میهن صنعت :

ماجرای تعطیلات تابستانی نمایندگان و رگبار تذکر در انتخاب رئیس کمیسیون

وکلای ملت امروز به بررسی یک فوریتی طرح‌هایی همچون حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان و تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران پرداختند و همچنین رئیس کمیسیون اصل نود را انتخاب کردند.


 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس (یکشنبه) 11تیرماه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

**تقدیر لاریجانی از برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن

علی لاریجانی بعد از اتمام قرائت قرآن از نفرات اول حفظ و قرائت قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی قرآن که در تهران برگزار شد، تقدیر کرد.

وی پس از اهدای هدایایی به این افراد طی سخنانی اظهار داشت: از آقای قاسم محمدی قاری قرآن و حسین معتمدی حافظ کل قرآن که در مسابقات بین‌المللی امسال که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و رتبه‌های اول را کسب کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس ادامه داد: همچنین از سازمان اوقاف و امور خیریه و همه دست اندرکارانی که این کار مقدس و منور را هر ساله انجام می‌دهند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

**قرائت اسامی غایبین مجلس

در ادامه اسامی 39 نماینده غایب از سوی هیئت رئیسه پارلمان قرائت شد، 4 نفر از نمایندگان تهران جزو غایبین بودند.

سپس فرهنگی عضو هئیت رئیسه مجلس از رحمانی‌فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور دعوت کرد تا برای ارائه گزارش این سازمان به پشت تریبون مجلس برود.

**گزارش رئیس دیوان محاسبات کل کشور

*

عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کل کشور به ارائه گزارشی از عملکرد این دیوان پرداخت و اظهار داشت: بدیهی است در مسیر انجام وظایف مصون از خطا و اشتباه نبوده‌ایم و امیدواریم مغفرت خداوند متعالی شامل حالمان شود.

وی افزود: امروزه یکی از ویژگی‌های مطلوب اداره کشورها، اجرا و تحقق کامل قوانین در جهت توسعه کشور و به کار گیری بهینه منابع مالی برای تامین نیازهای اولویت‌ دار همراه با نظارت کامل و دقیق است.

رحمانی فضلی ادامه داد: بر اساس اصول 54 و 55 قانون اساسی، دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس و تنها نهاد نظارتی در حوزه مالی کشور، دارای کارکرد منحصر به فرد و عهده دار مسئولیت سنگین و مهم پاسداری از بیت المال و تهیه و ارائه گزارش تفریق بودجه و همچنین رسیدگی و صدور رای نسبت به تخلفات مالی در حوزه دستگاه‌های اجرایی است.

"اعتقاد بنده و همکارانم بر این است که دیوان محاسبات می‌توان با تکیه بر تجربه یک قرن فعالیت بسترهای موجود و ایجاد زمینه‌های لازم نقش موثر خود را در توسعه کشور و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیل به اهداف سند چشم انداز در افق 1404 ایفا کند."

به گفته وی شناخت نقاط قوت و ضعف در هر سازمان یا مجموعه یا برنامه ریزی برای تقویت یا رفع آن از لوازم پیشبرد صحیح امور و نیل به اهداف قانونی و سازمانی است.

از این رو بنده و همکارانم در ابدای دوره اقدام به آسیب شناسایی کارکردهای درون و برون سازمانی کرده و پس از آن استراتژی دیوان متناسب با شرایط توسعه‌ای و اقتضائات جدید کشور تدوین شده و همه اقدامات انجام شده در 4 سال گذشته منطبق با آن تنظیم و پیش رفته است.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش به بیان اهم آسیب‌های شناسایی شده پرداخت و اثر بخش نبودن زمان ارائه گزارش تفریق بودجه نبودن نظارت مستمر در حین اجرای بودجه، انباشت پرونده‌های تخلف ناشی از اطاله رسیدگی سنوات، گذشته استفاده نکردن از تجربیات موسسات حسابرسی بین المللی، فراوانی تخلف از قوانین خاص، تعدد و تناقض قوانین و مقررات به ویژه در حوزه مالی و محاسباتی، نگاه نامناسب، دستگاه‌های نظارت شونده نسبت به دستگاه‌های نظارتی، کمبود نیروهای متخصص در حوزه‌های حسابرسی و رسیدگی، و همچنین موازی کاری دستگاه‌های نظارتی را اهم این آسیب‌های شناسایی شده عنوان کرد.

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین یادآور شد: به منظور تحقق قانون ایجاد انضباط مالی کمک به توسعه کشور از طریق نظارت و حسابرسی و دست یابی به اهداف قانونی سیاست های اصلی در دو حوزه‌ی "بسط و توسعه حیطه نظارت و رسیدگی" و "اقدامات پیشگیرانه تبیین شده است.

وی افزود: به منظور استقرار در جایگاه مناسب و اقتدار لازم برای نهادینه کردن نظارت مالی بر منابع عمومی و نیل به اهداف سند چشم انداز 20 ساله برنامه‌های توسعه و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تکالیف و وظایف قانونی دیوان محاسبات، طبق اصل 55 قانون اساسی و قانون دیوان محاسبات کشور، سند راهبردی دیوان، برای ترسیم آینده و تحقق اهداف در زمینه نظارت مالی تهیه و ابلاغ شده است که در این سند، ماموریت، چشم انداز، ارزش‌ها، موضوعات استراتژیک تاثیر گذار، توصیف و تحلیل وضعیت موجود و استراتژی‌‌های تحقق آن اهداف مشخص شد تا مبنایی برای اقدامات دیوان در آینده باشد و به منظور اجرایی کردن ماموریت تعیین شده برنامه 5 ساله طی سنوات 1390 تا 1394 تدوین یافت و چگونگی آن به صورت سالانه کنترل و ارزیابی می‌شود.

"با ورود جدید به عرصه‌های جدید نظر هدفمند سازی یارانه‌ها محیط زیستی، اصل 44، مطالبات معوق بانکی و مالیاتی، سرمایه گذاری در بخش‌های بالا دستی نفت و گاز، نظارت به هنگام داشته‌ایم و از تکرار انحرافات مالی در حوزه‌های مذکور جلوگیری کرده و با بکار گیری روش‌های نوین حسابرسی از جمله نهادینه کردن حسابرسی عملکرد که برای کشور امری ضروری در سنجش بهره‌وری و کارآمدی فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی بوده تاکنون تعداد 172 فقره گزارش در حوزه‌های جدید و 370 فقره گزارش حسابرسی عملکرد تهیه شده است."

رحمانی فضلی بر همین اساس یادآور شد: با اجرای حسابرسی مستمر از سال 1388 تاکنون و ارائه یافته‌های آن در قالب گزارشات 3 ماه به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط از روند اجرای بودجه در سال اجرا علی رغم افزایش حجم عملیات حسابرسی، نتایج و آثاری همچون کاهش حجم انحرافات از قانون، استفاده بهینه و کار آمد منابع بودجه کل کشور، اطلاع به هنگام نمایندگان، اصلاح به موقع قوانین و ارتقای سطح کیفیت گزارش تفریق بودجه سال بعد را در بر داشته است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور اضافه کرد: ورود به حوزه‌های جدید حسابرسی و به کار گیری روش‌های نوین حسابرسی از جمله حسابرسی عملکرد، حسابرسی در محیط IT و حسابرسی زیست محیطی و همچنین به روز کردن دانش و اطلاعات تخصصی منابع انسانی و پاسخگویی به نیازهای جدید در انجام حسابرسی‌ها، ضرورت توسعه و تقویت آموزش، تحقیقات و پژوهش احساس شد که در این راستا با اصلاح ساختار مرکز آموزش و برنامه ریزی در دیوان محاسبات ایجاد شد که تاکنون حدود 1700 دوره آموزشی به میزان 540 هزار نفر ساعت اجراء شده و در موضوع پژوهش نیز 125 پایانه در حوزه حسابرسی مورد حمایت قرار گرفته و نیز تعداد 112 مقالات تخصصی در سمینارها، کنفرانس‌ها و مجلات داخلی و خارجی چاپ و در فرآیند آموزش، نهادینه شده است.

" عدم دسترسی به موقع و سریع به اطلاعات و داده‌های حسابرسی ناشی از انجام امور به شیوه سنتی، علاوه بر افزایش هزینه و زمان، باعث کاهش دقت و کیفیت در انجام امور حسابرسی‌ها بوده که بر این اساس دیوان محاسبات با هدف رفع معضل اشاره شده و ایجاد تحول و به روز رسانی حسابرسی‌‌های خود، اقدام به ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی مصون به طرح سنا کرد که یکی از بزرگترین تحولات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشور است که از رهگذر آن بیش از 3700 نقطه فعال مالی در تمام دستگاه‌های تحت نظارت دیوان اعم از ملی و استانی به سامانه موصوف متصل می‌شود تا بدین طریق ضمن ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مالی و تسهیل در تهیه گزارش‌های تحویلی، موجبات بسط و توسعه نظارت سریع و به موقع و دقیق را در کشور فراهم سازد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از سخنانش به بیان نتایج حاصل از اقدامات و اجرای سیاست‌ها پرداخت و استرداد اضافه برداشت از حساب ذخیره ارزی به مبلغ 2 میلیارد دلار 35 میلیون یورو و واریز سهم صندوق توسعه ملی به مبلغ 9 میلیون و 500 هزار دلار، کاهش مبلغ تخلفات ارجاعی به دادسرا از مبلغ یک میلیون و 650 هزار و 332 میلیارد ریال در سال 89 به مبلغ 887 هزار و 92 میلیارد ریال در سال 90 و نیز انعکاس هزار و 40 مورد مغایرت قانون مصوبات هیئت وزیران به هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین را از جمله این نتایج توصیف کرد.

رحمانی فضلی در بخش پایانی سخنانش به بیان راهکارهای ارتقای کیفیت نظارت بر دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخت و تداوم سیاست‌های پیشگیرانه عمومی کردن آموزش در حوزه مالی دستگاه‌های اجرایی و استمرار آن پیگیری نتایج بررسی گزارش تفریق بودجه سالانه و گزارش‌های خاص در کمیسیون‌های تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و حسابرسان دیوان با اولویت خاص، رسیدگی به موقع به تخلفات مندرج در گزارش تفریق بودجه در حوزه‌های رسیدگی دیوان، اجرای کامل سامانه نظارت الکترونیکی به منظور افزایش سرعت، دقت، صحت و جامعیت در نظارت، جلوگیری از اطاله دادرسی از طریق تدوین و تصویب آئین دادرسی دیوان محاسبات کشور، اولویت دادن به بررسی مباحث مبتلا به اقتصادی کشور، تقویت هر چه بیشتر اعتماد متقابل مدیران دستگاه‌های اجرایی با دیوان محاسبات و بازنگری و اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور و ساختار تشکیلاتی به منظور افزایش کار آمدی و بهینه شدن انسجام درون سازمانی ارکان دیوان را از جمله این راهکارها عنوان کرد.

رحمانی فضلی در خاتمه گفت: یقین تحقق اهداف سازمانی و صیانت از بیت المال جزء با پشتیبانی و همکاری پرسنل خدوم دیوان محاسبات کشور میسر نمی‌شد که جا دارد از همراهی و حمایت‌های بی دریغ همکارانم عزیزم اعم از دادستان، حاکم شرع، معاونین، مشاورین، مدیران کل ستادی و استانی، کارشناسان و سایر کارکنان که علی رغم تمام کاستی‌ها، طی 4 سال گذشته یار و یاور دیوان محاسبات در ایفای وظایف محول بودند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

**تذکر سنایی به رئیس دیوان محاسبات کل کشور

بعد از گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند با طی تذکری با استناد به ماده 218 آئین نامه داخلی پارلمان، نسبت به عملکرد دیوان محاسبات کشور انتقاد کرد واظهار داشت: طبق آئین‌نامه، نظارت مجلس بر اجرای بودجه سالانه بر عهده دیوان محاسبات است که این دیوان نیز زیر نظر مجلس فعالیت می‌کند.

وی افزود: اقدامات دیوان محاسبات در 4 سال گذشته قابل تحسین است اما نظارت بر بودجه محدود به بودجه کلان کشور نیست بلکه مربوط به بودجه استان‌ها و شهرستان‌ها نیز هست.

نماینده نهاوند در مجلس بر همین اساس یادآور شد: بخشی از اعتبارات قوانین بودجه در شهرستان‌ها هزینه می‌شود ولی متاسفانه دیوان محاسبات در استان‌ها تعاملی با نمایندگان مجلس ندارد.

سنایی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات، ابزار نظارتی مجلس است، تصریح کرد: دیوان محاسبات حتی یک صفحه گزارش به نمایندگان در شهرستان‌ها نمی‌دهد.

علی لاریجانی به سنایی پاسخ داد: دیوان محاسبات گزارش‌های مبسوطی ارائه می‌دهد، شاید شما ملاحظه نکردید.

در ادامه این جلسه عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این تذکر سنایی گفت: وظیفه دیوان محاسبات، رسیدگی به کل بودجه است و هیچ مبلغ و رقمی که در بودجه باشد، از حوزه نظارتی دیوان محاسبات خارج نیست.

وی افزود: دیوان محاسبات یک جلد گزارش کلان و 31 جلد گزارش استانی درباره بودجه ارائه داده است و البته از سال 88 برای اولین بار، گزارش‌های سه ماهه ضمنی توسط دیوان محاسبات داده شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین گفت: ما خواستار برگزاری جلسات مجامع استانی در دیوان محاسبات بودیم و هر مکاتبه یا نامه‌ای که نمایندگان در چارچوب وظایف دیوان محاسبات داشته باشد، پاسخ می‌دهیم.

رحمانی فضلی در خاتمه گفت: تعامل دیوان محاسبات با نمایندگان در ارتقاء سطح دیوان موثر است و ما این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

**بررسی یک فوریتی طرح تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران

بعد از اتمام توضیحات رئیس دیوان محاسبات کل کشور به تذکر سنایی، محمد‌حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران و اصلاح بند 3-2 بودجه سال 91 کل کشور را دستور بعدی جلسه اعلام کرد و حکیمی به عنوان طراح این طرح به سخنرانی پرداخت.

عطا‌ءالله حکیمی نماینده مردم رودبار طی سخنانی به عنوان طراح طرح تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی پارلمان که یک فوریت این طرح مطرح بود، اظهار داشت: آشیانه جمهوری اسلامی ایران 33سال است خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر آشیانه جمهوری اسلامی ایران کاملاً فرسوده شده و سالها است عمر مفید هواپیماها و بالگردها به اتمام رسیده است.

حکیمی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد، استکبار جهانی از همه حربه‌های نظامی، سیاسی و تهاجم فرهنگی و اقتصادی استفاده کرده تا نظام ما را به زانو در بیاورد.

این نماینده مجلس بر همین اساس با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام الهی است، تأکید کرد: اگر توجه جدی به ناوگان هوایی نشود و برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگیرد، ممکن است خسارت‌های غیرقابل جبرانی برای نظام به وجود آید.

حکیمی در خاتمه گفت: گفته می‌شود هنگام نشستن در هواپیماها، آیت‌الکرسی می‌خوانند.

قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه مخالف این طرح طی اظهاراتی از نمایندگان خواست تا به این طرح رای ندهند چرا که حق ارتش جمهوری اسلامی را در نظر نگرفته است و ندیمی نیز به عنوان موافق به پشت تریبون رفت.

**طرح یک فوریتی تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران رای نیاورد

در نهایت این طرح به رای گذاشته شد که از میان 248 نماینده 109 رای موافق، 76 رای مخالف و 27 رای ممتنع یک فوریت این طرح مورد موافقت مجلس قرار نگرفت.

**بررسی طرح یک فوریتی حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان

طرح یک فوریتی حذف تعطیلات تابستانی دستور بعدی مجلس شورای اسلامی بود که رسایی نماینده تهران برای توضیح و به عنوان طراح آن به جایگاه مجلس آمد.

حمید رسایی در توضیح طرح گفت: ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس دو بخش دارد یک بخش به نمایندگان مجلس اجازه می‌دهد یک ماه به تعطیلات تابستانی بروند و بخش دوم ماده نیز پیگیری وظایف نمایندگی در حوزه انتخابیه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی افزود: براساس این طرح تعطیلات تابستانی از آیین‌نامه حذف و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه به چهار ماه افزایش می‌یابد، تعطیلات تابستانی مجلس چون از قبل انقلاب تصویب شده در قوانین پس از انقلاب نیز تکرار شده است.

وی یادآور شد:به جز این تعطیلات یک ماه نیز مثل سایر کارکنان دولت تعطیلات استحقاقی داریم.

طراح طرح حذف تعطیلات تابستانی مجلس گفت: تعطیلات تابستانی رفاه طلبی نمایندگان را گوشزد می‌کند، مجلس هشتم با اضافه شدن یک روز به تعطیلات عید فطر موافقت نکرد ولی پس از تصویب آن طرح دو هفته به تعطیلات تابستانی رفت این گونه رفتارها شائبه رفاه‌طلبی نمایندگان مجلس را به وجود آورده است.

رسایی تاکید کرد: تصویب این طرح به قوای مجریه و قضاییه پیام می‌دهد که مجلس می‌خواهد فعال باشد، مجلس باید اول چاه خود را پر کند و بعد در خصوص سایر زمینه‌ها تصمیم‌گیری کند اگر این کار را انجام دادیم می توانیم در سایر موارد تصمیمات قاطعانه‌ای بگیریم.

رسایی خاطرنشان کرد: اکثر نمایندگان با اینکه در تعطیلات تابستانی ، سرکشی به حوزه انتخابیه را انجام می‌دهند اما فحش تعطیلات تابستانی را می‌خورند این فوریت ، فوریت مجلس را سالم و زنده می‌کند.

نماینده مردم تهران از همکارانش خواست قبلا از رفتن به تعطیلات تابستانی هفته آینده به جامعه پیام دهند که قصد دارند مجلسی سالم و زنده داشته باشند.

**نظارت مخالفان و موافقان طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان

توضیحات رسایی تمام شده بود که هیئت رئیسه مجلس تریبون شماره 193 را باز کرد و قاضی‌پور به عنوان مخالف این طرح گفت که شما در ماه رمضان سال قبل یک ماه در آلمان بودید آیا این مرخصی به حساب نمی‌آید، ما که به تعطیلات نمی‌رویم و به موقع غذا می‌خوریم و به موقع کار می‌کنیم.

وی افزود:‌ ملت شریف ایران، رفتن نمایندگان به مرخصی فقط اسم مرخصی را به یدک می‌کشد این تعطیلات به ماموریت نمایندگان شبیه تر است، نمایندگان شهرستان باید به طور مرتب در حوزه انتخابیه خود حضور یابند، اگر14 روز تعطیلات تابستانی حذف شود چطور به مشکلات و نیازهای مردم پاسخ دهیم.

اظهارات قاضی‌پور که به پایان رسید صدای «احسنت احسنت» نمایندگان در صحن پیچید، هیئت رئیسه اعلام کرد که عثمانی به عنوان موافق بنا دارد که صحبت کند اما رئیس مجلس شورای اسلامی از وی رخصت خواست و در موافقت با این یک فوریت گفت: یک ماه تعطیلات نمایندگان در حقیقت صرف سرکشی به حوزه انتخابیه و رتق و فتق امور می‌شود، نمایندگان از چهارشنبه بعدازظهر به روستا و مناطق خود می‌روند.

رییس مجلس گفت: چرا عنوان تعطیلات تابستانی را یدک بکشیم، در حالی که برای سرکشی به مناطق و حوزه‌های انتخابیه می‌رویم این طرح می گوید زمانی که در حوزه انتخابیه صرف می‌شود با عنوان تعطیلات تابستانی نباشد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: با حذف یک ماه تعطیلات ، زمان سرکشی به مناطق و حوزه‌ها افزایش می‌یابد، ضمن اینکه این طرح در کمیسیون آیین‌نامه بررسی خواهد شد، در حقیقت روح این طرح مثبت است و دغدغه نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌ها را حذف نمی‌کند، به این موضوع توجه کنید.

لاریجانی یادآور شد: این طرح پس از بررسی در کمیسیون آیین‌نامه نیاز به دو سوم رای نمایندگان دارد.

یحیی‌زاده، علی‌پور، نقوی، مطهری، رسایی و کوچک زاده از جمله نمایندگانی بودند که در تذکرات کتبی خود نظر خود را جداگانه اعلام کردند.

رسایی نماینده مردم تهران که از اظهارات قاضی زاده منتخب مردم ارومیه رنجیده خاطر شده بود گفت که آقای قاضی‌پور یا به خطا و یا به تعمد مطالبی را گفتند که واقعیت ندارد، اینکه بنده سال گذشته یک ماه در آلمان بودم یک دروغ محض است.

وی افزود: بنده شبهای قدر را بر اساس تعطیلی مجلس و همچنین برخی جلسات را مرخصی گرفتم و به دلیل شرایطی که داشتم و همچنین از آنجا که از ده سال قبل از نمایندگی برای تبلیغ اعزام می‌شدم، سال گذشته نیز برای تبلیغ اعزام شدم.

این نماینده مجلس ادامه داد: کسانی که دغدغه حوزه انتخابیه دارند، پس چرا در حالیکه تعطیلات را به حوزه انتخابیه خود رسیدگی می‌کنید اما فحش تبلیغات تابستانی را می‌خورید.

رسایی خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان می‌گویند شما تهرانی‌ها دغدغه ندارید که ما هم می‌گوییم که اگر تعطیلات تابستانی باشد به نفع ما تهرانی‌ها است اما می‌گوییم که اسم آن را تعطیلات تابستانی نگذارید و همان سرکشی به حوزه انتخابیه باشد تا کارمان را درست‌تر انجام دهیم

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر آئین‌نامه‌ای در صحن علنی پارلمان و در جریان بررسی طرح یک فوریتی اصلاح ماده 84 آئین نامه داخلی پارلمان اظهار داشت: تفاوتی بین آنچه که قبلاً در متن ماده 84 آئین‌نامه آمده و متن این طرح یک فوریتی وجود ندارد در حالی که در ماده 84 فعلی آمده که تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال 3 روز است و به صراحت این موضوع ذکر شده است.

وی ادامه داد: اما در تبصره 1 این طرح می‌گوید که حداکثر زمان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به وظایف نمایندگی در طول سال نمی‌تواند بیش از 4 ماه باشد به این ترتیب هیئت رئیسه می‌تواند تعطیلات تابستانی را منتفی کند و می‌تواند زمان سرکشی به حوزه‌ها 3 ماه باشد یا 4 ماه باشد بنابراین دست هیئت رئیسه باز است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این دو طرح متفاوت است و البته مسائلی را که آقای رسائی عنوان می‌کند و می‌گوید رسانه‌ها به این تعطیلات انتقاد دارند باید بگویم که به جز خود ایشان و هفته‌نامه 9 دی که متعلق به ایشان است من ندیدم که رسانه دیگری به این تعطیلات انتقاد کرده باشد.

مطهری افزود: تقسیم این تعطیلات در طول سال هم جای تعطیلات تابستانی را نمی‌گیرد و اگر تعطیلات تابستانی نباشد خانواده نمایندگان پس چه زمانی به مسافرت و تعطیلات بروند؟

وی ادامه داد: ما نباید تحت تاثیر تبلیغات قرار گیریم و تذکر من این است که این طرح یک امر جدیدی است.

علی لاریجانی در این زمان از علی مطهری پرسید که تذکر شما مربوط به چه ماده‌ای است و مطهری نیز پاسخ داد که تذکر من مربوط به ماده 84 است.

لاریجانی نیز خطاب به مطهری گفت: شما طبق این ماده چه تذکری دارید؟ در حالیکه ما می‌خواهیم این ماده را عوض کنیم همچنین تذکر شما نسبت به هیئت رئیسه چیست و به چه ماده‌ای مربوط است.

علی مطهری نیز خطاب به لاریجانی گفت که تذکر من در همین دستور جاری است.

علی لاریجانی پس از این سخن مطهری نیز با خنده گفت: شما یک کمی آئین‌نامه را مطالعه کنید بد نیست.

مطهری نیز خطاب به لاریجانی گفت: شما در سخنانتان به عنوان موافق این طرح گفتید که متن این طرح با ماده 84 یکی است اما من می‌گویم که این دو با هم تفاوت دارند.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به مطهری گفت: من از این باب گفتم که این دو موضوع یکی است چرا که یک ماهی که مربوط به سرکشی است از بین نمی‌رود و شما یک ماه تعطیلی را می‌خواهید به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنید و طراحان طرح نیز در این طرح این یک ماه را به مدت سرکشی‌ها اضافه کردند و اگر دغدغه نمایندگان این است که به حوزه‌های خود سرکشی کنند که البته اکثر نمایندگان هم همین را می‌خواهند بنابراین این یک ماه باقی مانده و کیفیت آن از تعطیلات تابستانی به سرکشی نمایندگان تغییر یافته است.

بگو مگو‌های علی مطهری و علی لاریجانی که با چاشنی شوخی و مزاح نیز همراه بود سبب شد کوچک‌زاده منتخب مردم تهران واکنش نشان دهد و بگوید که شما در همین جلسه مجلس زمانی که آقای سنایی قصد ارائه تذکر آئین‌نامه‌ای را داشت، وی را مؤاخذه جدی کردید که اول بگو طبق چه ماده‌ای می‌خواهی تذکر بدهی در حالی که وقتی آقای مطهری همه حرفهایشان را زدند آنوقت شما گفتید طبق چه ماده‌ای تذکر می‌دهید.

وی ادامه داد: شما باید ابتدا از آقای مطهری می‌پرسیدید که طبق چه ماده‌ای می‌خواهید تذکر می‌دهید.

علی لاریجانی در پاسخ به سخنان کوچک‌زاده گفت: آقای مطهری صحبت‌های خود را شروع کردند و من هم فکر می‌کردم که ایشان می‌خواهند خودشان ماده را بگویند بنابراین پس از اینکه ایشان نگفتند من از ایشان پرسیدم.

کوچک‌زاده ادامه داد: بنده هم خواهش می‌کنم با من هم همان تعامل را داشته باشید و من هم ابتدا حرف‌هایم را بزنم و سپس شما از من بپرسید تذکرم چه ماده‌ای است.

مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه اشاره کرد و اظهار داشت: طراح این طرح معتقد است که وجود تعطیلات تابستانی نمایندگان به مجلس خدشه وارد می‌کند اما باید بگویم که بزرگترین هجمه به مجلس از داخل خود مجلس است.

وی ادامه داد: همچنین برخی از نمایندگان در دفاع از طرح‌های خود همواره از مقام معظم رهبری هزینه می‌کند در حالی که این موضوع ضرورتی ندارد و همانطور که رئیس مجلس نیز بارها گفته است شأن رهبر معظم گرامی اسلام عجل از این است که برای طرحی یا لایحه‌ای از ایشان هزینه کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هر فردی باید نظر خود را بیان کند، گفت: تقویت فعالیت، تلاش گسترده و مسائلی که مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید می‌کند و تأکیدات ایشان نیز روی چشم همه ما نمایندگان است نباید صرف و در راه دفاع نمایندگان از طرح‌های خود هزینه شود.

سنایی ادامه داد: مجلس بارها به دلیل برخی طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی نسنجیده کارش به سر و صدا کشیده شده است چرا که این طرح‌ها اصلاح نشده بود و وقتی نمایندگان طرحی را ارائه می‌کنند که تنقیه نشده است بحث و سر و صدا کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: حق نمایندگان که طرحی را ارائه کنند اما این طرح‌ها باید اصلاح و تنقیه شوند و هیئت رئیسه اختیار دارد که وقتی طرحی ارائه می‌شود طراحان آن طرح و اداره قوانین مجلس را موظف کند تا ابتدا این طرح را تنقیه کنند و سپس این طرح روی صحن بیاید.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر صناعی اظهار داشت: تذکر شما وارد نیست چرا که حق نمایندگان است که طرحی ارائه دهند البته این نکته که گفتید نباید از مقام معظم رهبری استفاده شود درست است و نمایندگان نباید برای چنین طرح‌هایی از ایشان هزینه کنند.

وی افزود: در خصوص این طرح نیز باید بگویم طراحان این طرح بررسی کردند و با حقوق‌دانان نیز صحبت کردند و چنین طرحی را ارائه دادند. بنابراین از نظر تنقیه قوانین اشکالی ندارد و این طرح جایگزین ماده 84 می شود بنابراین چنین تذکراتی وارد نیست و این طرح‌ها در کمیسیون نیز بررسی خواهند شد.

**طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان رای نیاورد

پس از سخنان طراح ، موافق و مخالف و تذکرات طرح یک فوریتی حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس، فقط 84 نفر از نمایندگان از 252 نماینده حاضر در جلسه با این فوریت موافقت کردند و بدین ترتیب این طرح به صورت عادی در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

**بررسی طرح یک فوریتی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی

یک فوریتی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی سومین طرحی بود که زیر ذره‌بین نمایندگان قرار گرفت.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان طراح این طرح طی سخنانی اظهار داشت: اواخر مجلس هشتم قصد داشتیم چنین طرحی را برای حل مشکلات کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی مطرح کنیم اما موفق نشدیم. بنابراین با توجه به اهمیت این طرح از نمایندگان می‌خواهم به آن رای مثبت بدهند.

وی با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی به تولیدات کشور آسیب زده است، تصریح کرد: اکنون هر جا که می‌رویم میوه‌های خارجی می‌بینیم که وارد کشور شده است در حالی که محصولات داخلی کشور در انبارها مانده و به فروش نمی‌رسد.

این نماینده مجلس افزود: ما در سال به 500 هزار تن برنج نیاز داریم اما یک دفعه می‌بینیم که 5 میلیون تن برنج وارد کشور شده است.

همچنین امسال سال تولید ملی است و در همین سال هم باز شاهد واردات هستیم که وقتی به سراغ وزارتخانه‌های مربوط می‌رویم آنها توپ را در زمین دیگری می‌‌اندازند و می‌گویند مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند.

لاهوتی بر همین اساس تاکید کرد: باید مجوز واردات محصولات کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی باشد.همچنین وزیر کشاورزی باید اختیار بالا بردن و پایین آوردن تعرفه را داشته باشد. همچنین اگر این اختیارات با وزیر کشاورزی باشد، ایشان حاضر نمی‌شوند تا محصولات داخل کشور به فروش نرسیده محصولی وارد شده و آسیبی به محصولات کشور وارد شود.

وی بر همین اساس از نمایندگان خواست تا به فوریت این طرح رای دهند تا حرمت زحمات کشاورزان حفظ شود.

**نظارت مخالفان و موافقان طرح 

در ادامه مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در مخالفت با فوریت این طرح گفت: تردیدی نیست که ما در بخش کشاورزی مشکلاتی داریم اما این مشکلات بیشتر مربوط به کودهای شیمیایی و کافی نبودن قیمت خرید تضمینی است.

وی ادامه داد: در دوره پیش سعی شد این ناکارآمدی‌ها را با ادغام وزارتخانه‌ها حل کنیم اما با اینکه طی سال‌های گذشته بحث ادغام و تفکیک مطرح شده اما مشکلی را حل نکرده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات باید به تغییر رویکردها و تقویت مدیریت بپردازیم، گفت: وقتی مجلس شورای اسلامی اختیارات بخش کشاورزی را جزء وظایف وزارت صنعت و معدن قرار داد، مقرر شد یک سیاستی در بحث واردات محصولات کشاورزی حکمفرما باشد.

سنایی ادامه داد: واردات بی‌رویه به محصولات داخلی صدمه زده و این واردات اکنون سیاست مشخصی ندارد. بنابراین باید برای حل این مشکلات به فکر چاره بود و این مشکلات و همچنین مشکل گرانی‌های اخیر را هم ناشی از سوء مدیریت است، با تدبیری حل کرد.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در موافقت با این طرح در یک فوریتی اظهار داشت: وقتی مسئولیت واردات را به وزارتخانه‌ای واگذار کردیم چه طور می‌توان از یک وزارتخانه دیگر در خصوص مشکلات کشاورزی پاسخ داد. چرا که اختیار بر عهده کسی دیگری است.

وی ادامه داد: مطمئنا با این شرایط کسی پاسخگو نخواهد بود و هر وزارتخانه توپ را در زمین دیگری می‌اندازد. بنابراین باید این موضوع مدیریت شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید مدیریت منسجمی وجود داشته باشد تا مشکلات بخش کشاورزی برطرف شود.

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان با 175 رای موافق، 42 رای مخالف و 11 رای ممتنع با یک فوریت طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

بالا و پائین کردن طرح ها که تمام شد هیئت رئیسه مجلس از وزیر راه و شهر‌سازی برای ارائه گزارش دعوت کرد تا به جایگاه مجلس بیاید.

**گزارش وزیر راه و شهر‌سازی به مجلس

علی نیکزاد وزیر مسکن و شهر سازی در سخنانی با اشاره به عملکرد خود در بحث مسکن و راه سازی گفت: به محض اینکه نمایندگان محترم رای اعتماد خود را به من اعلام کردند به سرعت ستاد لازم برای وزارت مسکن و شهر سازی ایجاد شد و 14 شرکت و سازمان مرتبط با این دو وزارتخانه سازماندهی شد و مدیران کل در استان‌ها مستقر شدند.

وی افزود: هم اکنون 491 طرح در بخش مسکن و راه سازی و یک هزار پروژه در بخش‌های مختلف حمل و نقلی صورت می‌پذیرد که مبلغ لازم برای اتمام آنها 70 هزار میلیارد تومان است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: بودجه اختصاص یافته به این وزارتخانه در سال 1391 ، 5 هزار و 638 میلیارد تومان است که با احتساب اوراق مشارکت و بخش فروش اموال به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نیکزاد با اشاره به پروژه‌های بخش راه آهن گفت: هم اکنون نزدیک به 10 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که 8 هزار کیلومتر نیز در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی افزود: در سال 1390 نزدیک به 196 کیلومتر افتتاح راه آهن انجام شد که در سال 1391 به 670 کیلومتر خواهد رسید.

نیکزاد با اشاره به اینکه هم اکنون 12 هزار و 476 کیلومتر خط آهن در مرحله ساخت است گفت: با احداث 258 کیلومتر راه آهن ایران به کشورهای ترکمنستان عراق، سوریه، مدیترانه، آذربایجان و کشورهای آسیایی متصل خواهد شد.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش جابه جایی حمل مسافر گفت: جا به جایی مسافر در بخش راه آهن از 12.8 دهم میلیون نفر به 24.6 میلیون نفر رسیده است که یک رشد 92 درصدی را نشان می‌دهد همچنین کل بار جا به جا شده از 25.8 دهم میلیون تن به 32.3 دهم میلیون تن رسیده است. همچنین بحث ترانزیت کالا نیز از 0.88 میلیون تن به 1.45 میلیون تن رسیده است.

نیکزاد با اشاره به بحث آزاد راه‌‌ها در داخل کشور گفت: طول آزاد راه‌ها در داخل کشور 2 هزار و 106 کیلومتر است که 2 هزار و 291 کیلومتر نیز در دست احداث است و در سال 91 نیز 241 کیلومتر نیز آزاد راه افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به حجم کار صورت گرفته در بخش بزرگراهی کشور گفت: طول بزرگراه‌های کشور 10 هزار و 789 کیلومتر است که تصور می‌کنیم در سال جاری امکان اضافه شدن 848 کیلومتر بزرگراه جدید فراهم شود.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به کارهای صورت گرفته در بخش راه روستایی گفت: در حال 95 هزار کیلومتر آسفالت روستایی موجود است و راه شوسه موجود 21 هزار کیلومتر و خاکی موجود بیش از 25 هزار کیلومتر است و این یعنی از 150 هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور 95 هزار کیلومتر آن آسفالت می‌باشد.

نیکزاد گفت: از این میزان 54 هزار کیلومتر آن متعلق به قبل از دولت نهم و 41 هزار کیلومتر آن متعلق به به دولت نهم و دهم بوده است.

وی افزود: ما بنا داشتیم نزدیک به 10 هزار کیلومتر راه روستایی را در سال 1391 آسفالت کنیم که بودجه لازم برای این امر در بودجه استان‌ها منظور شده است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: امیدواریم در سال جاری تحقق 10 هزار کیلومتر راه روستایی را در سال جاری داشته باشیم.

نیکزاد گفت: در بحث حمل و نقل هوایی ما 102 فروند ناوگان هوایی را در دولت دهم و نهم اضافه کردیم که نسبت به قبل 331 درصد رشد داشته است و میزان صندلی از 19 هزار در ابتدای دولت نهم به 34 هزار و 185 صندلی رسیده است.

وی افزود: ما بیش از 50 فرودگاه دولتی داریم که نزدیک به 3 فرودگاه آن شامل فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه شهید هاشمی نژاد سود ده، هستند و بقیه زیان ده، هستند.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد عمر ناوگان هوایی ما 22 سال است اما استاندارد دنیا 10 سال و در بسیاری از نقاط دیگر 5 سال است.

وی افزود: در سال 1390 به فضل الهی ما هیچ سانحه هوایی نداشتیم و 393 هزار پرواز در سال 1390 در این کشور اتفاق افتاد که از این میزبان بیش از 16 هزار پرواز داخلی و پرواز برون مرزی 62 هزار پرواز، پرواز عبور 135 هزار پرواز و سایر پرواز‌ها 2818 پرواز بود.

وزیر راه و شهر سازی در ادامه سخنان خود با اشاره به کارهای صورت گرفت در بخش حمل و نقل دریایی گفت: در بحث بنادر ظرفیت اسمی 172 میلیون تن است. اما بحث بارگیری در بنادر جمهوری اسلامی ایران 135 میلیون تن بوده است و این به معنای این است که بخش زیادی از ظرفیت منابع ما خالی است.

نیکزاد گفت: افزایش ظرفیت بنادر تجاری در دولت نهم و دهم 58 میلیون تن نسبت به 8 سال قبل که 48 میلیون تن بوده است رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: در بحث حمل و نقل کانتینری ما ظرفیتی در حدود 3.8 میلیون بی‌یو داشته‌ایم که نسبت به قبل 55 درصد رشد داشته است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: در بحث حمل و نقل مسافر ما به عدد 6.9 دهم میلیون مسافر رسیده‌ایم که نسبت به قبل 167 درصد رشد داشته است.

نیکزاد در ادامه با اشاره به بحث کاهش تلفات جاده‌ای گفت: ما در سال 1384 ما بیش از 27 هزار نفر تلفات جاده‌ای داشته‌ایم و اگر با همین روند رشد پیش می‌رفت ما در سال 1390 نزدیک به 54 هزار نفر تلفات جاده‌ای می‌داشتیم.

وی افزود: بر اساس تکلیف برنامه پنجم بر دولت کاهش 10 درصدی این میزان بود که به فضل الهی با کمک هلال احمر و اورژانس ما سال گذشته 15 درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشتیم که همین مسئله میزان تلفات را به 20 هزار نفر رسانده است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: ما در سال 90 ، 3 هزار نفر تلفات جاده‌ای نسبت به سال قبل داشتیم.

نیک‌زاد ادامه داد: همچنین در سال 1390 نزدیک به 60 نفر از همکاران من در بخش راه سازی تلفات جدی داشتیم که 6 نفر از آنان منجر به فوت شده است.

وی با اشاره به عملکرد خود در بحث مسکن و شهر سازی ادامه داد: در بخش مسکن با توجه به قوانین مربوطه توجه ویژه‌ای از طرف دولت صورت گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بخش مسکن در اقتصاد ادامه داد: با توجه به رابطه عمیق مسکن با سایر بخش‌ها رونق بخش مسکن اثر قطعی بر سایر بخش‌ها دارد.

نیکزاد گفت: در کنار موضوع اقتصاد باید خانه‌ای ساخته شود تا کارخانجات مرتبط به کار گرفته شود.

وی افزود: در بخش اشتغال نیز با توجه به احداث یک و نیم واحد مسکن شهری و روستایی که به معنای احداث بیش از 150 میلیون متر مربع مسکن است و با توجه به رابطه مستقیم اشتغال و ساخت مسکن نزدیک به 2 میلیون نفر اشتغال مستقیم در این بخش ایجاد می‌شود.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: در صورت عدم رونق بخش مسکن نزدیک به 2 میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

نیکزاد با اشاره به بحث تورم در بخش مسکن گفت: ما در طول سال 1388 تا سال 1390 علاوه بر اینکه تورم موجود کشور بر مسکن تاثیری نداشته است بلکه میزان آن را کاهش هم داده است.

وی افزود: با راه اندازی بخش مسکن مهر و صنعتی سازی مسکن میزان تورم در بخش مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به سالن 650 هزار ازدواج در داخل کشور گفت: ما باید با توجه به این میزان نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی در داخل کشور تولید کنیم که در ابتدای دولت دهم این رقم غیر قابل باور بود اما در پایان سال 90 این میزان با کمک بخش خصوصی محقق شده است.

نیکزاد گفت: دین مبین اسلام نهاد خانواده را مقدس ترین نهاد در جامعه نامیده است از این رو ما برای تسهیل بحث ازدواج برنامه ویژه‌ای در بخش مسکن داریم.

وی افزود: کار مهم دیگر تغییر در نظام فنی و اجرایی کشور بود و مسکن مهر با قیمت مطلوب و رعایت مقررات فنی پیش رفت.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به همکاری بخش خصوصی و بخش مسکن در دولت گفت: ما امور را به گونه‌ای فراهم کردیم که بخش خصوصی وارد میدان شود و بتواند موضوع ساخت مسکن را مدیریت کند.

نیکزاد گفت: عمده وام‌های داده شده در بخش مسکن مهر و باز سازی خانه‌های روستایی به صورت قرض‌الحسنه است و زمین نیز طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن به صورت 99 ساله در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به تاکید حضرت امام (ره) بر ضرورت توجه به مسکن مستضعفان افزود: در اول دولت نهم 4 میلیون و 400 هزار مسکن روستایی وجود داشته است که ما در طول دولت نهم و دهم یک میلیون و 800 هزار واحد مسکن روستایی را بازسازی کردند که از این میزان یک میلیون و 130 هزار واحد آن به بهره برداری رسیده است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: در برنامه سال 91 ما از یک و نیم میلیون مسکن در سطح کشور 300 هزار واحد آن روستایی است.

نیکزاد ادامه داد: این آمار به معنای آناست که نزدیک به 41 درصد از مسکن‌های روستایی بازسازی شده است.

وی در ادامه با اشاره به کارهای صورت گرفته در بخش مسکن شهری گفت: بر اساس آمار سال 1365 بیش از 11 میلیون مسکن شهری در داخل کشور وجود داشته است که 2 میلیون و 500 مسکن را برای بازسازی در اختیار گرفتیم که این به معنای آن است که این دولت بدون در نظر گرفتن مسکن ساخته شده توسط بخش خصوصی بالغ بر 20 درصد مسکن‌های روستایی را در دست ساخت دارد.

وی افزود: ما هیچ مسکنی را بدون آماده سازی اجازه شروع به کار را ندادیم در حالی که قبلا واحد‌های مسکونی ساخته می‌شد اما مردم باید بین فرمانداری‌ها و استانداری‌ها برای تامین منابع مالی خود درگیر بودند.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به بحث ایجاد تاسیسات زیر بنایی برای مسکن مهر گفت: در این خصوص تعامل بسیار خوبی با سایر وزارتخانه‌ها صورت گرفته است و هزار و 200 میلیارد تومان نیز برای بحث ایجاد زیر ساخت‌ها در اختیار ساکنان مسکن مهر قرار گرفته است.

نیکزاد گفت: احداث 500 مسجد در مسکن‌های مهر و ایجاد مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز از جمله کارهای صورت گرفته دیگر در بخش مسکن مهر است.

وی افزود: توافقی نیز برای بحث ایجاد زیر ساخت‌های امنیتی و انتظامی با نیروی انتظامی صورت گرفته است.

وزیر راه و شهر سازی در پایان سخنان خود با تشکر از همکاران خود خواستار همکاری بیشتر مجلس با مسکن مهر شد.

**بررسی عملکرد وزیر مسکن و شهر‌سازی در مسکن مهر

سخنان وزیر که پایان یافت نمایندگان در خصوص عملکرد وزیر راه و شهر‌سازی به اظهار نظر پرداختند.

علی محمد احمدی نماینده مردم نماینده مردم دهلران به عنوان اولین سخنران در این مورد اظهار داشت: اگرچه مسکن مهر جهش خوبی در کشور ایجاد کرد ولی مشکلاتی در این رابطه وجود دارد که باید به آن رسیدگی کرد.

وی افزود: رعایت ضوابط معماری و شهرسازی در ساخت و سازهای مسکن مهر از جمله مواردی است که باید به آن توجه لازم صورت بگیرد و در پروژه‌ها به آن توجه کافی انجام شود.

احمدی ادامه داد: متأسفانه مشاهده می‌شود که در بسیاری از پروژه‌ها کیفیت فدای سرعت می‌شود و این مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: وقتی ما در فضای کوچک انبوهی از آپارتمان‌ها را می‌سازیم پیامدهای فرهنگی جبران ناپذیری خواهد داشت که نباید این مسئله مورد غفلت قرار گیرد.

حسن گروسی نماینده مردم شهریار طی سخنانی اظهار داشت: اولین اثر مسکن مهر کاهش ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهرها بود که این اقدامی بسیار مثبت محسوب می‌شود.

وی افزود: پیش از این سکونتگاه های غیرمجاز در حاشیه شهرها زیاد بود ولی با احداث مسکن مهر این رویه کاهش یافت.

گروسی گفت: همچنین با احداث پروژه‌های مسکن مهر قشر کم‌درآمد و محروم جامعه صاحب مسکن شدند چرا که افراد متقاضی مسکن مهر عموما از قشر کم درآمد هستند.

وی ضمن تقدیر از زحمات دولت در زمینه احداث پروژه‌های مسکن مهر اظهار داشت: در برخی شهرها مسکن مهر در حال احداث است که در کنار آن باید به مسائلی مثل احداث راه و مترو هم توجه شود؛ همچنین باید به ترافیک‌های سنگین نیز توجه لازم صورت بگیرد و سرانه‌های درمانی و ورزشی نیز در این طرحها باید دیده شود.

قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه بیش از نیمی از کارگران حتی یک متر هم مسکن ندارند گفت: مظلوم‌تر از کارگران ساختمانی کسی نیست و دولت باید برای این قشر چاره‌اندیشی کند.

قاضی‌پور ادامه داد: آیا فقرا باید اساس خود را در کنار خیابان بچینند؟ چرا مسئولان فکری در این زمینه نمی‌کنند.

وی همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا بهترین زمین‌های مسکن مهر به ادارات وزارتی واگذار شده است.

قاضی‌پور اظهار داشت: چرا مسکن مهر خارج از شهرها احداث می‌شود در حالیکه قرار بود این پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده باشد.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از کارگران حتی یک متر هم مسکن ندارند گفت: مظلوم‌تر از کارگران ساختمانی کسی نیست و دولت باید برای این قشر چاره‌اندیشی کند.

قاضی‌پور ادامه داد: آیا فقرا باید اساس خود را در کنار خیابان بچینند؟ چرا مسئولان فکری در این زمینه نمی‌کنند.

وی همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا بهترین زمین‌های مسکن مهر به ادارات وزارتی واگذار شده است.

قاضی‌پور اظهار داشت: چرا مسکن مهر خارج از شهرها احداث می‌شود در حالیکه قرار بود این پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده باشد.

عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب نیز طی سخنانی درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر، نسبت به توجه این وزارتخانه به مطالبات پیمانکاران و نظارت بر پیمانکاران تاکید کرد و گفت:‌ باید برای افتتاح پروژه‌ها مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.

وی افزود: باید بافت‌های فرسوده کشور مورد توجه وزارت شهرسازی قرار گیرد و توجه به اجاره‌های بالای خانه‌های مسکونی نیز از دیگر مواردی است که بایستی مد نظر این وزارتخانه قرار گیرد.

عیسی‌زاده همچنین گفت: صاحبان خانه‌ها با بی‌رحمانه‌ترین وضع برخورد می‌کنند و اجاره‌های بالایی را از مستاجر دریافت می‌کنند، بنده که سردار سپاه هستم و چند درصد هم جانبازی دارم، در زیرزمینی در تهران زندگی می‌کنم، آیا مسکن مهر برای نمایندگان هم مد نظر هست یا خیر.

جعفرزاده نماینده مردم رشت مسکن مهر اقدام بسیار خوب دولت‌های نهم و دهم و نقطه مثبتی در کارنامه دولت احمدی‌نژاد دانست و گفت که ما نمی‌گوییم که مشکلات و نقطه ضعف در مسکن مهر وجود ندارد ولی مسکن مهر کار بسیار بزرگ و انقلابی بود که توسط دولت احمدی‌نژاد انجام شد و در تاریخ ایران ثبت می‌شود.

نماینده رشت با تاکید بر اینکه مسکن مهر بخشی از مشکلات بیکاری را برطرف کرده است تصریح کرد: راه‌آهن قزوین – رشت – آستارا که شمال و جنوب را به هم وصل می‌کند، مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در آنجا سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

جعفرزاده در پایان با بیان اینکه استان گیلان از بین 33 استان از نظر راه روستایی در رتبه 28 قرار دارد، گفت: از اداره قزوین – رشت دچار مشکلاتی است که تلخ‌کامی را بین مردم ایجاد می‌کند.

در ادامه این جلسه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در سخنانی درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر گفت: آقای وزیر اعلام کرده که تلفات جاده‌ای از 27 هزار نفر در سال به 20 هزار نفر کاهش یافته است. با وجود آنکه تعداد خودروها در کشور دو برابر شده است، اما باید گفت 20 هزار نفر نیز زیاد است و امیدواریم این رقم کاهش یابد.

وی افزود:‌ براساس سند چشم‌انداز 20 ساله، باید 26 هزار کیلومتر در کشور باید ریل داشته باشیم، البته هم اکنون وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله حرکت می‌کند اما با منابع موجود به این هدف نمی‌رسیم.

لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد:‌براساس قانون برنامه چهارم توسعه، 50 درصد آزادراه‌ها و 50 درصد بزرگراه‌های متصل به استانها باید تا پایان اجرای این قانون به اتمام می‌رسید ولی این کار انجام نشد البته سرعت بسیار بالاست ولی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ 13 سال است پروژه آزادراه تهران – شمال آغاز شده و این پروژه هم اکنون میراثی شده ولی به اتمام رسیده است.

**پاسخ وزیر راه و شهر‌سازی به اظهارات نمایندگان

*نیکزاد:

علی نیکزاد برای پاسخ به سوالات و اظهارات مطرح شده نمایندگان برای دومین‌بار به پشت تریبون مجلس رفت و اظهار داشت: مجلس و 261 باب فضای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر می‌سازیم هرچند به لحاظ جمع شدن جمعیت خاص در یک نقطه استانداران باید بودجه لازم جهت فضای آموزشی را اختصاص دهند.

وی با اشاره به محدوده قانونی زمین‌های مسکن مهر اظهار داشت: برای ساخت مسکن مهر در درون محدوده قانونی مصوب شهرها که اگر زمین نباشد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون سازماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن اجازه افزایش محدوده را نمایندگان به دولت داده‌اند.

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به احمدی نماینده مردم دهلران گفت:‌ در سال 1385 در استان ایلام 99 هزار و 158 واحد مسکونی وجود داشته که از سال 85 تاکنون 46 هزار و 201 واحد مسکونی ساخته شده است. یعنی ساخت مسکن در این استان 47 درصد از اول تاریخ با عظمت استان ایلام افزایش یافته است.

نیکزاد با بیان اینکه 6 بار از شهرستان دهلران بازدید کرده‌ام، تصریح کرد: در شهرستان دهلران مسکن‌هایی با معیار و اصول ساختیم که پارکینگ نیز در نقشه آن پیش بینی شده بود. اما مردم به دلیل نداشتن آورده از ساخت پارکینگ به ما انتقاد کردند.

وی ه

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1724
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه