نبض بازار فولاد ایران دست کدام کارخانجات آهن است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یکی از مهم‌ترین سوالات فعالان در زمینه فولاد، این است که نبض این بازار در دست کیست و چه کسی قیمت‌ها را تعیین می‌کند؟ با افزایش نوسان‌های بازار این پرسش‌ها به شکل جدی‌تری مطرح می‌شود. در ایران تعداد زیادی کارخانه تولیدکننده انواع مقاطع فولادی وجود دارد، بعضی از این کارخانه‌ها بزرگ‌تر از بقیه هستند و مجتمع صنعتی محسوب می‌شوند؛ آن‌ها بخش مهمی از نیاز متقاضیان را تأمین می‌کنند و به‌همین‌دلیل در تعیین نرخ مقاطع هم نقش مهمی دارند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تولیدکننده‌ها تنها تعیین‌کننده‌های قیمت نیستند؛ به‌همین‌خاطر است که گاهی اوقات این بازار، دچار نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنطقی می‌شود.

بزرگترین کارخانجات تولید مقاطع فولادی در ایران

یکی از مزیت‌های ایران، تعدد کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد است که در قسمت‌های مختلف کشور پراکنده شده‌اند؛ هرکدام از این مجموعه‌ها، بخشی از نیاز خریداران را تأمین می‌کنند و به همراه یکدیگر، نبض بازار را به دست می‌گیرند.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد، در پیشرفت صنعت فولاد کشور تاثیر زیادی داشته‌اند. در ایران، به‌دلیل داشتن منابع معدنی فراوان، کارخانه‌های متعددی در حوزه فولاد احداث شده و محصولات متنوع فولادی را تولید می‌کنند. کارخانجات ذوب‌آهن و فولاد ممکن است از صفرتاصد مراحل تولید یک محصول را انجام دهند یا اینکه ممکن است برای تولید مقاطع فولادی مورد نظر خود، مواد اولیه را از سایر کارخانه‌ها خریداری کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد، کشور ایران در سال 2021، بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت، که این موفقیت را مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد است.”

البته برای بررسی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مقاطع فولادی، باید به نوع محصول هم توجه داشته باشیم. زیرا بعضی از کارخانه‌ها به‌صورت متمرکز روی یک محصول کار می‌کنند و خط تولید آن را با قدرت بیشتری نسبت به سایر خطوط تولید توسعه داده‌اند. در ادامه بر اساس نوع مقاطع، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ها را معرفی می‌کنیم.

برترین تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن

میلگرد، یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است و بسیاری از فعالان بازار، نام برندهای معتبر ایرانی این محصول را می‌شناسند. بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد عبارتند از:

  • ذوب آهن اصفهان
  • میانه
  • کرمانشاه
  • فایکو

تولیدکنندگان بزرگ انواع ورق فولادی

از میان تولیدکننده‌های مختلف ورق فولادی، کارخانه‌های اصفهان و خوزستان جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و اکثر ورق‌های مورد نیاز در بازار را عرضه می‌کنند. مجموعه فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد اکسین اهواز، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌ هستند. این دو مجتمع، انواع مختلف این محصول شامل ورق آجدار،گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی، روغنی، استنلس استیل و ورق آلومینیومی را تولید می‌کنند.

برترین کارخانه های تولید لوله و پروفیل

همانطورکه می‌دانید، همه مقاطع فولادی می‌توانند نوعی پروفیل باشند، اما محصولی که در بازار به این نام شناخته می‌شود، همان قوطی آهنی است. لوله و پروفیل در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌روند و توسط تولیدکننده‌های مختلفی عرضه می‌شوند، اما بعضی از مجموعه‌ها، تولید لوله و پروفیل را در اولویت خود قرار داده‌اند.

کارخانه‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، انواع مختلف این محصولات را تولید می‌کنند و بر تعیین قیمت آن‌ها تأثیر بسزایی دارند:

  • مجموعه فولاد ساوه
  • مجتمع فولاد شکفته مشهد
  • شرکت نیکان پروفیل اصفهان

مجموعه های تولید لوله و قوطی زیادی در کشور هستند که نقش پررنگی در قیمت گذاری انواع پروفیل و لوله دارند.

مجتمع های برتر تولید نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی، از دیگر محصولات مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی هستند؛ کارخانه‌های مختلفی این دسته از مقاطع را تولید می‌کنند، اما مجتمع‌های فولاد اصفهان، ناب تبریز و آندیا فولاد زنجان به‌عنوان بهترین تولیدکننده‌ها شناخته می‌شوند. این بدان معنا نیست که سایر کارخانه‌های ایرانی، نبشی و ناودانی تولید نمی‌کنند یا محصولاتشان کیفیت بالایی ندارد؛ مجتمع‌هایی که ما در این مقاله نام می‌بریم جزو بهترین‌ها هستند و نبض بازار را در دست دارند.

کارخانه های ذوب آهن و فولاد با چه مشکلاتی برای تولید در نیمه اول سال 1401 مواجه بودند؟

اگر در شش ماهه ابتدایی امسال، اخبار را پیگیری کرده باشید، می‌دانید که قیمت آهن آلات در این مدت و به‌خصوص از ابتدای تیر تا شهریور، نوسانات شدیدی را تجربه کرده و روند نزولی به خود گرفته است. علت اصلی کاهش قیمت، کمبود تقاضا به‌دلیل رکود جهانی در بازار فولاد، طرح احیای برجام و نوسان‌های نرخ دلار بود. بسیاری از خریداران منتظرند تا قیمت‌ها به ثبات برسد و بعد از آرام شدن نوسان‌ها، خرید کنند.

قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.”

در نیمه اول سال 1401، محدودیت های زیادی برای تولید پیش روی صنایع فولادی کشور بود.

کم‌شدن تقاضا، چالش‌های بسیاری برای مجموعه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی به وجود آورد؛ حتی مجتمع‌های بزرگی که نبض بازار را در دست دارند نیز در شش ماهه اول امسال، رشد منفی فروش را تجربه کردند. این موضوع نشان می‌دهد بازار آهن قابل پیش‌بینی نیست و از شرایط مختلف داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد.

سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین کارخانه‌های فولاد در ایران را معرفی کردیم. بسیاری از فعالان بازار، باتوجه به نرخ محصولات این مجموعه‌ها درباره خرید یا عدم خرید تصمیم‌گیری می‌کنند؛ آن‌ها حتی اگر بخواهند از برندهای دیگری کالای مورد نظرشان را بخرند، باز هم نرخ مقاطع در کارخانه‌های تعیین‌کننده را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بودجه مورد نیازشان را بر این اساس برآورد کنند.

وب سایت گرفت (gereft.com)، به‌صورت تخصصی در زمینه ارائه اخبار و اطلاعات بازار فولاد و محصولات شیمایی فعالیت دارد؛ در این درگاه اینترنتی شما می‌توانید به‌روزترین قیمت مقاطع فولادی و مواد شیمایی مختلف فروشندگان متعدد بازار را به همراه نمودار ارزش ریالی آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنید و از جدیدترین اخبار در این حوزه مطلع شوید. همچنین در وبلاگ گرفت، می‌توانید اطلاعات کاربردی درباره فعالیت در بازار و شناخت محصولات مختلف به دست آورید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=253213
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه