«میهن صنعت» بررسی کرد؛

چه کسی از عرضه خودرو در بورس کالا می ترسد؟

حاشیه های بازار خودرو با اعلام حضور شورای رقابت پر رنگ تر شده است اما پرسش این است که چه کسی از عرضه خودرو در بورس کالا می ترسد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طی هفته های اخیر حاشیه های زیادی در خصوص روش فروش جدید خودروسازان به وجود آمده است.حاشیه ای که با اعلام حضور شورای رقابت پر رنگ تر شده است اما پرسش این است که چه کسی از عرضه خودرو در بورس کالا می ترسد؟

عرضه خودرو در بورس کالا روزهای مبهم و پر التهابی را می گذارند، به نحوی که عرضه و ادامه آن مشخص نیست. هر چند در آخرین جلسه شورای عالی بورس، رای بر ادامه مسیر فعلی شد،اما به نظر می رسد که شورای رقابت و اندیشه ای که از قیمت گذاری دستوری حمایت می کند، دست بردار ماجرا نخواهد بود.

 

این در حالی است که تمام دعوا و مشکلات بر سر عرضه 30 درصدی برخی محصولاتی است که تاکنون در بورس کالا عرضه شده اند.چرا که 70 درصد تولیدات داخل باید در قالب دو طرح جوانی و فرسوده به فروش بروند.طرحی که با توجه به قیمت خودروهای به فروش رفته باعث به وجود آمدن بخش جدید از دلالان شده است.

در واقع به جای اینکه به دنبال کاهش نفوذ و قدرت عمل رانت خواران در بازار باشند، با این طرح ها نوع جدیدی از آنها را وارد بازار کرده و می کنند.در این میان مشخص نیست که چرا اختصاص تنها 30درصد از حجم تولید خودرو این قدر برای مخالفان عرضه در بورس کالا دردناک شده است.

بیشتر بخوانید:

عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا باز هم معوق شد

در حالی که کمتر از 6 ماه از عمر فروش به این روش می گذرد، از توزیع رانت جلوگیری و حتی سهام خودروسازان نیز سودده شده اند. به نحوی که رئیس سازمان بورس در نامه ای که چندی پیش به وزیر اقتصاد؛ احسان خاندوزی نوشت، به این موضوع اشاره کرده است.

مجید عشقی در این نامه که اواخر دی ماه منتشر شد، آورده است:” احتراماً همانطور که مستحضرید صنعت خودرو در سال‌های گذشته به دلایل متعدد فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است و ادامه روند قبلی تقریبا غیرممکن بود.

بخشی از ضعف‌های صنعت خودرو ناشی از مدیریت‌های نادرست در این صنعت و بخش دیگر مواردی است که خارج از صنعت خودرو و بر اساس تصمیم‌های سیاستگذاران اقتصادی بر صنعت تحمیل گشته است، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو خصوصا بر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، سهم مهمی در زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت، به خود اختصاص داده است.

تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است؛ در حالیکه این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور می‌باشد که نسبت آن به کل تولید رانت بیش از ۱۰۰ همت را در این بازار نشان می‌دهد.

علاوه بر حذف رانت، واقعی شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه (به عنوان نمونه قیمت سهام ایران خودرو در تاریخ ۲۰ تیرماه تا تاریخ ۲۰ دی ماه با عرضه خودرو در بورس کالا از ۱۹۰ تومان به ۳۴۸ تومان رسیده است که رشد حدود ۷۵ درصد را ثبت کرده است!) بازگشت اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد مالیاتی دولت، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت اجرای طرح های توسعه پیش‌رو، تحویل خودرو در موعد تحویل توسط خودروسازان، جذب نقدینگی از جامعه، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام از سیستم بانکی و به تبع آن کاهش اثر این بخش در خلق نقدینگی و … از مواردی است که تاکنون با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته است و نیازمند این امر است تا زمان مناسب اجرای این طرح در بورس کالا ادامه یابد و با اصلاحات لازم تعادل در این بازار متلاطم برقرار گردد.”

با توجه به میزان زیانی که قیمت گذاری دستوری به خودروسازان و در اصل به اقتصاد و مردم تحمیل کرده است، مشخص نیست که چرا سر راه عرضه خودرو در بورس کالا،دست انداز ایجاد می کند.

هر چند در این فرآیند مردم چندان سودی نمی برند و نفع خودروساز بیشتر است، اما اصلی ترین تفاوت این روش فروش با قیمت های دستوری در این است که دیگر رانتی میان دلالان توزیع نشده و سرمایه به چرخه خودروساز باز می گردد.این بازگشت سرمایه از جایی مهم جلوه می کند که از یک سو باعث سر به سر شدن زیان تولید و فروش محصولات با قیمت گذاری دستوری می شود و از سوی دیگر نیاز خودروسازان به منابع مالی را تا حدی برطرف می کند.

بیشتر بدانید:

بورس کالا، راه برون رفت خودروسازان از زیان

به بیان دیگر، در این فرآیند با توجه به بازگشت نقدینگی به سیستم تولید نه تنها تولیدکننده دیگر نیاز به تامین منابع مالی از محل های دیگر ندارد، بلکه می تواند در امر سفارش گذاری در حجم های بالاتر، با سرعت بیشتر و با دست باز عمل کند.

در این میان معلوم نیست که عملکرد مناسب و استقبال از فروش خودرو در بورس کالا باعث وحشت چه کسانی شده است؟باید مشخص شود که تحت لوای شفافیت چه هدفی را دنبال می کنند؟آیا قصد بر هم زدن آرامش نسبی و امید فعلی صنعت خودروسازی کشور است؟آیا می ترسند که تشت رسوایی قیمت گذاری دستوری و زیان های تحمیل شده، بازهم سر و صدا کند؟اینها پرسش هایی هستند که علاقمندان به بازگشت قیمت گذاری دستوری و ادامه روند زیان ده شدن خودروسازان باید پاسخ بدهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=258069
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه