صنعت نفت و پتروشيمي

مذاکرات صدور گاز ايران به عراق و سوريه نهايی مي شود

با توجه به روند گفت و گوها و خواست سه کشور (ایران،عراق و سوریه) در رسیدن به توافق های نهایی،انتظار می رود تفاهم نامه سال گذشته میان این کشورها در آینده ای نه چندان دور به قرارداد تبدیل شود.


به گزارش میهن صنعت به نقل از صنعت نیوز، گفتگو های ایران با مقام های عراقی و سوری برای انتقال گاز به این کشورها با روندی مطلوب برای نهایی کردن تفاهم های سه جانبه پیش می رود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به روند گفت و گوها و خواست سه کشور (ایران،عراق و سوریه) در رسیدن به توافق های نهایی،انتظار می رود تفاهم نامه سال گذشته میان این کشورها در آینده ای نه چندان دور به قرارداد تبدیل شود.

مصطفی کشکولی با بیان این که تامین مصارف نیروگاهی عراق از موارد تفاهمنامه سال گذشته ایران با این کشور است، گفت: براین اساس، روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز با انشعابی 48 اینچ از خط ششم سراسری، وارد خاک این کشور خواهد شد.

کشکولی ، روند ساخت این خط لوله در خاک کشورمان را خوب خواند و گفت: عراق نیز در خاک خود مشغول ساخت خط لوله برای دریافت گاز از ایران است.

معاون وزیر نفت در امور گاز نیز پیش از این با اشاره به توان کشورمان برای صدور روزانه 180 میلیون مترمکعب گاز تا 4 سال آینده گفته بود: ایران در دهه آینده بازیگر اصلی در تامین و صادرات گاز به تمامی مشتریان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که کشورمان در بخش سیستم خطوط انتقال در سطح منطقه در جایگاه دوم قرار دارد تصریح کرده بود: موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد کشور ما با ذخایر عظیم گاز و احراز جایگاه سومین تولید کننده بزرگ گاز در جهان با ظرفیت تولید 600 میلیون مترمکعب در روز و دارا بودن زیرساخت ها و شبکه خطوط لوله پیشرفته و توسعه یافته با ظرفیت انتقال 750 میلیون مترمکعب، ایران را قادر کرده است تا فرصت های فراوانی را در اختیار همسایگان خود قرار دهد.

جواد اوجی اظهار داشته بود: صادرات گاز به عراق و از طریق آن به سوریه و اروپا نیز از دیگر برنامه های شرکت ملی گاز ایران است که در همین زمینه پیش از آن ساخت 200 کیلومتر خط لوله با قطر 48 اینچ برای انتقال گاز به نیروگاه های عراق، به عنوان اولین قدم تجارت گاز طبیعی میان دو کشور انجام شده است.

به گزارش شانا، وزیران نفت ایران، عراق و سوریه،‌ مردادماه سال گذشته تفاهم نامه سه جانبه خرید و فروش گاز میدان پارس جنوبی را در عسلویه امضا کردند.

مسیر صدور گاز به اروپا از خاک سوریه،‌ عراق، ‌لبنان و ‌مدیترانه 5800 کیلومتر و اعتبار مالی آن نیز 15میلیارد دلار برآورد شده است.

تا افق 2020میلادی، نیاز عراق به گازطبیعی روزانه 10 تا15 میلیون مترمکعب، سوریه 15 تا 20 میلیون مترمکعب و لبنان بین پنج تا هفت میلیون مترمکعب برآورد شده است

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1384
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه