قیمت جهانی بنزین به زیر ۸۰۰ تومان رسید

قیمت بنزین طی 14 روز گذشته در خلیج فارس به کمتر از لیتری 800 تومان رسید که همین امر باعث کسب درآمد سه میلیارد و 372 هزار تومانی دولت از فروش این فرآورده در کشور شد.

 
به گزارش ميهن صنعت به نقل از خبر آنلاين قیمت بنزین طی 14 روز گذشته در خلیج فارس به کمتر از لیتری 800 تومان رسید که همین امر باعث کسب درآمد سه میلیارد و 372 هزار تومانی دولت از فروش این فرآورده در کشور شد.

 
در حال حاضر حدود 60 میلیون لیتر بنزین در هر روز مصرف می شود که 12 لیتر آن به صورت آزاد و با نرخ 700 تومان بفروش می رسد.

برهمین اساس با احتساب مابه التفاوت قیمت بنزین آزاد در کشور و 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس در حال حاضر دولت از فروش بنزین آزاد سود می کند.

براساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید قیمت بنزین را به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند. به عنوان مثال براساس آمار امور بین الملل شرکت ملی نفت، در تاریخ 9 تیرماه امسال هر تن بنزین در بازار خلیج فارس 842 دلار و 3 سنت بفروش رسیده که با محاسبه آن برمبنای دلار 1226 تومان، هر تن بنزین خلیج فارس یک میلیون و 32 هزار و 328 تومان به خریداران عرضه شده است.

هر تن بنزین معادل 1351 لیتر است که در اینصورت در تاریخ مذکور هر لیتر بنزین 764 تومان در اختیار خریداران قرار گرفته که اگر 90 درصد این قیمت را مورد تاکید قرار دهیم در این روز باید هر لیتر بنزین 687 تومان بفروش می رسید.

البته قراربود دولت ظرف 5 سال قیمت بنزین را به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند که البته توقع کارشناسان افزایش 20 درصدی این قیمت در هر سال بود. اما در سال اول اجرای هدفمندی یارانه ها دولت قیمت بنزین آزاد را از 400 تومان به 700 تومان افزایش داد و در حال حاضر نیز قیمت بنزین آزاد عرضه شده در کشور گران تر از 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس است.

طی 14 روز گذشته پایین ترین نرخ بنزین آزاد برمبنای فرمول قانون هدفمندی یارانه ها برای ایرانیان بین 665 تومان تا 694 تومان بوده است. در حالیکه طی این روزها بنزین به نرخ 700 تومان عرضه شده است.

براساس آمارهای امور بین الملل شرکت ملی نفت، از ابتدای فروردین تا کنون قیمت بنزین از 950 تومان تا 66 تومان متغیر بوده و این روزها به دلیل کاهش قیمت نفت قیمت این فرآورده نیز کاهش یافته است

کاهش قیمت بنزین ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت در شرایطی است که کارشناسان با اشاره به افزایش عرضه در بازار ناشی از افزایش تولید عربستان بر روند کاهشی قیمت جهانی نفت تاکید می کنند و در اینصورت باید شاهد کاهش بیشتر قیمت بنزین حداقل تا پیش از زمستان و افزایش تقاضا در بازار باشیم.

البته این احتمال نیز وجود دارد که قیمت جهانی نفت براساس اتفاقات غیرقابل پیش بینی در بازار و ایجاد تنش روانی در بازار بازهم رشد خود را از سر گیرد.

به هرحال در شرایطی از بنزین هزار تومانی برای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها سخن می رفت که در حال حاضر هر لیتر بنزین در خلیج فارس حدود 750 تومان بفروش می رسد که 90 درصد آن رقمی بسیار پایین تر از هزار تومان را نشان می دهد.

پس در شرایط فعلی منتی نیست اگر دولت از توقف افزایش قیمت بنزین در سال جاری سخن می گوید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1774
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه