دنياي اقتصاد :

«پژو» دلِ كندن از «ايران» را ندارد

ايران خودرو (بزرگ ترين خودروساز ايران) و پژو (غول خودروسازي فرانسه) بيش از 20 سال است كه با يكديگر همكاري مشترك دارند و اگرچه در طول اين سال ها گاهي صحبت از جدايي آنها به ميان آمده است، اما اين اتفاق هيچ گاه رخ نداده و ايران خودرو و پژو پيوندشان را به هر

اين بار اما اوضاع كمي فرق كرد، زيرا شريك جديد پژويي ها، يك غول آمريكايي به حساب مي آيد و از همين رو به محض انتشار خبر اتحاد استراتژيك جنرال موتورز و گروه پژوسيتروئن و واگذاري هفت درصد از سهام شركت فرانسوي به جنرالي ها، گمانه زني در مورد آينده شراكت ايران خودرو و پژو آغاز شد و برخي از قطع كامل ارتباط طرفين خبر دادند.
اين در حالي است كه بنابر اعلاميه اي كه پژوسيتروئن در راستاي اتحاد استراتژيك اين گروه خودروسازي با جنرال موتورز آمريكا، منتشر كرد، طرفين همچنان به عنوان دو شركت مجزا به فعاليت هاي خود ادامه خواهند داد.
به عبارت بهتر، جنرال موتورز و گروه پژوسيتروئن با وجود ايجاد اتحاد استراتژيك ميان خود، به صورت مستقل در مسائلي مانند طراحي، توليد و فروش محصولات و حتي قطعات CKD، تصميم گيري خواهند كرد و اين گونه نيست كه طرف فرانسوي براي شريك آمريكايي اش تعيين تكليف كند يا شريك آمريكايي افسار طرف فرانسوي را در دست بگيرد.
آن طور كه خبرگزاري رويترز در اواخر فوريه امسال گزارش داده، قرار است پژو و جنرال موتورز در زمينه طراحي و توليد خودروها و فناوري هاي بيشتري با يكديگر همكاري كنند. دو شركت حتي قرار است در زمينه توليد خودروهاي كوچك و عرضه آنها در بازارهاي نوظهور مانند آمريكاي لاتين نيز با يكديگر همكاري كنند. به علاوه توليد و توسعه مشاركتي خودروهاي ميدسايز و ساب كمپكت نيز در دستور كار قرار گرفته است.
پژو و جنرال موتورز به صورت رسمي در 29 فوريه سال جاري ميلادي اتحاد بين خود را اعلام عمومي كردند. اين دو خودروساز توضيح داده اند كه اتحادشان باعث كاهش هزينه ها در بخش هاي توليد، طراحي پلت فرم و تحقيق و توسعه خواهد شد.
هرچند برخي كارشناسان با توجه به نفوذ جنرال موتورز و سابقه اين شركت در جدايي انداختن بين خودروسازان ايراني و خارجي (ماجراي خريد سهام دووموتورز كره توسط جنرال موتورز و قطع ارتباط كرمان خودرو با دوو)، اتحاد پژو و جنرال موتورز را خطري براي ايران خودرو مي دانند، اما به نظر مي رسد پژويي ها چندان دلشان نمي خواهد بازار ايران را از دست بدهند و حتي ظاهرا طي مكاتبه اي رسمي نيز اين موضوع را به اطلاع طرف ايراني خود رسانده اند.
آن طور كه منابع آگاه مي گويند، ايران خودرو به فاصله كوتاهي پس از اعلام خبر اتحاد استراتژيك گروه پژوسيتروئن و جنرال موتورز، بابت آينده شراكت خود با پژو استعلام كرده و از شركت فرانسوي خواسته موضع اش را در اين مورد مشخص كند.
اين نامه ظاهرا اوايل مارس 2012 به دست مسوولان پژو رسيده است و ايران خودرو به نوعي از شريك فرانسوي اش براي آينده خود كسب تكليف كرده و در واقع خواسته كه بداند پژو با وجود جنرال موتورز، باز هم به همكاري اش با ايران خودرو ادامه خواهد داد، يا قرار است داستاني ديگر رقم بخورد.
به عبارت بهتر، ايران خودرو پيش از آنكه پژو يا جنرال موتورز حرفي زده يا اقدامي بكنند، خود دست به كار شده و وضعيت آينده اش را استعلام كرده است.
اين در شرايطي است كه مديركل پژو در ايران، به صراحت اعلام كرده كه اتحاد استراتژيك با جنرال موتورز خللي در روابط پژو و ايران خودرو وارد نخواهد كرد و اين شركت همچنان به روابط خود با طرف ايراني ادامه مي دهد.
البته ظاهرا ادامه همكاري ها به شفافيت قبل نخواهد بود و پژو به شكلي به اصطلاح كج دار و مريز ارتباط خود با ايران خودرو را حفظ خواهد كرد. در واقع پژو مي خواهد در عين حالي كه به ارتباط با ايران خودرو ادامه مي دهد و بازار ايران را براي خود حفظ مي كند، دل شريك آمريكايي اش را نيز نرنجاند و از مزيت هاي شراكت با اين غول خودروسازي دنيا نهايت استفاده را ببرد.
نكته قابل توجه ديگر اينجاست كه شركت پژو با وجود انتشار خبر انتشار اتحاد استراتژيك خود با جنرال موتورز در خبرگزاري هاي معتبر دنيا، ظاهرا متن قرارداد را نيز براي ايران خودرو ارسال كرده تا به نوعي خيال شريك ايراني اش را بابت آينده شراكت في مابين تا حدودي راحت كند.
تمام اين مكاتبات به پيش از نوروز امسال مربوط مي شود، حال آنكه گروه پژوسيتروئن اواسط فروردين ماه اعلام كرد روابطش با ايران خودرو را به حالت تعليق در خواهد آورد و ديگر قطعات موردنياز براي ساخت خودروهاي خود را در اختيار اين شركت نمي گذارد.
بر همين اساس، حتي اخباري نيز در مورد قطع ارتباط پژو با ايران خودرو و توقف ارسال قطعات به ايران منتشر شد و هرچند ايران خودرويي ها آن را تاييد نكردند، اما بلافاصله خبر رسيد كه يكي از كارخانه هاي توليدكننده قطعه پژو به دليل توقف ارسال قطعات به ايران، تعطيل شده است.
اگرچه اتفاقاتي كه در دو سه هفته گذشته رخ داده، از قطع ارتباط پژو و ايران خودرو حكايت مي كند، اما اگر پاسخ پژويي ها به ايران خودرو را كه رسمي و متعلق به همين يكي دو ماه پيش است، در نظر بگيريم، شكسته شدن پيوند اين دو خودروساز دور از ذهن به نظر مي رسد.
طبعا اگر پژو قصد داشت به دليل اتحاد استراتژيك با جنرال موتورز و تحت فشار اين شركت آمريكايي، ارتباط خود با ايران خودرو را قطع كند، اين موضوع را رسما به اطلاع مسوولان ايران خودرو مي رساند و در پاسخ به نامه آنها، صحبت از ادامه همكاري و شراكت نمي كرد.البته ممكن است گفته شود چون پژو چندي پس از پاسخ به نامه ايران خودرو، خبر از قطع همكاري با اين شركت را داده، بنابراين تحت فشار جنرال موتورز تصميم اش عوض شده است، حال آنكه بعيد به نظر مي رسد شركتي به اعتبار پژو، امروز يك چيز بگويد و فردا چيزي ديگر.
از طرفي، برخي كارشناسان اقدام پژو مبني بر اعلام خبر قطع ارتباط با ايران خودرو را مي توان به نوعي خود شيريني پژو براي جنرال موتورز تعبير مي كنند، به نحوي كه احتمالا پژو خواسته اذهان را به سمت قطع ارتباط با ايران خودرو ببرد و اما در عين حال به حضورش در ايران ادامه دهد.
به هر حال، بازار ايران آنقدر بكر و مهم به شمار مي رود كه شركتي مثل پژو به اين راحتي ها از آن دل نخواهد كند، مخصوصا اينكه پژو هم اكنون مانند بسياري از شركت هاي اروپايي با مشكلات مالي روبه رو است و به هيچ وجه برايش نمي صرفد در اين اوضاع، بازاري پر سود مثل ايران را از دست بدهد.
در حال حاضر سالانه بالاي 300 هزار دستگاه محصولات پژو در ايران به توليد و فروش مي رسد و كارشناسان از اين حيث ايران را دومين بازار بزرگ پژو در دنيا عنوان مي كنند.
نكته ديگر اينجا است كه محصولات توليدي پژو در ايران از تكنولوژي قديمي برخوردارند و شايد هيچ جاي ديگر قابليت و اجازه توليد نداشته باشند، بنابراين اگر پژو بخواهد از ايران برود، بايد قيد نزديك به 200 هزار دستگاه از محصولاتش را بزند.
از سوي ديگر، بازار خودرو ايران بازاري انحصاري به حساب مي آيد كه تعرفه واردات خودرو به آن بالا است و پژو با توجه به اين شرايط توانسته فروشي بالاي 300 هزار دستگاه را در سال تجربه كند؛ حال آنكه بعيد است اين مزيت در كشور ديگري وجود داشته باشد.
با در نظر گرفتن مجموع اين موارد، ترك ايران نمي تواند تصميم درستي براي پژو باشد و شايد از همين رو است كه كمتر كسي قطع ارتباط پژو و ايران خودرو را در شرايط فعلي باور مي كند.در واقع به نظر مي رسد نه ايران خودرو مي خواهد كه بدون پژو بماند و نه پژو عزم لازم را براي دل كندن از ايران دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=558
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه