نیاز ۵۰ هزار میلیارد تومانی تولید به منابع مالی

ميهن صنعت : زیر صنعت، معدن و تجارت از نیاز ۵۰ هزار میلیاردی بخش تولید به منابع مالی خبر داد.


به گزارش ميهن صنعت مهدي غضنفری در حاشیه آخرین نشست هم‌اندیشی تأمین مالی بخش تولید در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که پرسید نیاز مالی بخش صنعت چقدر است؟ گفت: بخش تولید تا 50 هزار میلیارد تومان می‌تواند جذب کند زیرا فقط بحث سرمایه در گردش مطرح نیست، بلکه بسیاری از طرحهای نیمه تمام نیز در کشور وجود دارند.

وی افزود: حدود 18 هزار طرح بالای 20 درصد پیشرفت دارند که منتظر تأمین مالی هستند.

* تأمین 10 تا 20 درصد منابع مالی بخش تولید

وی تصریح کرد: اگر راهکارهای ارائه شده برای تأمین مالی عملیاتی شود، ظرفیت تأمین مالی بخش تولید 10 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت که البته تحقق این مسئله نیازمند همکاری دستگاه‌های مربوطه است.

وزیر صنعت تصریح کرد: تأمین مالی یکی از مهمترین مشکلات بخش تولید است که با امضای قراردادهایی در جهت استفاده از ابزارهای موجود تا حد زیادی دست واحدهای تولیدی برای انتخاب ابزارهای مالی باز خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمبود سرمایه در گردش امکان استفاده 100 درصدی از تمام ظرفیت نصب شده بخش صنعت را از بین برده است، افزود: البته سایر مشکلات در فضای کسب و کار نیز موانعی را در این مورد ایجاد کرده که در جلسات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

وی تأکید کرد: روشهای تأمین مالی موضوعی نیست که در 3 جلسه هم‌اندیشی به نتیجه نهایی رسیده باشد، بلکه کار تخصصی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که از آنها خواهش می‌کنم این موضوع را جدی‌تر در دستور کار خود قرار دهند.

غضنفری از این دو دستگاه خواست که نگذارند حوزه تولید در تشنگی تأمین مالی قرار گیرد، تصریح کرد: باید روشهای انگیزه‌بخش برای جاری شدن روشهای تأمین مالی مطرح شود به طوری که تولید‌کنندگان از آن استقبال کنند.

* اختصاص 10 میلیارد تومان به تولید در فاز دوم

وی در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت نیز گفت: در قانون بودجه 91 پیش‌بینی شده که در مرحله دوم 10 هزار میلیارد تومان به حوزه تولید کمک شود که در این صورت بخش تولید با آمادگی بیشتری وارد فاز دوم خواهد شد و در غیر اینصورت آمادگی حوزه تولید کمتر خواهد بود.

* اعلام آمار جدید ظرفیت فعال تولید

وزیر صنعت در مورد میزان ظرفیت فعال بخش صنعت نیز گفت: اخیرا سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که از طریق آن مشخص شود واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی نسبت به قبل از هدفمندی و افزایش نرخ ارز چه مشکلاتی پیدا کرده‌اند که پس از جمع‌آوری و تحلیل این اطلاعات، آمارهای جدید اعلام خواهد شد.

* کارگروه نرخ ارز جلسه‌ای نداشت

غضنفری در پاسخ به سؤال دیگر فارس که پرسید آیا جلسات کارگروه نرخ ارز باز هم تشکیل می‌شود، گفت: اخیرا جلسه‌ای نداشته‌ایم و ولی کارگروه به قوت خود وجود دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1561
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه