مهران مدیری: افسرده نیستم

در طول روز غمگینی ام به شادی هایم می چربد زود هم خودش را نشان می دهد. به قول یکی از دوستان، غم اگر به جاهای ناجور نکشه، چیز خیلی بدی نیست.

تماشا: در سال های اخیر موضوع افسرده شدن مهران مدیری هرازگاهی در رسانه ها انعکاس گسترده ای پیدا می کند و حتی در برخی از موارد هرگونه افسرده بودن مدیری تکذیب می شود. اما به هر حال ماجرای افسردگی های موسمی مهران مدیری، چیزی نیست که دیگر بشود آن را کتمان کرد.

 با اینکه ماجراهای توقف «قهوه تلخ» قصه درازی داشت اما بودند کسانی که هنوز هم فکر می کنند عود کردن افسردگی مدیری باعث توقف کار شده است. هرچند چنین شایعه ای اصلا درست نیست ولی این توقف به افسردگی مدیری بی ربط هم نیست.

حداقل این است که او بعد از این بی سرانجامی، دوباره افسرده شده است. با تعدادی از نزدیکان او درباره این شایعه حرف زده ایم. با این امید که فقط شایعه باشد. حالا که از امروز قطار «قهوه تلخ» دوباره روی ریل افتاده است، باید دید مهران مدیری به شرایط خوبش برمی گردد؟ ما که امیدواریم.

مدیری سال ها پیش در بخشی از یک گفت و گو در پاسخ به اینکه «حتما به تو گفته اند که صورت تلخی داری» گفت: «بله، خیلی ها از این هم فراتر می روند و می گویند آدم غمگینی هستی. خیلی وقت ها درست است. در طول روز غمگینی ام به شادی هایم می چربد زود هم خودش را نشان می دهد. به قول یکی از دوستان، غم اگر به جاهای ناجور نکشه، چیز خیلی بدی نیست. می تواند منشا خلاقیت هم باشد. ظاهرا در شرق برای غم اصالت بیشتری نسبت به شادی قائلند…».

اما باید دید نزدیکانش هم همین عقیده را در مورد او دارند؟ اینکه در طول روز غمگینی اش به شادی هایش می چربد؟

خشایار الوند: حالش خوب است و بهتر از این هم می شود

خشایار الوند که تجربه خوبی با تیم حسین لطیفی در «ساخت ایران» نداشت، این روزها دوباره به «قهوه تلخ» و یار همیشگی اش، مهران مدیری بازگشته است. او درباره افسردگی مهران مدیری و البته این روزهای «قهوه تلخ» می گوید: «همه ما روزهایی داریم که خیلی خوشحال نیستیم. فکر می کنم 40 تا 50 درصد، افسردگی اتفاقی است که بین همه مردم رایج است. ولی اگر منظورتان از افسردگی، ریش نتراشیده و موهای کثیف و انزوا و فکرکردن به بدبختی است، باید بگویم نخیر آقای مدیری هیچ کدام از این نشانه ها را ندارد. همین الان هم که مشغول ضبط هستیم، با همه می گوید و می خندد.

شاید او هم به خاطر وقفه ای که در کارش پیش آمده ناراحت است. طبیعتا حال همه ما هم گرفته شده. وقتی برنامه ای در اوج موفقیت یکدفعه تعطیل می شود بدون هیچ دلیل و مدرکی هفت ماه کارت می خوابد، از طرفی هم پای مشکلات بخش مالی و عدم پرداخت دستمزدها به ماجرا باز می شود و از همه مهم تر شایعات و تهمت های رنگ و وارنگ هم وجود دارد که شنیدنش حال آدم را بد می کند، معلوم است حالت بد می شود.

من به عنوان کسی که هر روز با او در تماسم، می گویم حالش خوب است و بعد از این بهتر هم می شود. باید این را درنظر بگیریم که اگرچه این هفت ماه برای همه ما سخت بوده اما فشار روی آقای مدیری از همه بیشتر بود. هر اتفاقی که برای این مجموعه بیفتد، اگر خوب باشد به نام او تمام می شود و اگر بد باشد بازهم به نام او تمام می شود.

مهران مدیری را از دور یک آدم جدی و بداخلاق می شناسند و جدی بودنش در کار را با افسردگی اشتباه می گیرند. دیگران فکر می کنند هرکس کار طنز می کند، باید دائم بگوید و بخندد و به این فکر نمی کنند که جلوی دوربین همه چیز طنز است. ولی فیلمبرداری و کارگردانی فی نفسه که با خنده و شوخی نتیجه ای ندارد. این فصل «قهوه تلخ» هم که بیرون بیاید اگرچه با آنچه نوشته و کارگردانی شده، فاصله دارد اما همه ما حالمان خوب می شود و از فصل جدید همه چیز سر جای خودش می رود.

بعضی ها برای توجیه اتفاقی مشابه آنچه برای «قهوه تلخ» اتفاق افتاد می گویند پای ممیزی در میان بوده و قصور فیلم را با ممیزی توجیه می کنند. اما این اتفاق خیلی هم به ممیزی ربطی ندارد. اتفاقاتی که برای این فیلم در قالب ممیزی پیش آمد، آن قدر متفاوت بود که نه قبل از این کار و نه بعد آن هم هرگز نخواهد افتاد. اما خدا را شکر با تعاملی که بین ما و ارشاد شکل گرفته، امیدواریم همه چیز به خوبی پیش برود».

——————————————————————————–

عطاران: ظاهرا با زندگی حال نمی کند

عطاران و مدیری از سال ها پیش با هم همکاری داشتند. هنوز خاطره خوب «ساعت خوش» برای خیلی ها زنده است. علی رغم همه این خبرساز بودن های مهران مدیری، رضا عطاران در گفت و گویی به اظهارنظر جالبی درباره مهران مدیری پرداخته و گفته است:«بزرگ ترین ویژگی مهران مدیری به عقیده من هوش سرشاری است که دارد و توانایی جمع کردن آدم هایی که البته آنها جنم خوبی در بازیگری طنز دارند و امتحانشان را پس داده اند. او سال های سال در اوج بوده و مردم دوستش دارند و این چیز کمی نیست. البته او ظاهرا خیلی با زندگی حال نمی کند. من چون خیلی رفت و آمدی با مدیری ندارم، در این مورد نمی توانم خیلی اظهارنظر کنم».

——————————————————————————–

محمدرضا هدایتی: به خاطر بی مهری افسردگی گرفته

محمدرضا هدایتی که در «قهوه تلخ» در نقش جهانگیرشاه دولو بازی می کند، در تازه ترین مصاحبه خود گفته است:«مهران مدیری یک استثنا در دنیای هنر ماست. همه شما شاهدید که در 16 سال گذشته تنها مهران مدیری بوده که ستاره و یکه تازه طنز ایران بوده. دیدید که به مردم گفت کپی نکنید و مردم به احترامش کپی نکردند! چرا یکهو می آیید و مجوز کار او را لغو می کنید؟ چرا نمی گذارید کارش را به سرانجام برساند؟ لااقل به احترام مردم بگذارید این کار تمام شود. خب چنین اتفاقاتی این آدم را افسرده می کند. توی هالیوود صد نفر جمع می شوند تا یک نفر را بکشند بالا و مطرحش کنند تا بعد از کنار او استفاده کنند. چرا اینجا یک نفر که خودش روی پای خودش ایستاده و بالا رفته را هزاران نفر آویزان می شوند که پایین بیاورند؟ مگر ما چند تا مثل مهران مدیری داریم که این کار را با او می کنیم؟ این بلا سر همه مایی که در این پروژه بوده ایم، آمده. بیایید واقعا حال هنرمندانمان را خوب کنیم. آنها از ما انرژی می گیرند وقتی آنها حال خوبی نداشته باشند چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که حال ما را خوب کنند؟ من دوست دارم مهران مدیری 10 سال پیش را ببینیم که سرشار از انرژی بود. پرانرژی و خندان نه آدمی که به خاطر این همه بی مهری افسردگی گرفته».

——————————————————————————–

برزو ارجمند: این یک موضوع کاملا شخصی است

یکی دیگر از نزدیکان به مهران مدیری، بروز ارجمند است. او یکی از مهره های اصلی «قهوه تلخ» است و کاملا محکم چنین شایعاتی پیرامون آقای کارگردان محبوب را تکذیب می کند. او در این باره می گوید:«از نظر من این یک موضوع کاملا شخصی است و اصلا هیچ کس حق دخالت در آن را ندارد. ما نباید به خودمان اجازه دهیم به حریم خصوصی افراد وارد شویم. هرکس هر اتفاقی ممکن است برایش بیفتد. اگر خودش بخواهد راجع به حالش توضیح می دهد و اگر نخواهد توضیحی نمی دهد. این درست نیست که با پرسیدن از این و آن بخواهیم بی دلیل و بیشتر از آنچه که هست روی چنین موضوعی که به نظرم اصلا صحت ندارد، دقیق شویم».

——————————————————————————–

سعید پیردوست: خیلی هم عجیب نیست

یکی دیگر از همراهان همیشگی مدیری که در آثار مختلف او بازی کرده، سعید پیردوست است. او درباره شایعه این افسردگی می گوید:«این افسردگی که راجع به مهران مدیری می گویند، فکر نمی کنم صحت داشته باشد و بیشتر به شایعه نزدیک است. البته اگر ناخوشی ای هم به خاطر مشکلات «قهوه تلخ» وجود داشته باشد، خیلی عجیب نیست. اما این بدحالی در این شرایط برای هر کسی اتفاق می افتد و او را کسل می کند. به هر حال وقتی کاری با اشتیاق و انگیزه شروع می شود به محض رو به رویی با شرایط ناجور، روحیه آدم به هم می ریزد و این چندان غیرطبیعی نیست.

من همکاری زیادی با مهران مدیری داشتم. اما آن قدر به او نزدیک نبودم که بتوانم از خاطره یا حال شخصی او بگویم. ما تا همین «قهوه تلخ» با هم کار می کردیم. اما به دلیل نارضایتی من از نقشم شرایط تغییر کرد و من از این گروه جدا شدم. ولی به نظر من مدیری همیشه یک کارگردان خوب است و امیدوارم در پروژه های بعدی باز این همکاری ادامه داشته باشد».

——————————————————————————–

پیمان قاسم خانی: تا زمانی که من با مهران کار می کردم افسرده نبود

پیمان قاسم خانی سال ها با مدیری دمخور بود. او می نوشت و مدیری می ساخت و مردم کیف می کردند. اما بالاخره ترکیب تیم برنده دست خورد و پیمان و مهران از هم جدا شدند.

پیمان قاسم خانی در گفت و گویی در مورد جدایی اش از مدیری توضیحاتی داده و البته در این میان در مورد افسردگی مدیری هم صحبت کرده است:

«مهران آدمی نسبتا جدی است. البته تا وقتی که به اصطلاح یخ اش آب شود. وقتی یخ اش آب شد تبدیل می شود به بامزه ترین آدم دنیا! اما نکته اینجاست که این یخ دیر آب می شود. در مورد افسردگی هم باید بگویم تا زمانی که من با مهران کار می کردم افسرده نبود. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که بالاخره هنرمندان روحیه حساسی دارند».

——————————————————————————–

هادی کاظمی: همه مان دچار افسردگی شدیم

هادی کاظمی بازیگر قهوه تلخ نیز چندی پیش با انتقاد از شرایطی که برای قهوه تلخ به وجود آمده در اظهاراتی گفته بود:«برای مراسم افتتاحیه رستوران «لیالی» (متعلق به هادی کاظمی) از «مهران مدیری» هم دعوت کردم بیاید. اما به دلیل اتفاقاتی که افتاده مدتی دچار افسردگی شده بود و به من گفت می خواهم چند روزی به یک مسافرت بروم و زمانی که برگشتم، حتما پیشت می آیم. این اتفاق برای همه مان افتاد که دچار افسردگی شویم. با این حال از امروز که قرار است «قهوه تلخ» دوباره توزیع شود، به نظر می رسد که می توانیم امیدوار باشیم، کسی که همیشه ما را خندانده، خودش هم لبخندی به لب بیاورد».

——————————————————————————–

مهران مدیری: مدت هاست که غمگینم

یکی دو سال پیش بود که خبرنگار یک هفته نامه، به پشت صحنه سریال مدیری رفته و نتوانسته بود با مدیری گفت و گو بگیرد. بعد از این اتفاق مدیری، خبرنگار را صدا زده و گفته بود: «دلگیر نباشید از من. من این روزها خوب نیستم».

مدیری در ادامه گفته بود: «مدت هاست غمگینم» و بعد هم دو مرتبه تکرار می کند: «اصولا این روزها زیاد خوب نیستم. در یک فرصت مناسب با هم 50 صفحه گپ می زنیم».

این حرف ها تنها به همین پشت صحنه ختم نشد. مهران مدیری بار دیگر در جشن دنیای تصویر پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر کمدی مرد به شکلی دیگر این حرف ها را تکرار کرد. مهران مدیری در این مراسم گفت:«نمی خواهم فضا را تلخ کنم و از شادی شما بکاهم. اما برعکس همه کارهایی که می سازم و فضایی مفرح دارد، اتفاقاتی که رخ می دهد خوشایند نیست. این پنجمین تندیس من از جشن دنیای تصویر است. ما هر ساله در این مراسم حضور پیدا می کنیم. در حالی که هر سال پیرتر، بی انگیزه تر و افسرده تر می شویم. امیدوارم این مراسم ادامه داشته باشد و ما نیز بتوانیم در آن حضور یابیم».

مهران مدیری حتی هنگام دریافت دکترای افتخاری معروفش در پاسخ به سوالی که آیا دریافت این دکترا باعث خوشحالی او شده گفت:«من چند سالی است که به دلایلی تقریبا از هیچ چیزی خوشحال نمی شوم».

——————————————————————————–

حامد بهداد: این آرامش نسبی به سختی به دست می آید

نگاه حامد بهداد به این فضای مهران مدیری، نگاه جالبی است. او اسم این حال و هوا را گذاشته «آرامش نسبی» و آن را به سه سال در جبهه جنگیدن مدیری ربط می دهد. او در گفت و گویی گفته بود:«چند وقت پیش مهران را دیدم. فهمیدم که مهران سه سال در جبهه جنگیده. من این را نمی دانستم. شگفت زده شدم. نمی دانم این آدم ها برای چه به جبهه رفتند اما یک دلیل خیلی بزرگ دارند: ایران.

یک دلیل بزرگ تر هم مادر است.

دفاع از سرمزین مان در حافظه تاریخی ماست. دفاع از مرز و بوم کشورمان.

و من تازه فهمیدم که مهران چه چیزی دارد که من ندارم: پختگی حاصل از جنگ.

او جمله خیلی قشنگی گفت: «وقتی جنگ را ببینی یک شبه صدساله می شوی! من این حرف را قبول دارم. این حرف را می فهمم»

او درباره سکوت همیشگی مدیری گفته است: «سکوتی در مردهای جنگ هست که وقار خاصی دارد. همین سکوت کش مکش بین مرگ و زندگی را بی ارزش می کند و فاصله بین بودن و نبودن را کم می کند. هیجان زندگی به خاطر ترسی که از مرگ داری کم می شود. همیشه می توانی بدون هیاهو از زندگی لذت ببری. مهران این را خوب فهمیده. همه کسانی که جنگیده اند این را می فهمند. من عاشق کسانی هستم که برای این مملکت جنگیده اند. این مملکت در هر وضعیتی که باشد چه بهتر از این و چه بدتر از این باید برای آن با دشمن اش جنگید. نباید گذاشت بد از بدتر شود. این آرامش نسبی به سختی به دست آمده است».

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=774
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه