اقاي بهمني

نفسی برای صنعت باقی نمانده است

ميهن صنعت : امروز درحالی روز صنعت نام گذاری شده است که که تولید کنندگان این روزها یا در آستانه ورشکستگی و یا تنها به گذران روزگار دل خوش کرده اند.


به گزارش «ميهن صنعت » به نقل از عصر خودرو صنعت خودرو در این میان یکی از صنایعی است که با مشکلات زیادی دست به گریبان است. این صنعت این روزها در حالی با تحریم های بین المللی روبرو است که به عقیده بسیاری از کارشناسان گذر از راهروهای تو در توی بانک ها دیگر نفسی برای مقابله با تحریم برای خودروسازان باقی نذاشته است.  این درحالی است که کشورهای غربی نیز به دنبال زمین زدن صنعت خودرو کشور به دلیل اهمیت آن هستند.

 هم اکنون صنایع خودرو و قطعه سازی دچار کمبود نقدینگی هستند و وقتی لیزینگ ها غیر فعال هستند و سرمایه بانک ها نیز پایین است نمی توان تولید خودرو را افزایش داد .

جناب رییس کل بانک مرکزی یکی از مدیرانی است که گویا با تیشه به ریشه صتعت افتاده است. محمود بهمنی در واکنش به انتقاد وزیر صنعت از سیستم بانکی گفته است با خالی کردن کامیون پول در کارخانه‌ها مشکل صنعت حل نمی‌شود.

 و شاید به همین دلیل است که بانک‌‌ها در سال جاری تاکنون از ارائه‌تسهیلات به بخش تولید خودداری کرده‌اند.

 رشد نقدینگی بدون پشتوانه اقتصادی در کنار آشکار شدن تاثیر مواردی مانند تورم ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها موجب شده برخی صنایع ایران به مرز ورشکستگی برسند.

 تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از "شاخص بهای تولید کننده" نشان می‌دهد هزینه‌ی تولید در داخل ایران در سال ۹۰ نسبت به سال پیش، بیش از ۳۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در هفته‌های اخیر بانک مرکزی در گزارشی رسمی هشدار داده بود به‌دنبال افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ها بی‌تاثیر شده، سطح رفاه مردم کاهش یافته و شکاف طبقاتی عمیق‌تر شده است.

این در حالی است که نظام بانکی چندی پیش قول هایی برای رفع مشکل نقدینگی به "صنعت خودرو" داده که در صورت تحقق می توانست به کمک این صنعت بیاید ، اما تا کنون خبری از آن به گوش نرسیده است.

آنچه مسلم است، امسال نیز مراسم روز صنعت برگزار می شود و عده ای در انتها با در دست داشتن لوح تقدیر خرسند از اینکه از آنها تقدیر شده است، مراسم را ترک می کنند، اما به راستی چه راه حلی برای برون رفت از مشکلات در این مراسم عنوان شده است.

چند سال پیش بود که یکی از خبرگزاری در پایان مراسم روز صنعت در گزارش این مراسم به این جمله اکتفا کرد"مراسم روز صنعت برگزار شد اما دردی از صنعت کشور دوا نشد".

آیا این جمله امسال نیز تکرار می شود؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1678
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه