میهن صنعت :

کشف ذخاير جديد مس در برخی استان های کشور

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران از کشف ذخایرجدید مس در تعدادی از استان ها خبر داد و گفت : میزان و محل این ذخایر پس از قطعی شدن اعلام می شود.


مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران از کشف ذخایرجدید مس در تعدادی از استان ها خبر داد و گفت : میزان و محل این ذخایر پس از قطعی شدن اعلام می شود.

اردشیر سعدمحمدی با اشاره به کشف ذخیره جدید مس در منطقه عنبرآباد کرمان افزود : در دو سال گذشته معادن مس چاهی در میدوک، ایجو، دره زا، نوچون در پاریز، چهل کوره در سیستان، دره زرشک، علی آباد، هفت چشمه و مسجد داغی بازگشایی شده و در حال کار است.

سعدمحمدی از برنامه ریزی برای بیش از 200 هزار متر حفاری در سال جاری خبرداد و گفت:امیدوارم تا دو سال آینده رتبه پنجم ذخایرمس در جهان را کسب کنیم.

وی کل ذخایر معادن مس کشور را 270 میلیون تن ذکر کرد و افزود: سال گذشته از رکورد تولید کنسانتره با 901 هزار تن تولید عبور کردیم و رکورد تولید کاتد مس نیز با 235 هزار تن زده شد.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به خرید 20 کامیون 136 تنی در سال 1390 ،از ورود دو کامیون 240 تنی به کشور خبرداد و افزود: در حال برنامه ریزی برای ورود کامیون های 360 تن به کشور هستیم.

وی افزود: 40 کامیون 136 تن نیز در سال جاری خریداری شده است که شش دستگاه تا هفته آینده و بقیه تا پایان سال به کشور وارد می شود.

سعدمحمدی همچنین یادآور شد شرکت ملی صنایع مس در سال 1389 رتبه دوم صادرات فلزی را با یک میلیارد و 316 میلیون دلار از آن خود کرد و این میزان در سال 1390 به دلیل حمایت از تولید کنندگان داخلی و فروش محصولات به آنان به یک میلیارد و 30 میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی مس در واکنش به انتقادات اخیر صنایع مولیبدن گفت: قیمت مولیبدن و مس تابع نرخ جهانی است و ما مولیبدن را برای صنایع داخل 11 درصد ارزانتر با مهلت 3 ماهه پرداخت می‌فروشیم و 100 تومان هم در نرخ دلار آزاد تخفیف قائل می‌شویم.

اردشیر سعد محمدی در پاسخ به انتقاد رئیس انجمن مولیبدن درباره گرانفروشی شرکت ملی مس و تعطیلی 17 کارخانه گفت: در کشور دو سیستم داخلی و خارجی برای فروش مس داریم ، فروش محصولات ما در داخل کشور فقط از طریق بورس کالاست و خریداران برای خرید باید حتماً تولیدکننده بوده و پروانه بهره‌برداری داشته باشند.

سعدمحمدی با بیان اینکه، فروش خارجی ما هم فقط از طریق مزایده است و دلیل آن هم کیفیت عالی مس تولیدی ایران در دنیاست،افزود: بخش عمده مس تولیدی دنیا دارای عیار 99.99 است، اما عیار مس ایران 99.999 بوده و در دنیا به «پنج 9» معروف است و در صنایع‌های تک و نانو کاربرد دارد.

وی ادامه داد: بنابراین هر دو سیستم فروش مس اعم از داخلی در بورس و خارجی از طریق مزایده شفاف بوده و کاملا روشن و مشخص است.

سعد محمدی یادآور شد: در حالی که عیار معادن سنگ آهن در کشور 45تا 46 درصد است عیار مس ما 0.7 درصد بوده و در هر یک میلیون گرم، 200 گرم مولیبدن داریم که برداشت این میزان نیز براساس شرایط و طبیعت خاک گاهی پایین آمده است و گاهی بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی مس افزود: ما این را در صنعت به مولیبدن 54 درصد تبدیل می‌کنیم و سالانه 5 هزار و 500 تن تولید مولیبدن داریم. در عین حال 18 کارخانه، سولفور مولیبدن ما را به اکسید مولیبدن (مولیبدن 62 درصد) تبدیل کرده و ظرفیت تولید آنان نیز 28 هزار تن است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی وجود 28 هزارتن تقاضا در برابر 5 هزار و 500 تن تولید مولیبدن کشور است، افزود: افزایش تولید مولیبدن را در دستور کار داریم و برنامه افزایش3000 تنی تولید را درآذربایجان برنامه‌ریزی کرده‌ایم،اما آیا شرکت ملی مس به کارخانه‌های مولیبدن که همگی نیز متعلق به بخش خصوصی است، مجوز داده است که حالا حجم تولیدش آنان را تامین نمی‌کند؟

مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: وظیفه ما افزایش تولید بوده که برای این کار اقدام کرده و کارخانه زده‌ایم، اما در مورد قیمت مس باید بگویم که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد:‌ قیمت مولیبدن را ما تعیین نمی‌کنیم، بلکه تابع قیمت‌های جهانی است و بر اساس نوسان آن نیز بالا و پایین می‌رود، مانند انس جهانی طلا و سایر فلزات.

سعدمحمدی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان مس و مولیبدن می‌‌گویند شرکت ملی مس محصولاتش را بالاتر از نرخ جهانی در بازار داخل می‌فروشد،گفت: اینطور نیست، می‌توانید در سایت LME قیمت جهانی مس را ببینید و با قیمت‌های ما در بورس کالا مقایسه کنید.

وی ادامه داد: در عین حال در این ماجرا ما مدعی هستیم؛ چون برای حمایت از تولید داخلی مولیبدن را 11 درصد زیر قیمت جهانی در بورس می‌فروشیم و برای دریافت پول آن به تولیدکنندگان مهلت سه ماهه می‌دهیم،یعنی امروز محصول را تحویل می‌دهیم و سه ماه بعد پولش را می‌گیریم.

مدیرعامل شرکت ملی مس افزود: علاوه بر این به ما انتقاد می‌شود که چرا مبنای تعیین قیمت‌هایمان نرخ آزاد دلار است، ما برای این هم فکر کرده و به تولید کنندگان گفته‌ایم قیمت محصولات ما را با نرخ دلار آزاد، 100 تومان پائین‌تر به ما بپردازند.

سعد محمدی با بیان اینکه شرکت ملی مس یک شرکت خصوصی است، افزود: این در حالی است که سهامداران ما می‌توانند بابت این کارها در مجمع به ما اعتراض کنند.

وی گفت: در هفته‌های اخیر قیمت‌های ما در بورس رقابتی شده است و اگر محصولات ما گرانتر به فروش رفته دلیل آن رقابت خریداران بوده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1573
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه