میهن صنعت :

نتایج نشست مسکو چه بود؟

شامگاه روز سه​شنبه مذاکرات مسکو پایان یافت اما اظهار نظر‌ها و رایزنی‌ها در باره این نشست همچنان ادامه دارد.


 شامگاه روز سه​شنبه مذاکرات مسکو پایان یافت اما اظهار نظر‌ها و رایزنی‌ها در باره این نشست همچنان ادامه دارد.به گزارش خبرآنلاین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان این نشست عنوان کرد که ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز عنوان کرد: توافق مسکو درباره نشست کارشناسان بود.
در تازه ترین نمونه از اظهار نظر‌ها درباره مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی در مسکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم مذاکرات مسکو را بی‌نتیجه خوانده است. الکساندر لوکاشویچ، اعلام کرد: در مذاکرات مسکو متاسفانه هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است. وی در عین حال گفت که دو طرف از اراده‌ی سیاسی برای حل این مساله برخوردارند.
در پی اعلام بی نتیجه ماندن مذاکرات، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دراظهار نظری حل مسئله هسته ای ایران از روش های دیپلماتیک را یک معجزه دانسته است. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» ضمن اشاره به سخنان باراک، به نقل از وی نوشته: «از هرکسی که فکر می کند تعامل با ایران در شرایط کنونی پیچیده است، از جمله برخی رهبران اندیشکده های آمریکایی، می خواهم چشمان خود را ببندند و تصور کنند زمانی که ایران در نتیجه فقدان اراده سیاسی [از جانب غرب] به سلاح هسته ای دست یابد، تعامل با همین موضوعات چه شکلی پیدا خواهد کرد». باراک همچنین به تلاش های دیپلماتیک برای حل مسئله ایران اشاره کرده و گفته: «ما همیشه امیدواریم این مسئله از طریق اراده آزاد مقامات ایران، از طریق موثر بودن تحریم ها، از طریق خلاقیت دیپلماسی و یا از طریق هر معجزه دیگری حل و فصل شود».
از سوی دیگر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم دو روز پس از پایان مذاکرات اتمی ایران و 1+5 یک بار دیگر ادعا کرد که ایران در سایت پارچین مشغول فعالیت‌های هسته‌ای است. وی ضمن اینکه خواستار بازدید کارشناسان آژانس از سایت پارچین شده است گفته: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها مشغول کارهای مهمی در پارچین هستند. ما در گذشته شاهد چنین فعالیت‌هایی نبودیم.
از سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است این هفته به مسکو سفری داشته باشد در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به اینکه آمریکا در اینکه نمی توان به ایرانی ها اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را داد جدی است، مدعی شد که ایران می خواهد تا هدف حمله نظامی قرار بگیرد تا از این طریق مردم خود را متحد کند و نظام اسلامی را مشروعیت بخشد.
در این سوی میدان هم محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس ریو به برزیل سفر کرده است در نشست خبری خود درباره مذاکرات ایران و1+5 گفته است:موانع و مشکلات در مسیر گفت وگوهای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 در حقیقت همان نظم ناعادلانه‌ای است که در جهان حاکم است. آنها با پیشرفت و قدرتمند شدن ایران مخالف هستند و نمی‌توانند این موضوع را به صراحت اعلام کنند و به بهانه موضوع هسته‌ای از سلطه خود بر شورای امنیت سوء استفاده کرده و انتظار دارند که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را متوقف کند و تسلیم خواسته آنها شود.
همچنین سید احمد خاتمی در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران نیز گفت:هیات مذاکره کننده ایران در مسکو سه راهبرد را مطرح کردند که اقتدار ایران اسلامی، برخورد منطقی و ابتکار عمل سه راهبرد مطرح شده بود. هیات مذاکره کننده در این عرصه شان نمایندگی از ایران را حفظ کردند. گروه 1+5 دو راه بیشتر پیش رو ندارد. راهی که می خواهند مذاکرات به ثمربرسد و مذاکره برای مذاکره نباشد که این راه تنها با اعتراف به حقوق حقه ملت ایران میسر خواهد بود. راه دومی که پیش روی 1+5 است و به نظر می رسد آنها این راه را دنبال می کنند راهبرد گفتگو و تهدید است.
به نظر می رسد مذاکرات مسکو تنها نتیجه ‌ای که داشت تاکید دو طرف به ادامه این مذاکرات بود. آنگونه که اشتون پس از نشست مسکو و در جمع خبرنگاران مطرح کرد ایران و 5+1 یک نشست در 3 جولای (13 تیر) در سطح کارشناسان خواهند داشت. بعد این دیدار در سطح معاونان (اشمید و باقری) خواهد بود و بعد اشتون مستقیما با جلیلی صحبت می‌‌کند تا تصمیم بگیرند دیدار داشته باشند یا نه

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1533
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه