«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

مقایسه صنعت خودروسازی ایران و روسیه در مقابل تحریم

از توسعه محصول جدید سایپا شاهین در شرایط تحریم می توان این نتیجه را گرفت که هرچند این تحریم های سنگین برای صنعت خودروسازی ایران مشکلات زیادی را ایجاد کرد، ولی نتوانست ریشه این صنعت بزرگ و کهن را در ایران بخشکاند. اما بد نیست که مقایسه صنعت خودروسازی ایران و روسیه که به تازگی در شرایط تحریم قرار گرفته داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، از توسعه محصول جدید سایپا شاهین در شرایط تحریم می توان این نتیجه را گرفت که هرچند این تحریم های سنگین برای صنعت خودروسازی ایران مشکلات زیادی را ایجاد کرد، ولی نتوانست ریشه این صنعت بزرگ و کهن را در ایران بخشکاند. اما بد نیست که مقایسه صنعت خودروسازی ایران و روسیه که به تازگی در شرایط تحریم قرار گرفته داشته باشیم.

صنعت خودروسازی در ایران یکی از صنایع پیشرو بوده و بعد از صنعت نفت و پتروشیمی، بزرگترین صنعت فعال کشور است. این صنعت در حال حاضر موجب اشتغال بیش از 110 هزار نفر به صورت مستقیم و صدها هزار نفر به صورت غیر مستقیم شده است. بدین ترتیب صنعتی که این حجم از اشتغالزایی را در کارنامه خود دارد، اهمیت زیادی برای کشور دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت.

اما صنعت خودروسازی ایران چند سالیست که با سخت ترین تحریم های تاریخ خود مقابله می کند. تحریم هایی که مشکلات فراوانی برای صنعت خودروسازی ایران در زمینه تولید، تامین قطعات، توسعه محصولات و همچنین کیفیت برخی خودروها ایجاد کرده است. اما سوال اینجاست که آیا اگر این تحریم های سخت علیه صنعت خودروسازی کشور دیگری اجرا می شد، آن صنعت همچنان فعال و سرپا باقی می ماند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است شرایط صنعت خودروسازی ایران را بعد از تحریم ها بررسی کنیم.

بی شک تحریم ها روی صنعت خودروسازی ما تاثیر منفی گذاشته است. این تاثیر منفی شامل کاهش تیراژ خودروسازان، تولید خودروهای ناقص به دلیل نبود قطعه، کمبود چیپ های الکترونیکی، افت کیفیت قطعات تولیدی، زیانده شدن خودروسازان و مشکلاتی از این دسته بوده است. اما با وجود همه این مشکلات، خودروسازان داخلی سرپا ماندند و سعی بر غلبه بر تحریم ها و دور زدن تحریم ها داشتند. این پروسه هرچند با مشکلات متعددی همراه بود و تامین بسیاری از قطعاتی که از خارج به کشور وارد می شد را گرانتر و زمانبرتر کرد، اما با همه سختی ها انجام شد.

تحریم ها باعث شد تولید بسیاری از خودروها در خط تولید خودروسازان یا کاهش چشمگیر پیدا کند یا اینکه متوقف شود. اما عمده محصولات خودروسازان داخلی ما با وجود تحریم ها همچنان در حال تولید بودند و البته گاهی اوقات با تاخیر به مشتری تحویل داده می شدند. در دل همین تحریم ها بود که شرکت خودروسازی سایپا موفق به توسعه محصولی جدید با استانداردهای جهانی شد. این محصول جدید سایپا شاهین بود که یک سدان کامپکت سگمنت B پلاس بوده که ایمن ترین سدان تولید داخل و یکی از مدرن ترین محصولات تولید شده در ایران است که موفق به پاس کردن استانداردهای ایمنی اروپا در زمینه تست تصادف و آزمایش کیسه های هوا هم شده است. طراحی، توسعه و تولید خودرویی مانند شاهین آن هم در سخت ترین دوره تحریم ها نشان از توانایی صنعت خودروسازی ایران دارد که نباید نادیده گرفته شود.

از توسعه محصول جدید سایپا شاهین در شرایط تحریم می توان این نتیجه را گرفت که هرچند این تحریم های سنگین برای صنعت خودروسازی ایران مشکلات زیادی را ایجاد کرد، ولی نتوانست ریشه این صنعت بزرگ و کهن را در ایران بخشکاند. اما بد نیست که مقایسه بین صنعت خودروسازی ایران و صنعت خودروسازی روسیه که به تازگی در شرایط تحریم قرار گرفته داشته باشیم.

صنعت خودروسازی روسیه پس از جنگ با اوکراین با تحریم های بسیار سختی مشابه با تحریم های وضع شده علیه صنعت خودروسازی ایران رو به رو شد. اما خودروسازان روسی نتوانستند مانند خودروسازان ایرانی با این تحریم ها مقابله کنند. به همین دلیل تولید بسیاری از خودروها در کارخانه های خودروسازی روسیه ای متوقف شده و خودروهایی هم که در این شرکت ها تولید می شوند، به استانداردهای 30 سال قبل بازگشته اند. به عبارت دیگر تحریم ها باعث شده خودروسازان روسیه ای بسیاری از آپشن ها و تجهیزات ایمنی و رفاهی را از روی محصولات خود حذف کنند. بسیاری از خودروهای روسیه ای که در حال حاضر در شرایط تحریم تولید می شوند دیگر فاقد تجهیزاتی مانند سیستم صوتی، سیستم مالتی مدیا، ایربگ و حتی ترمز ضد قفل ABS هستند. بدین ترتیب ضربه ای که تحریم ها به صنعت خودروسازی روسیه وارد کرده در مقایسه با صنعت خودروسازی ایران به مراتب سنگین تر بوده است.

سرپا ماندن صنعت خودروسازی ایران حتی در شرایط تحریم، نشان از توان بالای خودروسازان، قطعه سازان و زنجیره تامین آنها دارد. خودروسازان ایرانی مانند سایپا نه تنها در دوره تحریم از روی محصولات خود آپشنی را حذف نکرد، بلکه محصولی جدید مانند شاهین و حتی کراس اوور آریا را معرفی کرد که هردو جزو مدرن ترین و ایمن ترین محصولات تولید شده در داخل کشور هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=246273
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه