«میهن صنعت» فرار رو به جلو وزارت صمت را بررسی کرد؛

عدم استقبال از پیش خرید خودرو به دلیل ترس و ابهام از آینده

 سرانجام ثبت نام پیش خرید خودروهای تولید داخل از جمعه(26 اسفند1401) آغاز شد.900 هزار نفر در این طرح حساب وکالتی باز کرده اند و حالا وزارت صمت مدعی است که خاصیت این طرح باعث این شرایط شده است، اما عدم استقبال از پیش خرید خودرو به دلیل ترس و ابهام از آینده نیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طرح بزرگ فروش یکپارچه وزارت صمت از روز 20 اسفند ماه آغاز شد.اولین مرحله از این طرح افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بود.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، از ۲۰تا ۲۳ اسفند ماه، حدود ۹۰۰ هزار حساب وکالتی به نام سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعریف شده است؛ البته اشکالاتی هم وجود داشته که بایستی مورد بررسی قرار گیرد. نکته قابل توجه این است که با وجود اینکه محدودیتی در عرضه خودروها و البته قرعه‌کشی وجود نداشت، اما دیدیم که خبری از تقاضاهای چند میلیونی که با دید سرمایه‌گذاری(در طرح‌های سابق خودروسازان به روش قرعه‌کشی) وارد عرضه رقابت می‌شدند، نبود.

بیشتر بدانید:
حرکت خلاف جهت وزارت صمت در مسیر خصوصی سازی

امید قالیباف همچنین خاطرنشان کرده است: سهم ۵۰ درصدی از تولید خودروسازان به مادران مشمول طرح حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت اختصاص خواهد داشت. ضمن اینکه مادران متقاضی نیز بایستی برخلاف طرح‌های قبلی خودروسازان، اقدام به تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان می‌کردند.

وی ضمن اشاره به اینکه عملا پس از اتمام مهلت ثبت‌نام مرحله دوم این طرح در روز ۲۸ اسفند ماه، ادامه فرآیند شامل آخر برنامه تولید خودروسازان و تطبیق آن با لیست تقاضای افراد آغاز خواهد شد، گفته است: در نهاتی نیز نوبت‌بندی متقاضیان حداکثر تا پایان فروردین ماه منتشر و اعلام خواهد شد که براساس آن متقاضیان بسته به زمان نوبت‌هایشان می‌توانند تصمیم بگیرند که در فرآیند ثبت‌نام باقی بمانند و واریز وجه داشته باشند یا انصراف دهند و از لیست خارج شوند.

البته پیشتر نیز معاون وزیر صمت گفته است که اگر تولید سال آینده کفاف ندهد، از تولیدات سال 1403 استفاده خواهد کرد.نکته ای که در جای خود قابل بررسی است.اما سخنان قالیباف در حالی مطرح می شود که ابتدا باید اشاره کرد روش قرعه کشی، ابداع خودروسازان نبوده و نیست.بلکه شرایط اقتصادی و سیاسی ناشی از تحریم ها باعث به وجود آمدن این روش شد.

در عین حال نباید از یاد برد که هجوم سیل آسای متقاضیان برای شرکت در قرعه کشی به دلیل اصرار غیر منطقی شورای رقابت بود.یعنی درست در زمانی که نرخ ارز تمام قیمت ها را به دنبال خود به سمت آسمان می کشید، مرغ این شورا یک پا داشت و اجازه افزایش قیمت به خودروسازان نمی داد.

در این شرایط بسیار طبیعی است که افراد با توجه به فاصله قیمتی وحشتناک کارخانه و بازار وسوسه شوند و قمار قرعه کشی را قبول کنند.بنابراین اگر استقبالی هم می شد به دلیل سیاست گذاری های غلط بود.

از سوی دیگر وزارت صمت مدعی است ” با وجود اینکه محدودیتی در عرضه خودروها و البته قرعه‌کشی وجود نداشت، اما دیدیم که خبری از تقاضاهای چند میلیونی که با دید سرمایه‌گذاری(در طرح‌های سابق خودروسازان به روش قرعه‌کشی) وارد عرضه رقابت می‌شدند، نبود.”

در این میان به نظر می رسد که اولا خود وزارت صمت در انتظار استقبال چند میلیونی بوده است.از یک سو استقبال 120 هزار نفری از پیش فروش خودروهای مبهم وارداتی و از سوی دیگر تقاضاهای موجود در بازار شاید آنها را به این فکر واداشته است.اما در عین حال یک تفاوت را نباید از نظر دور داشت و آن این است که در طرح پیش فروش خودروهای وارداتی، پول ها در حساب خریداران باقی می ماند.اما در طرح جدید حساب وکالتی به نام سازمان حمایت است.

در این شرایط به نظر می رسد که متقاضیان ترجیح داده اند تا تکلیف مشخص شود. هنوز مشخص نیست چه خودرویی، چه زمانی و با چه قیمتی فروخته خواهد شد اما نکته دیگر این است که چرا و به چه علت  باید حساب وکالتی به نام سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعریف شود.

سازمان حمایت در کجای تولید و صنعت کشور ایستاده است؟آیا این سازمان زمانی که قیمت مواد اولیه لحظه ای تعیین می شد توانست به کمک خودروسازان بیایند؟آیا زمانی که قیمت خودرو در بازار به شدت سیر صعودی پیدا کرد،سازمان حمایت توانست از مردم حمایت کند؟در واقع مساله اصلی این است که آیا وجود این سازمان واجب است؟سازمانی که دولتی بوده از حساب مردم هزینه اش پرداخت می شود.اما هنوز مشخص نیست که شاخص حمایت در این سازمان چگونه تعریف شده است که نه به درد مردم و نه به درد تولید کننده خورده است.

در این شرایط وزارت صمت وضعیت موجود را به نفع خود چرخانده است و می خواهد ثابت کند که طرح ارائه شده، باعث دور شدن دلالان است.اما به نظر می رسد که از یک سو روند طولانی تحویل خودرو و از سوی دیگر بسیاری از افراد ترجیح می دهد که در این شرایط فعلی خودشان اختیار سرمایه هایشان را داشته باشند؟شاید برای بسیاری از متقاضیان خودرو این پرسش مطرح است که چرا باید حسابی وکالتی به نام سازمان حمایت تعریف کنند؟این سازمان کجای صنعت خودروسازی ایستاده است؟

انتها یپام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=260449
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه