درسايه تحريمات

چه کسی نیسان را از ایران بیرون می‌برد؟

ميهن صنعت : بهار 91 که از راه رسید، دو سه ماهی بود که قیمت خودرو روی بدش را بیشتر به مشتریان ایرانی نشان می‌داد. پس از اوج گرفتن بهای ارز در زمستان گذشته، قیمت خودرو هم سرکشی بیشتری از خود نشان داد و گویا قرار است، مشکلات خودروسازان بیشتر هم بشود.

به گزارش«  ميهن صنعت »تابناك نوشت ، در سال ۱۳۸۱ پس از خرید دوو توسط شرکت آمریکایی جنرال موتورز و قطع همکاری دوو با کرمان خودرو به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این شرکت به دنبال همکاری با فولکس واگن، شرکت کره‌ای هیوندای و چینی‌ها رفت.
بنا بر این گزارش، بهار امسال، محدودیت‌های اعمالی غرب بر خودروسازان ایرانی فزونی گرفت. شرکت جنرال موتورز، شریک پژوی فرانسه از تعلیق فرستادن قطعات و همکاری پژو با شریک ایرانی آن خبر داد.
بر پایه بیانیه جنرال موتورز، پژو حتی پیش از شراکت با جنرال موتورز نیز تحریم‌های ضد ایران را با تعلیق فرستادن محموله قطعات آغاز کرده بود.
در این باره باید گفت، دولت ایالات متحده مالک 32 درصد سهام جنرال موتورز است و این شرکت هم به نوبه خود 7 درصد از سهام پژو را در اختیار دارد. پژو هم اعلام کرده که تنها 1.5 درصد از درآمد جهانی این شرکت از معامله با ایران خودرو به دست می‌آید؛ احتمالا تولیدکنندگان ایرانی به دنبال قطعه‌سازان هندی و چینی خواهند رفت که با نام تجاری پژو قطعه تولید می‌کنند.
پیش از آن هم خبرهایی از خروج تویوتا، کیا، هیوندای از ایران اعلام شده بود. آخرین خبر، خروج نیسان از بازار ایران است. به این ترتیب تولید یا فروش خودروهایی نظیر تیانا، رونیز، ماکسیما، قشقایی، پیک آپ و مورانو متوقف خواهد شد.
اما چه کسی خروج نیسان از ایران را پیگیری می‌کند؟
در آغاز ماه آوریل، شهرداری نیویورک از خودرویی با نام «تاکسی فردا» رونمایی کرد؛ یک تاکسی تولید نیسان که به طور ویژه  برای غلبه بر چالش‌های خیابان‌های منهتن طراحی شده؛ ارزش قرارداد یک میلیارد دلار است.
در این باره، معاونان یهودی وزارت خزانه‌داری برای محکم‌تر شدن تحریم‌های ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند. در شهر نیویورک هم، سر و کله یک یهودی طرفدار اسرائیل و دشمن ایران پیدا می‌شود؛ بیل دی بلاسیو که احتمالا جانشین بلومبرگ، میلیاردر یهودی و شهردار کنونی نیویورک خواهد شد.
وی پیشتر عضو شورای شهر و مدیر کمپین تبلیغاتی خانم کلینتون در انتخابات سنا در سال 2000 بوده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=684
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه