كم‌كم بايد فاتحه چاي ايراني را خواند

ميهن صنعت : چه اتفاقي افتاده است كه در سال توليد ملي برآيند ديدگاه كشاورزان چايكار شمال ايران كه بيش از 60 هزار خانوار را شامل مي‌شود اين جمله است كه "صنعت چاي يك صنعت ورشكسته است و كم‌كم بايد فاتحه چاي ايراني را خواند."


به گزارش ميهن صنعت به نقل  ايسنا، دستكم 60 هزار خانوار در 34 هزار هكتار باغ چاي فعاليت مي‌كنند و هر هكتار باغ چاي 90 كارگر را در طول سال مشغول مي‌كند اما چايكاران محصول‌شان را مفلوك‌ترين محصول كشاورزي مي‌دانند و با دلي پر درد از نبود حمايت‌ها، نداشتن ارزش اقتصادي، جايگاه بازار داخلي و خارجي، فرسودگي باغات و كارخانجات چاي خشك‌كني و حتي دير پرداخت كردن بهاي محصولشان با ناميدي سخن مي‌گويند.

برگ سبز چاي كه فقط بايد از طريق خريد تضميني از دست كشاورز جمع‌آوري شود، سال گذشته به دليل تخمين نادرست مسئولان، بهاي خريد برگ سبز چاي بسيار كمتر از ميزان واقعي آن درنظر گرفته شد به طوري كه بهاي دسترنج چايكاران پس از گذشت بيش از يكسال و طي ده‌ها مرحله و به صورت خرد خرد و تدريجي پرداخت شد.

در چنين شرايطي چايكاران كه به گفته خود "حتي براي امرار معاش با مشكل مواجه بودند توانايي رسيدگي به باغ، كوددهي و هرس و … را نداشتند و باغات چاي امسال هيچ گونه آمادگي براي توليد نداشت و آنچه هم برداشت مي‌شود حاصل لطف خداوند و اقليم مناسب و همراهي باران رحمت الهي است."

علي‌رغم اينكه امسال ميزان برداشت برگ سبز چاي 25 درصد از سال گذشته كمتر شده است چايكاران از داشتن محصول ناراضي هستند و توليد را عامل گرفتاري خود مي‌دانند چراكه اگر محصول را برداشت نكنند باغشان از بين مي‌رود و براي دوره‌هاي بعدي با مشكل مواجه مي‌شوند و اگر قصد برداشت داشته باشند بايد هزينه‌هاي كارگري بپردازند كه قيمت‌هاي تعيين‌شده‌ خريد تضميني جوابگوي اين هزينه‌ها نيست.

در اين زمينه نعمت ياور‌زاده ـ رييس سنديكاي كارخانجات چاي شمال ـ اظهار كرد: به دليل بي‌توجهي‌ها و نبود حمايت از اين محصول كم‌كم فاتحه چاي ايراني خوانده مي‌شود.

وي با ابراز تاسف از نبود بازار مصرف داخلي و خارجي براي چاي ايراني تصريح كرد: افزايش قاچاق چاي باعث شده انگيزه براي واردات رسمي چاي و در پي آن مجوزهاي خريد چاي خشك داخلي كاهش يابد.

رييس سنديكاي كارخانجات چاي شمال اعلام كرد: سالانه 110 هزار تن چاي خشك مورد نياز كشور است كه 7500 تن آن از توليد داخل و بقيه از طريق واردات تامين مي‌شود. اين درحالي است كه از ابتداي سال تاكنون 20 هزار تن مجوز واردات چاي صادر شده است.

به گفته ياورزاده سال گذشته 27 هزار و 500 تن چاي مورد نياز كشور از توليد داخل و واردات رسمي تامين شده و بيش از 82 هزار تن چاي قاچاق وارد بازار مصرف شده است.

وي با اشاره به اينكه طي دو سال اخير پرداخت بهاي برگ سبز چاي به ميزان مجوز معافيت تعرفه وارداتي چاي منوط شده است، گفت: تجار به هر ميزان كه چاي داخلي را بخرند، مي‌توانند دو برابر آن مجوز معافيت از تعرفه وارداتي را كسب كنند كه اخيرا با افزايش قاچاق چاي انگيزه واردات رسمي چاي كاهش يافته و هنوز مجوز معافيت تعرفه وارداتي چاي دريافت نشده است.

ياورزاده گفت: تعرفه واردات هر كيلو چاي خشك بسته به قيمت آن تعيين مي‌شود كه تقريبا معادل كيلويي هزار تومان است.

رييس سنديكاي كارخانجات چاي شمال تصريح كرد: با توجه به اين كه ميزان زيادي از چاي مصرفي كشورمان به صورت قاچاق وارد مي‌شود، طي دو سال اخير ميزان خريد چاي خشك داخلي و همچنين واردات قانوني آن را كاهش يافته است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2155
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه