چهارشنبه دولت فرانسه در باره صنعت خودروی این کشور تعیین تکلیف خواهد کرد

ميهن صنعت : شرکت خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن به اتفاق رنو نشستی با وزیر صنعت داشتند تا در باره سیاست خودروسازی در این کشور تصمیم بگیرند.


به گزارش ميهن صنعت به نقل از بلومبرگ آرنود مونته بورگ وزیر صنعت فرانسه با گردانندگان صنعت خودروی فرانسه دیدار می کند تا در باره اقدام های فوری برای صنعت خودروی این کشور تصمیم بگیرند، این در حالی است که شرکت PSA (شرکتی که از ادغام پژو و سیتروئن تشکیل شده) مجبور به تعطیلی یکی از کارخانه های خود شده و وزارت صنایع این کشور باید فکری برای حفظ مشاغل در این صنعت بکند.
فردریک سنت ژیور مدیر برندهای شرکت PSA و کارلوس تاوار مدیر عملیاتی رنو در این نشست حضور خواهند داشت. محدودیت های دیرپای فروش خودرو در بازار اروپا شرکت  PSA، دومین خودروساز اروپا، را وادار کرد که از 12 ژوئیه (22 تیر) یکی از کارخانه های خود را در اولنای (حومه پاریس) تعطیل و 14 هزار نفر را از کار بیکار کند.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه این اقدام خودروساز فرانسوی را «غیرقابل قبول» توصیف  کرده و چهارشنبه همین هفته سرفصل برنامه های دولتش را برای کمک به صنعت خودروی این کشور اعلام خواهد کرد.
دانیل گولدبرگ از نمایندگان سوسیالیست پارلمان فرانسه که نمایندگی اولنای را بر عهده دارد در مصاحبه ای گفت: «بین پژو و سیاستمداران فرانسوی یک عدم اعتماد کامل وجود دارد طوری که گفت و گو هم بین آنها صورت نمی گیرد. ما به عنوان مقامات منتخب و اعضای اتحادیه ها می خواهیم مسئولیت پذیر باشیم و واقعیت های اقتصادی را می فهمیم اما اعتمادمان را [به این خودروساز] به طور کامل از دست داده ایم.»
دیدگاه قصن (مدیر عامل رنو)
کارلس قصن مدیر عامل رنو در ماه آوریل (فروردین) گفته بود که لازم است حکومت های کشورهای اروپایی اجازه بدهند تا خودروسازان دوباره از نو سازماندهی شده، نیروی کار خود را کاهش داده و از تضعیف صنعت جلوگیری به عمل آورند.
رنو که در بلون بیلانکورت در حومه پاریس قرار دارد در 21 تیرماه برآورد خود را اعلام کرد و گفت بازار خودروی اروپا تا سال 2018 توانایی بهبود و بازگشت به اوج سال 2007 را پیدا نخواهند کرد. دولت فرانسه 15 درصد از سهام شرکت رنو را در اختیار دارد.
 به گفته خاویر کاروئن تحلیلگر شرکت «بازارهای سرمایه ای کپلر» Kepler Capital Markets  برنامه ای که اولاند در 4 مرداد اعلام خواهد کرد در ابتدا تأمین کنندگان کوچک را هدف قرار خواهد داد چون بیشترین آسیب را دیده اند. ضمن این که در این برنامه از پژو و رنو خواسته می شود که [در خصوص اخراج کارکنان] دست نگه دارند. ضمن آن که شرکت رنو با توجه به حاشیه سود عملیاتی امسال، نیازی به کمک دولت نخواهد داشت و به نفع این شرکت هم نیست که درخواست کمک داشته باشد.»
وزیر صنعت فرانسه به طور جداگانه با تییری پژو رئیس هیئت مدیره پژو دیدار خواهد داشت تا در باره برنامه آتی این شرکت صحبت کنند. پنج شنبه هفته گذشته (29تیر) وزیر صنعت با فیلیپ وارن Philippe Varin  مدیر عامل PSA ملاقات داشت. دو روز پیش از این دیدار نمایندگان اتحادیه کارگری جلسه ای با وزیر صنعت این کشور داشتند.
افول اروپایی
به گزارش ACEA، گروه تجاری صنعت خودرو، در نیمه اول سال 2012 فروش PSA حدود 14 درصد و فروش رنو حدود 17 درصد افت کرد. همچنین به گزارش انجمن خودروسازیان فرانسه (CCFA)، هر دو خودروساز 15 درصد سهم بازار در کشور فرانسه را از دست دادند در حالی که سهم فولکس واگن، رقیب آلمانی آنها در کشور خودشان 13.5 درصد افزایش یافت. سال گذشته نیز نسبت به سال قبل از آن 11.9 درصد افزایش یافته بود.
وارن 22 تیر گفته بود که کارخانه های PSA با حدود 76 درصد از ظرفیت خود در اروپا فعالیت می کنند. این عامل باعث شده که ماهانه 200 میلیون یورو (معادل 245 میلیون دلار) پول نقد عملیاتی این شرکت به هدر برود.
مونته بورگ وزیر صنعت فرانسه در دیدارش با وارن گفته بود که نسبت به موفقیت این شرکت که به صورت فامیلی اداره می شود تردید دارد از جمله انتقادهای او این است که این شرکت برای توسعه مدل تصمیم به اتحاد با شرکت جنرال موتورز گرفته و سهام شرکت را به آمریکایی ها فروخته است. مونته بورگ در مصاحبه با رادیوی داخلی این کشور (31 تیر) گفته بود که: «ما یک مشکل واقعی با استراتژی پژو و اتحادش با جنرال موتورز و رفتار سهامداران داریم.»
موقعیت خطرناک
تییری پژو در مصاحبه ای که در لوفیگارو اول مرداد منتشر شد گفت که انتقاد حکومت از تصمیم پژو برای کاهش نیروی کار «موقعیت خطرناکی» به وجود آورده است. از وی سؤال شد که آیا امکان دارد مناقصه ای برای خرید این شرکت انجام شود و او هم در جواب گفت: «هر چیزی ممکن است. برای همین ما مجبور شدیم اقدامی انجام بدهیم».
گولدبرگ نماینده مردم اولنای نیز گفت دولت فرانسه از همان بدو احداث کارخانه در این شهر در سال 1973 از آن حمایت کرد، زمین ارزان در اختیارش گذاشت، زیر بنای های ارزان فراهم کرد و برای این کارخانه معافیت از مالیات در نظر گرفت و علاوه بر این وام هایی در دولت نیکولاس سارکوزی بعد از رکود سال های 2008 و 2009 به این شرکت داده شد. این نماینده یکی از اعضای هیئت حاضر در نشست 18 ژوئن (29خرداد) [روز بعد از انتخابات قانونگذاران فرانسه] با وزیر بود، در این نشست مدیران اجرایی PSA از پاسخ به پرسش هایی در خصوص برنامه هایشان در کارخانه اولنای طفره رفتند. پییر اولیویر سخنگوی پژو نیز حاضر به اظهار نظر در این باره نیست.
اگر پژو نتواند اعتماد از دست رفته نمایندگان منتخب را دو باره به دست آورد با ریسک های جدیدی مواجه می شود مثل عدم موافقت با حمایت مالی که بهانه آن را  کاهش نیروی کار فراهم کرده است، یا به وجود آوردن چالش هایی در استفاده از زمین های دولتی وغیره. گولدبرگ می گوید: «چون این شرکت از صحبت کردن در باره این مسائل خودداری کرده باعث شده تا به حال یک سال از دست برود. اگر اعتماد سیاستمداران به حالت عادی برنگردد ما هم همکاری نخواهیم کرد. در آن صورت ما بیشتر خواستار پاسخگویی خواهیم شد و یک اپوزیسیون قوی [علیه پژو] به راه خواهیم انداخت.»

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2211
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه