رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی:

قاچاق دام به عراق/چرا قیمت گوشت پایین نمی‌آید؟

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: قاچاق دام به عراق ادامه دارد و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند، جلوی آن را بگیرند و عاملی شده که در کنار گرانی نهاده قیمت گوشت پایین نیاید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  قاچاق دام به کشورهای همسایه همواره مشکل اصلی برای تولید کنندگان و بازار گوشت در داخل کشور بوده است، زیرا سیستم عرضه و تقاضا را به هم می ریزد و قیمت‌ها را بالا می‌برد. به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، این بار نیز قاچاق دام به کشور عراق مطرح است.

خوراک دام و طیور یکی از اصلی ترین نهاده‌های این بخش که 70 درصد هزینه تولید را شامل می‌شود، با اختصاص ارز دولتی تامین می شود و وقتی دام به کشور دیگر قاچاق می‌شود، یعنی خوراک دام که با ارز دولتی تهیه شده را د قالب دام می‌برند و در واقع ارزی را که سهم 80 میلیون نفر است را به خارج از کشور می‌برند.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: «دام زنده از سمت پیرانشهر به کشور عراق قاچاق می‌شود.»

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که با وقوع بارش برف و انسداد راه‌ها قاچاق متوقف شود.

طبیعی است که امیدواری این مسئول اگر محقق هم بشود، عمر آن بیش از سه ماه زمستان نیست و بهتر است مسئولان فکر اساسی بکنند.

در سالهای گذشته پلاک‌گذاری دام‌ها را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از قاچاق دنبال می‌کردند و یا خروج دام از استان ها با مجوز انجام می‌شد، اما ظاهرا هیچ کدام کارساز نشده است.

عامل اصلی خروج دام از کشور، تفاوت قیمت است، فروش درخارج از مرز نسبت به داخل پول خوبی دارد، اما مشکل اصلی اینجاست که این پول هم به جیب دلالان می‌رود نه دامداران.

به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هر کیلو گوشت شقه گوسفندی بره نر با نرخ ۱۲۰ هزار تومان و بره ماده ۱۱۰ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود به مصرف کننده عرضه می‌شود.

اما نرخ های عمده مغازه ها بالاتر از این رقم ها است و تا کیلویی 150 هزار تومان و بالاتر هم وجود دارد.در سوی دیگر اتحادیه‌های تولید کننده می‌گویند: مازاد دام وجود دارد و باید صادر شود.

تناقض مازاد تولید و گرانی گوشت را باید در همین قاچاق دام و عدم نظارت بر بازار و گرانی نهاده‌ها باید جستجو کرد./فارس

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=235309
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه