نماینده انجمن قطعه‌سازان فرانسه مطرح کرد:

مشکل ما تحریم نیست، نقل‌وانتقالات پولی است

دعوت از نماینده انجمن قطعه‌سازان فرانسه به ایران، فرصت مناسبی فراهم کرد تا از وی در مورد سرنوشت روابط خودروسازی ایران و پژو پرسش کنیم. این در حالی بود که وی در طول مصاحبه از علاقه قطعه‌سازان فرانسوی به ادامه ارتباط تجاری با ایران صحبت به میان آورد.


به گزارش پایگاه تحلیلی خبری میهن صنعت  به نقل از دنیای اقتصاد اگرچه دو سه ماه از انتشار اخبار مربوط به تفاهم تجاری پژو و جنرال موتورز آمریکا می‌گذرد و برخی کارشناسان این موضوع را قطع ارتباط صنعت خودرو ایران و پژو تعبیر می‌کنند، اما نماینده انجمن قطعه‌سازان فرانسه معتقد است فعلا باید صبر کرد و نمی‌توان هم اکنون نظر قطعی در این مورد داد.
به گفته وی، تفاهم‌نامه پژو و جنرال موتورز طرحی نیست که یک روزه به سرانجام برسد، بلکه پروسه‌ای چهار ساله است و با این حساب هم‌اکنون نمی‌توان گفت این تفاهم‌نامه بر ارتباط تجاری صنعت خودرو ایران و پژو چه تاثیری می‌گذارد.
وی که به دعوت انجمن قطعه‌سازان کشورمان چند روزی میهمان اعضای این انجمن است، تاکید می‌کند که اصلی‌ترین مشکل پژو و خودروسازی ایران نقل‌وانتقال پول است و اگر هم کاهشی در مبادلات تجاری خودروسازی ایران و پژو رخ داده، به دلیل نفس تحریم نیست، بلکه سخت شدن نقل‌وانتقال پول، مشکل ساز شده است.
نماینده انجمن قطعه‌سازان فرانسه در ایران، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به مسائل دیگری مانند وضعیت فعلی صنعت خودرو فرانسه و همچنین سیاست دولت جدید این کشور برای ارتباط با خودروسازی ایران نیز اشاره می‌کند که مجموع آنها را می‌خوانید.
– پیش از آنکه به سراغ پرسش‌هایم در مورد روابط صنعت خودرو ایران و پژو بروم، می‌خواهم بدانم این روزها اوضاع خودروسازان فرانسوی به چه شکل است؟
از چه لحاظ؟
– منظورم این است که با توجه به بحران مالی در منطقه یورو، اوضاع و احوال خودروسازان فرانسوی بر وفق مراد است یا آنها نیز درگیر مشکلات یورو شده‌اند؟
فکر می‌کنم منظور اصلی شما این است که بازار پژو در شرایط بحرانی فعلی چه وضعی دارد.
– همین طور است.
طبق آمار، فروش خودرو در اروپا بین سه تا هفت درصد در سال جاری افت کرده است و به هر حال خودروسازان فرانسوی نیز در این افت فروش سهم دارند.
– پس فروش پژو کاهش یافته است؟
همان طور که گفتم پژو هم در کاهش فروشی که دامان خودروسازان اروپا را گرفته، سهم خاص خود را دارد، منتها برای اظهارنظر دقیق‌تر در این مورد باید آمار بازارهای خارجی را هم در نظر گرفت.
– یعنی پژو در بازارهای خارجی با رشد فروش مواجه شده؟
همین طور است. آمار نشان می دهد فروش پژو در چین و روسیه و آمریکای جنوبی رشد کرده است.
با این حال گمان می‌کنم سال 2012 میلادی سال خوبی برای فروش خودروسازان جهان نخواهد بود.
– گفته می‌شود بحران مالی فعلی اروپا سبب شده خودروسازان این قاره به خصوص پژو به فکر اقداماتی نامتعارف بیافتند؟
چه اقداماتی؟
– مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین آنها این است که پژو می‌خواهد خطوط تولید خود را به خارج از خاک فرانسه منتقل کند.
خیر، چنین موضوعی در مورد پژو مطرح نیست.
– اما اخبار رسمی این را می‌گویند…
به هر حال پژو قرار نیست خطوط تولید خود را به خارج از فرانسه منتقل کند.
– پس اینکه می‌گویند پژو می‌خواهد خطوط تولید خود را به چین ببرد، صحت ندارد؟
انتقال خطوط تولید پژو به چین، به معنای تعطیلی خطوط تولید این شرکت در داخل فرانسه نخواهد بود، بلکه پژو قصد دارد مدلی جدید را در چین پیاده کند.
این مدل را هیچ خودروساز دیگری تاکنون در چین پیاده نکرده است. در واقع منظور پژو از انتقال تولید به چین این بوده که می‌خواهد محصولاتی جدید را برای چینی‌ها در خاک این کشور بسازد.
– چه محصولاتی؟
الان دقیقا حضور ذهن ندارم. می‌توانید از اینترنت ببینید.
– با توجه به صحبت‌های شما، می‌توان نتیجه گرفت طرح جدید پژو برای رفتن به چین، ربطی به بحران اقتصادی ندارد؟
بله، ارتباطی میان این دو نیست و پژو فقط قصد دارد مدل‌های جدید در چین بسازد.
– از خودروسازان فرانسه بگذریم. اوضاع قطعه سازان این کشور چطور است؟
وضع ما تابعی از اوضاع خودروسازان است.
– پس شما هم به نوعی مشکل دارید؟
به هر حال ما به عنوان قطعه‌ساز، بر اساس سیاست‌های مدنظر خودروسازان حرکت می‌کنیم. طبعا اگر در گوشه‌ای از دنیا تولید و فروش پژو پایین بیاید، این موضوع روی ما نیز که قطعه‌ساز هستیم و پیرو سیاست‌های پژو، تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر رابطه ما و پژو به این شکل است که معمولا پژو هر جای دنیا که می‌رود، ما نیز به دنبال آنها می‌رویم و الان در تلاشیم این رابطه کماکان حفظ شود.
– برویم سراغ رابطه ایران و پژو. چه خبر؟ آیا ایران و پژو توانسته اند ارتباط خود را مانند گذشته حفظ کنند؟
من به پژو تعلق ندارم که بخواهم در این مورد اظهارنظر کنم. فقط می دانم صنعت خودرو یک زنجیره است که اگر قطعه سازان نباشند، خودروسازان هم نمی توانند به فعالیت شان ادامه بدهند.
– به هر حال شما به عنوان نماینده انجمن قطعه‌سازان فرانسه در ایران، باید بدانید که سیاست پژو در قبال خودروسازی ایران چیست.
به نظرم بهتر است این را از خود پژو بپرسید.
– این پرسش را از آن جهت مطرح کردم که پژو و جنرال موتورز آمریکا چندی پیش تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند و چون آمریکایی‌ها سیاستی ضدایرانی دارند و به دنبال ایجاد هرچه بیشتر محدودیت‌های بین‌المللی هستند، گمان می‌رود تفاهم‌نامه موردنظر، بر روابط ایران و پژو تاثیر بگذارد.
تفاهم‌نامه پژو و جنرال موتورز طرحی نیست که یک روزه به سرانجام برسد، بلکه پروسه‌ای چهارساله است. با این حساب الان نمی‌توان گفت این تفاهم‌نامه بر ارتباط تجاری صنعت خودرو ایران و پژو چه تاثیری می‌گذارد.
– بالاخره آمار و ارقامی که در مورد مبادلات تجاری خودروسازی ایران و پژو وجود دارد، می‌تواند به نوعی گویای تغییرات احتمالی باشد.
صادقانه بگویم که هیچ کس در حال حاضر نمی‌تواند بگوید آمار مبادلات تجاری صنعت خودرو ایران و پژو دقیقا به چه مقدار است، چون الان آماری دقیق در این رابطه وجود ندارد.
– حدس هم نمی‌توانید بزنید؟
خیر، چون مبادلات تجاری ایران و پژو بخش‌های مختلف و تعرفه‌های مختلف دارد و یکسان با یکدیگر نیستند. البته یادتان باشد که الان اصلی‌ترین مشکل پژو و خودروسازی ایران نقل‌و‌انتقال پول است. در واقع منظورم این است که اگر هم کاهشی در مبادلات تجاری خودروسازی ایران و پژو رخ داده، به دلیل تحریم صنعت خودرو کشور شما نیست، بلکه سخت شدن نقل و انتقال پول مشکل‌ساز شده است.
– بالاخره گفتید که مبادلات تجاری ایران و پژو کم شده!
کم که شده، اما من در جایگاهی نیستم که عدد و رقم آن را بگویم.
– یک پرسش سیاسی دارم در مورد تغییر تحولاتی که در الیزه رخ داد، یعنی رفتن سارکوزی و آمدن اولاند. به نظر شما این تغییر و تحول می‌تواند تاثیری بر روابط تجاری پژو و ایران داشته باشد؟
این تغییرات که می‌گویید، به تازگی رخ داده و باید برای پی‌بردن به اینکه اثری بر روابط پژو و ایران می‌گذارد یا نه، فعلا صبر کرد.
در واقع باید دید سیاست دولت جدید فرانسه چیست.
– اما به نظر می‌رسد دولت جدید و شخص آقای اولاند، سیاست نرم‌تری نسبت به دولت قبلی دارد و شاید این سبب شود روابط ایران و پژو تغییراتی مثبت داشته باشد، همین طور است؟
همان طور که گفتم باید چند هفته برای فهمیدن ابعاد این موضوع صبر کرد. آقای اولاند در حال حاضر پرونده‌ای قطور از مسائل و مشکلات مختلف روی میزش قرار دارد، که باید به آنها برسد. وی آنقدر سرش شلوغ است که همین یکی دو روز پیش وزیر تجارت فرانسه را انتخاب کرد.
– حدستان در این مورد چیست؟
ترجیح می دهم سیاسی حرف نزنم و به همان کار خودم که قطعه‌سازی است بپردازم.
– یادم هست چند وقت پیش انجمن قطعه‌سازان فرانسه بابت قطع ارتباط پژو و خودروسازی ایران به دولت هشدار داد. آیا این هشدار تاثیری بر ارتباط این دو گذاشت؟
ما فقط اطلاع‌رسانی کردیم، منتها به دولت قبلی، نه به دولت فعلی.
در واقع اطلاع‌رسانی به دولت جدید را تازه باید شروع کنیم.
– به نظر می‌رسد قطعه‌سازان فرانسوی دلشان نمی‌خواهد ارتباط ایران با پژو کمرنگ شود یا از بین برود، نه؟
به طور حتم همین طور است. ما می‌خواهیم ارتباط مان را حفظ کنیم.
– اما همه چیز دست شما نیست.
بله، ولی موضوع اینجا است که ما کاملا قانونی با ایران کار می‌کنیم و می‌خواهیم ارتباط مان نیز «قانونی» باقی بماند.
– منظورتان از «قانونی» چیست؟
منظورم این است که قطعه‌سازی جزو تحریم‌ها نیست، بنابراین ارتباط ما و ایرانی‌ها قانونی است.
– اگر روزگاری این ارتباط قطع شود، قطعه‌سازی فرانسه ضرر خواهد کرد؟
قطع ارتباط خودروسازی ایران و پژو قطعا اثر منفی بر قطعه‌سازان فرانسه خواهد داشت.باز هم می‌گویم، مشکل اصلی ما و ایرانی‌ها نقل‌وانتقال پول است که اگر بتوانیم راهی برای آن پیدا کنیم، ارتباط‌مان را ادامه خواهیم داد.
– و اگر نه؟
بگذریم…
– پیش‌بینی‌تان از آینده روابط خودروسازی ایران و پژو چیست؟
امیدوارم همه چیز ok بشود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1553
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه