیشرفت تمام این واحدها بیش از 90 درصد بوده و به زودی تحویل موقت خواهد شد.

وی با تاکید بر این که مشاور، پیمانکار و همه عوامل مدیریت این پروژه داخلی هستند، افزود: بیش از 70 درصد از تجهیزات و مواد مورد نیاز این پروژه، از جمله کاتالیست های مورد نیاز واحدها، سیستم های کنترل و تمام پمپ های فرآیندی واحدها برای اولین بار از سوی شرکت های توانمند داخلی تامین شده است.

مجری طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهیدتندگویان تهران تصریح کرد: در این طرح بیش از 650 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته که حدود 60 درصد آن از منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، 8 درصد آن از محل فروش اوراق مشارکت (حدود 50 میلیارد تومان) و حدود 37 درصد آن از طریق صندوق انرژی بانک ملت (حدود 200 میلیارد تومان) تامین شده است.

سیدحسن میرسلطانی درباره مشخصات واحدهای این طرح گفت: واحد تولید آب مقطر (دمین) این طرح با ظرفیت 250 هزار مترمکعب در ساعت، واحد نیروگاه شامل تولید برق به ظرفیت 75 مگاوات و تولید بخار به ظرفیت 105 تن در ساعت، واحد برج خنک کننده به ظرفیت 7 هزار مترمکعب در ساعت، واحد تولید هیدروژن با ظرفیت 42 میلیون فوت مکعب در روز (که از گاز طبیعی خوراک دریافت می کند و هیدروژن تولیدی آن دارای 99.99 درصد خلوص و فاقد میعانات آب و گاز است، واحد گوگردزدایی از نفت سفید به ظرفیت 31 هزار و 500 بشکه در روز (تولید نفت سفید دارای کمتر از 40 پی پی ام گوگرد مطابق استاندارد یورو 4) از واحدهای این طرح محسوب می شود.

وی افزود: واحد گوگردزدایی از نفت گاز این طرح نیز دارای ظرفیت 53 هزار بشکه در روز (گازوییل تولیدی با کمتر از 10 پی پی ام مطابق استاندارد یورو 5)، واحد سولفور ریکاوری دارای ظرفیت استحصال 212 تن گوگرد مذاب در روز، واحد گرانول سازی با ظرفیت اسمی 720 تن در روز، واحد فلر، واحد آب ترش، واحد آمین جنوبی، واحد آمین شمالی، واحد تصفیه گازهای دورریز که متمم واحد بازیافت گوگرد است و واحد ال پی جی، از دیگر واحدهای این طرح است.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهیدتندگویان تهران، گوگردزدایی از فرآورده های گازوییل و نفت سفید است که به زودی گازوییل و نفت سفید دارای استاندارد یورو 5 این پالایشگاه در چرخه تولید فرآورده کشور قرار خواهد گرفت.

طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان، یکی از طرح‌های زیست محیطی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است که با اجرای آن، افزون بر تولید حدود 110 تن گوگرد از محصولات تولیدی استحصال می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1123
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه