غضنفري :

طرح جدید دولت برای فروش نفت ایران توسط بخش خصوصی

ميهن صنعت : وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح جدید دولت برای فروش نفت توسط بخش خصوصی خبر داد.


به گزارش « ميهن صنعت » به نقل از فارس مهدی غضنفری در مراسم چهل و پنجمین سالگرد ایجاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع اظهار داشت: دولت تصمیم گرفته که نفت را از طریق بخش خصوصی عرضه کند و در واقع این کار دیگر مانند گذشته توسط یک شرکت متمرکز انجام نخواهد شد.

 وی توضیح داد: به این ترتیب بخش خصوصی با پیش‌پرداخت کمتری و با قیمت کمتر از وزارت نفت، نفت را می‌فروشد و ارز حاصل از آن را از طریق واردات کالا و یا به صورت نقدی به کشور برمی‌گرداند.

 غضنفری این مسئله را به عنوان یک تحول بزرگ در تجارت بخش خصوصی دانست و گفت: از این طریق مشکل کارخانه‌هایی که با تأمین مواد اولیه روبرو هستند، حل  خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بخش خصوصی نسبت به دهه‌های 40 و 50 تغییراتی را داشته و می‌تواند فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد. اگر مجلس معتقد است که بخش خصوصی می‌‌تواند حضور بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد به این معنی نیست که سازمان‌های توسعه‌ای باید منحل شوند بلکه این سازمان‌ها می‌توانند مأموریت‌های جدیدی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مأموریت‌های زیادی بر روی زمین مانده که نه بخش خصوصی و نه بخش‌های دیگر می‌توانند آنها را انجام دهند زیرا جنس این مأموریت‌ها با سازمان‌های توسعه مرتبط است.

وی با بیان اینکه نباید بر تولید کالاهایی که با مزیت در کشورهای دیگر مانند چین و ژاپن تولید می‌شوند اصرار داشته باشیم، تصریح کرد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها انتظار این بود که پوست‌اندازی حوزه تولید و جایگزینی تکنولوژی‌های با صرفه مصرف انرژی را شاهد باشیم که چندان محقق نشد و ساز و کارش مهیا نبود.

وزیر صنعت با بیان اینکه در گذشته گشایش ال سی با 20 تا 30 درصد سپرده‌گذاری امکان‌پذیر بود، گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی گاهی باید 100 درصد پیش پرداخت انجام شود.

وی ادامه داد: در گذشته جنس تحریم‌ها مشخص بود و برای حل آن راهکارهای جایگزین پیدا می‌کردیم اما تحریم‌های اخیر که اصطلاحاً "تحریم هوشمند" نام دارد طوری است که هر مسأله کمک کننده به ما در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

غضنفری با بیان اینکه اخیراً بانک‌های خصوصی ایران نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر تحریم‌ها به جای اینکه به یک تکنولوژی یا سرمایه‌گذاری خاص توجه داشته باشند به جریانی توجه دارد که در کل بدنه اقتصاد کشور مهم است.

وی از مسئولان مربوطه خواست تا طرحی برای پشتیبانی از بخش خصوصی جهت گذر از تحریم‌ها تدوین کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2099
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه