«میهن صنعت» بررسی کرد؛

واردات خودرو موجب کاهش قیمت محصولات فعلی می شود

پس از کش و قوس های فراوان وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که واردات خودرو آزاد می شود. حال این پرسش مطرح است که آیا با آزادسازی واردات خودرو، قیمت محصولات داخلی و خارجی در بازار خودرو کشور کاهش خواهد یافت؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، واردات خودرو پس از چند سال ممنوعیت آزاد شد. سالهاست که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و وجود تقاضا توسط مردم، قیمت خودروهای وارداتی و حتی برخی از خودروهای مونتاژی سر به فلک کشیده و تصور می شود که با آزاد شدن واردات خودرو و رقابتی تر شدن این فضا قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران تعدیل پیدا می کند و مقداری ارزان می شود.

دولت و وزارت صمت قصد دارند که واردات خودرو را به دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا واگذار کنند. تمرکز واردات روی خودروهای اقتصادی بوده و ظاهرا قرار نیست خودروهای لوکس وارد بازار کشور شوند. وزارت صمت عرضه خودروهای اقتصادی با کیفیت را نیاز اصلی بازار فعلی خودرو ایران می داند. چراکه ایران خودرو و سایپا خودروهای اقتصادی با کیفیتی را در سبد محصولات خود ندارند و قرار است که به زودی برخی از محصولات اقتصادی قدیمی و بی کیفیت این دو خودروساز از چرخه تولید خارج شوند.

به همین دلیل نیاز اصلی بازار خودرو در شرایط کنونی، عرضه خودروهایی اقتصادی و با کیفیت بوده که گمان می کنیم با ورود خودروهای وارداتی و رقابتی تر شدن فضا، قیمت خودرو (البته نه همه خودروها) در بازار ایران کاهش پیدا کند. دلیل تمرکز وزارت صمت روی واردات خودروهای اقتصادی این بوده که عرضه خودروهای لوکس و گران قیمت را نیاز بازار ایران در شرایط فعلی نمی دانند.

در حال حاضر خودروهای اقتصادی موجود در کف بازار از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و به زودی از خط تولید خارج می شوند. به همین دولت برای حمایت از اقشار با درآمد متوسط رو به پایین تصمیم به واردات خودروهای اقتصادی گرفته تا محصولات بهتر و متنوع تری برای خرید پیش روی این دسته افراد قرار داشته باشد. زمانی که انحصار عرضه خودرو از دلالان گرفته شود و تنوع خودروهای قابل خرید برای مشتریان بیشتر شود، فضای بازار رقابتی تر شده که یقینا التهاب بازار خودرو را کاهش می دهد که تاثیر مستقیم آن روی کاهش قیمت خودروست.

چندین سال است که به دلیل بسته بودن واردات خودرو دلالان حاکمان اصلی این بازار آشفته شده اند. وجود تقاضای زیاد از سمت مردم برای خرید خودرو و عرضه محدود خودروهای صفر تولیدی و مونتاژی چینی و همچنین محدود بودن خودروهای وارداتی به مدل های سال 2018 به قبل، باعث شده مشتری مجبور باشد خودروهای وارداتی که برای چندین سال پیش هستند را چند برابر قیمت مدل صفر آنها در بازار جهانی خریداری کند.

سالهاست که به دلیل محدودیت منابع ارزی کشور واردات خودرو بسته بوده و حال امسال پس از گمانه زنی های فراوان با واردات خودرو موافقت شد و قرار است که در اولویت اول خودروهای اقتصادی خارجی به بازار ایران وارد شوند. همین رویکرد اگر استمرار داشته باشد و تیراژ قابل توجهی خودرو به بازار ایران وارد شود، یقینا حال بازار خودروی کشور را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=244294
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه