میهن صنعت :

چند دستور كار وزير صنعت ، معدن و تجارت برای رايزنان بازرگانی

وزير صنعت، معدن و تجارت از رايزنان بازرگاني به عنوان افرادي تاثيرگذار در توسعه روابط اقتصادي با ديگر كشورها نام برد و گفت: رايزنان نقش مهمي در تقويت، تحكيم روابط و توسعه مناسبات بين كشور خود و سرزميني دارند كه در آن به فعاليت اشتغال دارند.


وزير صنعت، معدن و تجارت از رايزنان بازرگاني به عنوان افرادي تاثيرگذار در توسعه روابط اقتصادي با ديگر كشورها نام برد و گفت: رايزنان نقش مهمي در تقويت، تحكيم روابط و توسعه مناسبات بين كشور خود و سرزميني دارند كه در آن به فعاليت اشتغال دارند.

به گزارش شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، دكتر "مهدي غضنفري" در همايش رايزنان بازرگاني با اشاره به نامگذاري سال جاري از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي با نام توليد ملي، گفت: رايزنان بايد تمام تلاش خود را براي معرفي بيشتر توانمندي هاي صنعتي ، معدني و تجاري كشورمان به كار برند.
وي همچنين گفت : اگر چه توسعه فناوري اطلاعات و به ويژه پايگاه هاي اطلاع رساني در جهان امروز دسترسي به بسياري از اطلاعات تجاري مورد نياز را براي بازرگانان تسهيل كرده ، اما اين موضوع به هيچ وجه از اهميت نقش رايزنان بازرگاني نكاسته است .
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين جمله كه ديپلماسي بازرگاني نوعي فعاليت ايجادكننده ارزش است، عنوان كرد: منظور از ارزش مجموع منافع ارائه شده به طرف‌هاي ذينفع، منهاي هزينه‌هاي اين منافع براي جامعه بازرگاني و دولت است. بنابراين خدمات ديپلماسي بازرگاني را مي‌توان به عنوان زنجيره‌اي از ارزش تلقي كرد كه به فعاليت‌هاي استراتژيك ذيربط تقسيم مي‌شود.
دكتر غضنفري سپس اين نوع خدمات شامل را دو نوع فعاليت متمايز دانست و گفت: فعاليت‌هاي اوليه يا اصلي در رابطه با تجارت و سرمايه‌گذاري خارجي، پژوهش و فناوري، گردشگري و دفاع از بازرگانان است .
دكتر غضنفري ادامه داد: فعاليت‌هاي حمايتي منابع مورد نياز براي فعاليت‌هاي اوليه شامل اطلاعات، ارتباطات، عمليات تبليغي و ايجاد تصوير مثبت تجاري، پشتيباني از مذاكرات تجاري، اجراي قراردادها و حل مسايل و مشكلات را فراهم مي‌كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: فعاليت‌هاي اوليه يا اصلي ديپلمات‌هاي بازرگاني اصولا جنبه بازاريابي دارد و او مسئوليت ، هدايت رابطه ميان فروشندگان و خريداران را عهده دار است .
از نظر وي ، توسعه تجارت شامل وظايفي مانند مشاركت در نمايشگاه ‌هاي تجاري، همكاري در اعزام يا پذيرش هيات‌هاي تجاري، برگزاري همايش‌ها و عمليات تبليغ و اشاعه نشان تجاري ملي است و رايزنان بازرگاني در توسعه گردشگري و خدمات ديگري مثل بانكداري و آموزش مشاركت مي‌كنند.
وي در ادامه گفت : رايزنان بازرگاني به سبب حضور فعال خود در بازارهاي هدف قادرند اطلاعات دست اولي را در مورد اوضاع اقتصادي و اجتماعي كشور مورد نظر، روند عرضه و تقاضا، تحولات قيمت¬ها، فعاليت هاي رقبا، نمايشگاه هاي تجاري، كالاهاي رقيب و نظاير آنها كسب كرده و جامعه تجاري كشور متبوع خود را بيش از پيش آگاه نمايند .
وي با بيان اينكه ضرورت برقراري ارتباط مستقيم با شخصيت¬هاي تراز اول كشور مورد نظر، روساي سازمان¬ها و بنگاه¬هاي اقتصادي و مقامات تصميم گيرنده به مراتب اهميتي بيشتر از مكاتبه يا مذاكره غيرمستقيم با اين افراد دارد، گفت :رايزنان بازرگاني در ساماندهي هيات¬هاي تجاري يا اعزام هيات¬هاي اقتصادي به كشور متبوع خود و كمك به موفقيت آميز بودن مذاكرات، نقش مهمي ايفا مي¬كنند.
وزير صنعت ، معدن و تجارت تصريح كرد : نظرات مشورتي رايزنان بازرگاني از ديدگاه بازرگاناني كه براي نخستين بار به قلمروي فعاليت آنها وارد مي شوند يا درصدد انعقاد قراردادهاي تجاري، سرمايه گذاري يا اعطاي نمايندگي فروش كالا را دارند ، بسيار ارزنده است.
به گفته وي ، نقش رايزنان بازرگاني در توسعه صادرات خدمات فني – مهندسي در برخي كشورها از جمله  آسياي مركزي و قاره آفريقا و به ثمر رساندن مذاكرات در مواردي به مراتب مهم¬تر از كمك آنها به توسعه صادرات كالا است .
دكتر غضنفري تصريح كرد: آگاهي از تحولات اقتصادي كشور، قوانين، مقررات و ظرفيت¬هاي موجود در بخش صادرات شامل صنعت، كشاورزي و خدمات سازمان¬ها و بنگاه¬هاي اقتصادي فعال در بخش صادرات يا شركت¬هاي نوپايي كه توان بالقوه صادرات كالاهاي خود را دارند، براي رايزنان بازرگاني نهايت اهميت را داراست.
وي با يبان اينكه رايزنان بازرگاني براي دستيابي به اطلاعات فقط نبايد به سازمان متبوع خود متكي باشند و ضروري است از اطلاعات ساير دستگاه ها بهره برند ، افزود: بررسي هاي انجام شده نشان مي¬دهد كه اغلب كشورهاي در حال توسعه كه در سال هاي اخير به قطب هاي تجاري در منطقه تبديل شده¬اند، از تخصص، كارداني، ابتكار عمل و تلاش¬هاي رايزنان بازرگاني خود در خارج بهره مند شده¬اند.
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه تهيه گزارش هاي تحليلي در باره وضعيت اقتصادي كشوري كه رايزن درآن مستقر است ، نظارت مستمر بر فعاليت هاي تجاري كشورهاي رقيب ايران به ويژه قراردادهاي بازرگاني منعقده، كالاهاي صادراتي و ويژگي هاي آنها و كسب هرگونه اطلاعات تجاري كه در امر صدور كالا يا تامين آن به قيمت هاي مناسب موثر باشد را از جمله وظايفي برشمرد كه رايزنان بازرگاني بايد در كشور هدف انجام دهد.
دكتر غضنفري گفت: رايزنان مي توانند با نظرسنجي از مصرف كنندگان كالاهاي ايراني در مورد كيفيت اين كالاها و نارسايي¬هاي احتمالي اطلاعات لازم را به دست آورند .
وي ارائه نظرات مشورتي به جامعه تجاري كشور و سازمان¬هاي اقتصادي ذيربط، سازماندهي هيات¬هاي بازاريابي، برقراري ارتباط با مسئولان اقتصادي و بازرگاني كشور مورد نظر در سطوح بالا و جلب همكاري آنها براي توسعه مناسبات تجاري با ايران ، تلاش به منظور جلب سرمايه هاي خارجي را از ديگر وظايفي دانست كه بايد يك رايزن در حوزه  فعاليت خود به آن ها بپردازد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت با تاكيد بر شناسايي راه هاي توسعه صادرات كالاهايي كه ورود آنها به بازار هدف با مشكل مواجه است بر آگاهي از فناوري هاي نوين، روش هاي ابتكاري يا كالاهاي جديدي كه رقباي تجاري به بازار عرضه مي كنند، تاكيد كرد.
دكتر غضنفري در پايان افزود: توسعه صادرات كشور به اقصي نقاط عالم و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي در گرو تلاش همه كارشناسان، مديران، صاحبان صنايع و همه افرادي است كه ايثارگرانه براي تقويت بنيه هاي اقتصادي كشور از همه توانايي هاي خود بهره مي گيرند و در اين ميان، رايزنان بازرگاني به سبب نوع فعاليت خود در بازارهاي بين المللي از اهميت والاتري برخوردارند و جامعه تجاري كشور قدرشناس زحمات و كوشش¬هاي مستمر و ارزشمند آنها است .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1740
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه