نصب ایربگ روی خودروهای غیر ایمن بی فایده است

ميهن صنعت : بحث نصب ایربگ (کیسه ایمنی هوا) روی خودروهای داخلی بار دیگر مناقشه ساز شد.

به گزارش « ميهن صنعت » به نقل از ايسنا ، امروز در حالی سازمان ملی استاندارد ایران و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با یکدیگر تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند که مسوولان هر دو نهاد به اظهارنظرهای جالبی درباره نصب ایربگ روی خودروهای داخلی پرداختند.

ابتدا این شجاعی فرد – رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، بود که با انتقاد از اجباری بودن نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل گفت: در آمریکا نصب ایربگ روی خودروها به این دلیل اجباری شد که بسیاری از رانندگان مشروب خورده و مست می کردند و این عامل باعث افزایش تلفات سوانح رانندگی در این کشور شده بود. برای همین در آمریکا نصب ایربگ روی خودروها اجباری شد، اما چنین چیزی در اروپا وجود ندارد.

وی افزود: نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل هیچ تاثیری نداشته و حتی در برخی موارد ایربگ در حین تصادف باز نشده یا باعث خفگی راننده شده است. در این زمینه می توان به ماشین علی دایی اشاره کرد که ایربگ آن عمل نکرد.

شجاعی فرد با بیان این که نصب ایربگ روی خودروهای غیر ایمن به درد نمی خورد، تاکید کرد: متاسفانه تست تصادف خودروها در ایران انجام نمی شود و مشخص نیست که به چه دلیل شورای عالی استاندارد نصب ایربگ روی خودروها را اجباری کرده است. شاید دلیلش این بوده که یک فرد خودرویی در این شورا حضور نداشته است.

اما در واکنش به این اظهارات، بهادر کاظمی – معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، با رد اظهارات شجاعی فرد گفت: نصب ایربگ در هیچ کجای دنیا اجباری نبوده، اما هیچ خودرویی هم بدون ایربگ تولید نمی شود. در ایران هم وضعیت به گونه ای پیش رفته که هیچ خودروسازی محصولاتش را بدون ایربگ تولید نمی کند.

وی افزود: البته متاسفانه در ایران وضعیت برعکس بوده و تولیدکنندگان براساس نیاز مشتری تولید نمی کنند و مشتری حق انتخاب ندارد. متاسفانه در ایران خودرویی با پلت فرم 40 سال قبل همچنان تولید می شود که چنین چیزی در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی شود.

او با بیان این که بیشتر تلفات سوانح رانندگی در ایران به دلیل ضربه سر به جلو بوده است، گفت: مجموعه مسوولان دولتی به این نتیجه رسیده اند که ارتقای کیفیت خودروها در زمان کوتاه امکان پذیر نیست، بنابراین حداقل با نصب ایربگ تلاش شد تا تعداد کشته های سوانح رانندگی کاهش یابد.

کاظمی همچنین با رد اظهارات رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره انجام نشدن تست تصادف خودروها در ایران گفت: ما پیشنهاد اجباری شدن امکان نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل را به شورای عالی استاندارد ارائه کردیم، اما این شورا با توجه به تعداد بالای کشته های سوانح رانندگی نصب ایربگ را روی خودروهای داخلی اجباری کرد.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد منظور کاظمی این بوده که سازمان استاندارد پیشنهاد اختیاری بودن نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل را به شورای عالی استاندارد ارائه کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=756
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه