میهن صنعت:

کارنامه احراز شایستگی برای معلمان صادر می‌شود

معلمانی که پس از ارزیابی نخست حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذی‌ربط برای مدت یک سال از فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی برخوردار خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رتبه‌بندی معلمان وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و با پیگیری مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش، سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir نیز فعال شد. معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام‌شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند پس از کارنامه احراز شایستگی برای معلمان صادر می‌شود

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره روند ارزیابی معلمان در فرآیند رتبه‌بندی گفت: آموزش ارزیابان با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی انجام می‌شود، این آموزش به‌صورت خودخوان، حضوری و غیرحضوری است و هم‌اکنون ثبت‌نام و اعلام فرایند مرحله خودخوان در حال انجام است.

به‌گفته او؛ از 5 شهریورماه آموزش حضوری ارزیابان آغاز می‌شود و پس از تکمیل فرایند آموزش، افرادی که گواهینامه دریافت می‌کنند به‌عنوان ارزیاب معرفی می‌شوند و بررسی معلمان را انجام می‌دهند. ارزیابان از بین معلمان انتخاب شده‌اند و این مرکز وظیفه آموزش آنها را به‌عهده دارد. کارنامه‌ای بر اساس ارزشیابی‌ها در قالب یک داشبورد در اختیار معلمان قرار می‌گیرد تا از نقاط قوت، ضعف و شایستگی‌ها مطلع شوند و توصیه‌هایی در مسیر رشد به آنها ارائه می‌شود تا برای پیشبرد و توسعه شایستگی‌ها برنامه‌هایی داشته باشند.

زارعی متذکر شد: معلمان هر استان توسط ارزیابان آن استان بررسی می‌شوند، بررسی شایستگی‌ها توسط ارزیابان انجام می‌شود و تعیین و رتبه به‌عهده هیئت‌های ممیزه شهرستان و استان و در رتبه‌های بالاتر ستاد است؛ اگر معلم به رتبه تعیین‌شده اعتراض داشت سازوکار اعتراض در سامانه تعیین شده است و واحد ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش براساس مستندات ارائه‌شده رسیدگی به اعتراض را انجام می‌دهد.

همچنین در شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان آمده است:

1. رتبه‌بندی معلمان مطابق ضوابط مقرر در قانون اجرایی می‌شود.

2. این شیوه‌نامه ناظر برمرحله استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان بوده و مرحله ارتقای رتبه معلمان با رعایت ماده 21 آیین‌نامه عملیاتی خواهدشد.

تمام مراحل رتبه‌بندی به‌صورت الکترونیک

3. معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به‌منظور اجرای فرآیند رتبه‌بندی معلمان برای طراحی و استقرار سامانه رتبه‌بندی توسط مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات اقدام کرده به‌نحوی که تمام فرایندهای دریافت مدارک و مستندات مشمولان، ارزیابی و سنجش معلمان، اعمال امتیاز ازسوی هیئت ممیزه ذی‌ربط و دریافت اعتراضات و رسیدگی به آن به‌صورت الکترونیک و از طریق این سامانه انجام می‌شود.

4. مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با توجه به نقش و مسئولیت ارزیابان حرفه‌ای در فرایند سنجش و ارزیابی مشمولان حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این شیوه‌نامه با ارسال اطلاعیه‌ای نسبت به شناسایی و معرفی افراد صاحب‌نظر جهت آموزش به مرکز آموزش مدیریت دولتی اقدام و در صورت طی کردن دوره آموزشی و دریافت گواهی‌نامه ارزیابی آنها را ساماندهی و بر عملکردشان نظارت کند.

5. با توجه به ضرورت تشکیل هیئت‌های ممیزه، احکام اعضای هیئت ممیزه مرکزی و رؤسای هیئت ممیزه استانی از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر می‌شود. احکام اعضای هیئت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیئت‌های ممیزه شهرستان توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس آموزش و پرورش صادر می‌شود.

روند پاسخگویی به اعتراضات

کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات با مسئولیت مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و با عضویت نمایندگان دفتر حقوقی و هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و نیز متناظر با آنها صرفاً در سطح استان تحت‌نظر هیئت ممیزه ذی‌ربط تشکیل می‌شود.

6. فرایند جمع‌آوری، بررسی اسناد و مستندات مشمولان، امتیازدهی و نهایتاً تأیید رتبه آنها از طریق سامانه رتبه‌بندی انجام می‌شود.

7. هیئت‌های ممیزه ذی‌ربط با کمک سایر مراجع ارزیابی‌کننده می‌توانند صحت و اعتبار مدارک و مستندات ارائه‌شده توسط مشمولان را به‌نحو مقتضی و با استعلام از مراجع ذی‌صلاح و قبل از تأیید نهایی رتبه استحقاقی معلم احراز کنند.

8. مشمولان با در نظر گرفتن مفاد جداول ماده 4 آیین‌نامه اجرایی و متناسب‌سازی با امتیازات کسب‌شده مندرج در جداول زیر با تأیید هیئت ممیزه ذی‌ربط در یکی از از رتبه‌های 5گانه قرار خواهند گرفت:

9. حداقل امتیاز موردنیاز برای احراز هر یک از رتبه‌های مشمولین براساس سهم امتیازات کسب‌شده در جدول شماره 5 است.

شرط برقراری فوق‌العاده رتبه‌بندی

10. برقراری فوق‌العاده رتبه‌بندی برای هر یک از رتبه‌ها و همچنین شرایط احراز هریک از آنها منوط به کسب حداقل امتیاز مربوط به شایستگی‌های عمومی همان رتبه خواهد بود.

11. آن دسته از مشمولانی که پس از ارزیابی نخست حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذی‌ربط برای مدت یک سال از فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی برخوردار خواهند شد این معلمان می‌توانند در فرصت یک‌ساله با کسب امتیاز لازم و شرکت در ارزیابی مجدد و با تأیید هیئت ممیزه ذی‌ربط در رتبه استحقاقی قرار گیرند در صورت عدم کسب امتیاز لازم در فرصت اعطایی یک‌ساله، فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی در پایان یک سال قطع خواهد شد.

12. نحوه صدور حکم کارگزینی افراد مشمول بعد از طی مراحل قانونی، تعیین و تأیید توسط هیئت ممیزه از سوی امور اداری انجام می‌شود و به ذی‌نفع و واحد آموزشی وی اعلام می‌شود.

13. رسیدگی به اعتراضات احتمالی مشمولین در زمینه نحوه رسیدگی، ارزیابی و تعیین رتبه آنها توسط هیئت ممیزه و با استفاده از ظرفیت کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات انجام می‌شود.

14. مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش موظف است پس از اجرای دوره ارزیابی برای هر یک از شرکت‌کنندگان کارنامه احراز شایستگی با محتوای نقاط ضعف و قوت صادر و همراه با الزامات و توصیه‌های آموزشی و برنامه‌های توانمندسازی در قالب «سامانه رتبه‌بندی و مسیر رشد معلم» به آنها ارائه کند، شرکت در ارزیابی دوره‌های بعدی «ارتقای رتبه» منوط به طی موفقیت‌آمیز الزامات مندرج در این شیوه‌نامه از سوی ارزیابی‌شوندگان است./تسنیم

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=250608
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه