میهن صنعت نقش سامانه های تله ماتیک متصل ایران خودرو را بررسی کرد؛

کاهش ارزبری و افزایش میزان داخلی سازی با اتکا بر نیروی داخل

یکی از اصلی ترین نکاتی که می تواند دست خودروسازان را در مذاکرات با همتایان خود در موضعی برابر قرار دهد، توانایی تولید قطعات تک است، توليد سامانه تله ماتيك خودروهاي متصل توسط تام ایران خودرو نیز از همین جنس است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یکی از اصلی ترین نکاتی که می تواند دست خودروسازان را در مذاکرات با همتایان خود در موضعی برابر قرار دهد، توانایی تولید قطعات تک است، توليد سامانه تله ماتيك خودروهاي متصل توسط تام ایران خودرو نیز از همین جنس است.

طی هفته های اخیر اتفاق خوب، مثبت و قابل توجه در هیاهوی اخبار دیگر گم شده است.به نظر می رسد که در حال حاضر صنعت و بازار خودرو بیشتر به اخبار واردات خودرو ، نرخ ارز و مشکلاتی نظیر قیمت گذاری دستوری و گواهی اسقاط عادت کرده است.اما در میان این هیاهو یک خبر خوب و اما گم شده نیز منتشر شده است.

خبری که از یک سو باعث کاهش ارزبری و افزایش داخلی سازی می شود و از سوی دیگر گامی دیگر در دانش بنیان شدن صنعت خودروسازی کشور به شمار می رود.ضمن اینکه ظرفیت های همکاری میان صنایع و بخش های مختلف صنعتی و فنی را بیش از پیش افزایش می دهد.

در واقع این نوع همکاری به نحوی است که به جای حرکت به سمت اختراع مجدد چرخ، از پتانسیل ها و توانایی ها دیگر در کشور استفاده می شود، مانند همکاری و هم افزایی ای  که تام ایران خودرو و صاشیراز با تولید سامانه های تله ماتیک متصل ایران خودرو آغاز و ایجاد کرده اند.

کاهش ارزبری و افزایش میزان داخلی سازی با اتکا بر نیروی داخل

می توان این همکاری را حاصل تلاش، تحقیق، سرمایه گذاری و میل به خواستن در بخش های مختلف کشور دانست. ضمن اینکه این هم افزایی نقش پر رنگ دیگری نیز ایفا می کند؛ از یک سو فرهنگ کار جمعی را در کشور افزایش می دهد و از سوی دیگر به اهمیت تخصص بیش از پیش اضافه می کند.

در واقع هر یک از بخش هایی که در این همکاری حضور دارند، دیگر نیاز نیست که مسیر رفته دیگری را طی کنند، بلکه با قرار گرفتن در کنار هم، اقدام به تولید محصول مشترکی می کنند که تا پیش از این، دست خودروسازان برای دریافت آن پیش تولید کنندگان خارجی دراز بود.

اما حالا با تولید سامانه های تله ماتیک متصل ایران خودرو یک گام دیگر در صنعت خودروسازی کشور برداشته شده است.در این شرایط وقتی طرف خارجی که حتی از در اختیار قرار دادن یک کد به تام ایران خودرو خودداری کرده است می داند که با ادامه این وضع بخش مهمی از بازار خود را از دست خواهد داد.

ضمن اینکه ممکن است غیر از دست دادن درآمد از این محل، باعث شود که طرف مقابل دانش فنی آن را نیز به دست بیاورد. یکی دیگر از مسائل مهمی که در این همکاری بسیار قابل توجه به شمار می رود، کاهش ارزبری در شرایط فعلی کشور است.در واقع با امضای قرارداد همکاری میان تام ایران خودرو و صاشیراز شاهد کاهش ۵۰ درصدی ارزبری سامانه تله ماتیک خودروهای متصل خواهیم شد.

اما در حال حاضر همکاری تام ایران خودرو با صا شیراز آغاز شده است.تام ایران خودرو توانسته است با تاکیه بر نیروی متخصص و همکاری با بخش جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف به این مهم دست پیدا کند. به بیان ساده صفر تا ۱۰۰ این ماژول در تام ایران خودرو طراحی شده است وبا توجه به‌این موضوع از این به بعد، شاهد کاهش ۵۰درصدی ارز برای واردات این محصول خواهیم بود. البته پیشتر این محصول دانش بنیان به صورت وارداتی در اختیار خودروسازان داخلی قرار می گرفت.اما حالا به توان تولید 100 درصد داخلی دست پیدا کرده ایم.

کاهش ارزبری و افزایش میزان داخلی سازی با اتکا بر نیروی داخل

قرار است در فاز اول ۲۰ هزار قطعه از این ماژول توسط صاشیراز تولید شود. این تولید بر روی یکی از جدیدترین و پرفروش ترین محصولات ایران خودرو قرار خواهد گرفت.یعنی  ایران خودرو از سامانه تله ماتیک که در داخل تولید شده است در تولید ری را استفاده خواهد کرد.در کنار آن با توجه به میزان تولید ری را ظرفیت تولید 150 هزار قطعه از این ماژول ایجاد و برای آن برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل تام ایران خودرو در همین زمینه در روز رونمایی از این محصول گفت: «در طراحی این محصول دانش بنیان طرف های خارجی نه تنها کوچک ترین کمکی نکردند، بلکه از پاسخ دادن به یک ایمیل و دادن یک کد نیز دریغ می کردند.»

اما همان مساله باعث شد که نه تنها تام با انگیزه و تلاش مضاعف در پی تولید این محصول باشد بلکه حالا به جایی رسیده است که توان صادرات این محصول را پیدا کرده است. البته تولید سامانه تله ماتیک به همین جا و به محصول ری را ختم نشده است و  Tf21  مدل دیگری است که قرار است از سامانه تله ماتیک تولید داخل استفاده کند.

در همین حال صرفه جویی ارزی نیز بخش قابل توجه دیگری از این داخلی سازی دانش بنیان است. این نوع قطعات به طور میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو قیمت دارند. با احتساب تولید داخل شدن، ۵۰ درصد هزینه های تولید کاهش پیدا می کند.یعنی اینکه در 20 هزار قطعه حتی اگر قیمت 150 یورو در نظر بگیریم، شاهد صرفه جویی یک و نیم میلیارد یورویی تنها در یک قطعه خواهیم بود.

به بیان دیگر، استفاده از توان بخش های مختلف کشور در وضعیت تحریمی گذشته از صرفه جویی های ارزی و کاهش هزینه ها کارکردهای دیگری نیز دارد؛ از یک سو باعث می شود که بسیاری از نیروهای متخصص وقتی فضایی برای کار مرتبط به دانش خود دارنددر همین آب وخاک ماندگار می شوند و از سوی دیگر این هم افزایی باعث می شود که دو طرف با دانش و آگاهی بیشتری قدم های بعدی را برداشته و جریان تکیه بر داخل با قدرت و سرعت و کیفیت بیشتری حرکت کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=254787
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه