«میهن صنعت» :

وزیر بهداشت دستور خرید واکسن ایرانی نورا را صادر کرد

واکسن نورا، ششمین واکسن ایرانی کرونا است که مجوز استفاده اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرده و در فروردین ۱۴۰۱ به سبد واکسیناسیون اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بر اساس آخرین اخبار، ایران توانست چند واکسن کرونا را پس از تصمیم گیری ها تولید کند. واکسن نورا پس از واکسن‌های برکت، پاستوکووک، رازی‌کووپارس، اسپایکوژن و فخرا ششمین واکسن ایرانی است که مجوز استفاده اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرده؛ این واکسن یکی از دستاورد‌های دانشمندان سپاه پاسداران است.

صفر تا ۱۰۰ واکسن در داخل تولید می شود

واکسنی که مرحله تحقیقاتی آن با تلاش دانشمندان علوم پزشکی بقیه الله در اسفند ۱۳۹۸ کلید خورد، صفر تا ۱۰۰ آن در داخل و برای تامین نیاز افراد جامعه تولید شده است. این واکسن می تواند از ارزبری جلوگیری کند.

به گفته محققان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله این واکسن بی عارضه است و به دلیل نوترکیب و پروتئینی بودن، می‌تواند سطح آنتی بادی خوبی را در بدن انسان تولید کند. این واکسن بدین گونه است که در آن از هیچ گونه ویروس ضعیف و کشته شده استفاده نشده و نکته مهم در ساختار این واکسن همین است.

نورا قابلیت ۹۰ درصد ایمنی زایی را دارد

واکسن های نوترکیب و پروتئینی از جمله واکسن های مورد تائید سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا است. نورا از آن دسته از واکسن های نوترکیب محسوب می شود. استفاده از واکسن های نوترکیب مانند واکسن هپاتیت B عمل می کند. نورا قابلیت ۹۰ درصد ایمنی زایی را در بدن افراد دارد.

 سالانه بیش از ۵۰ میلیون دز واکسن نورا در کشور تولید می شود

اکنون ۵ میلیون دز از واکسن نورا آماده در کشور وجود دارد و طبق پیش بینی‌ها ظرفیت تولید ماهانه ۳ تا ۵ میلیون دز است. ورود نورا به سبد مصرفی واکسن‌های مقابله با کرونا، عیدی دانشمندان سپاه پاسداران در ایام اعیاد شعبانیه است. مقرر شده است سالانه بیش از ۵۰ میلیون دز از این نوع واکسن در کشور تولید شود.

صدور دستور خرید واکسن ایرانی نورا توسط وزیر بهداشت

جعفر سلیمیان، مدیر علمی پروژه واکسن کرونای نورا گفت: پیش بینی می‌شود ۵ میلیون دوز از این واکسن خریداری و به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شود. تا کنون ۵ میلیون دوز از این واکسن تولید شده و آماده تحویل به وزارت بهداشت است.

به گفته وی مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه واکسن نورا نزدیک به یک هفته پیش صادر شده است و واکسن نورا اواخر فروردین ۱۴۰۱ در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=241426
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه