نماینده مجلس یازدهم :

آئین نامه اجرایی تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ابلاغ شد

نماینده مجلس یازدهم گفت: مجلس و دستگاه قضایی با بانک‌هایی که تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مسکن را ندهند، برخورد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  اگرچه عمر ۱۰۰ روزه دولت نمی‌تواند زمان مناسبی برای سنجش عیار ادعای مسکنی دولت و بررسی اقدامات وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با احداث ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال آینده باشد، اما مهم‌ترین ابزار سازندگان و همچنین متقاضیان واحدهای مسکونی ذیل طرح نهضت ملی مسکن، اعطای تسهیلات ساخت از محل دو قانون بودجه امسال و جهش تولید مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی است.

 

بانک مرکزی: آئین نامه اجرایی تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی و سهم هر بانک ابلاغ شد

بنا بر اعلام بانک مرکزی، تا کنون هم آئین نامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ در خصوص سهمیه هر بانک از محل تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن، تعیین و به آنها ابلاغ شده و هم آئین نامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن را شورای پول و اعتبار تصویب و از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

اما تا کنون خبری از پرداخت این تسهیلات نیست و گفته شده تنها بانک عامل بخش مسکن از محل آورده‌های متقاضیان طرح ملی مسکن و همچنین منابع تسهیلاتی که برای طرح اقدام ملی مسکن تأمنی شده بود، حساب سازندگان را شارژ کرده است.

 

معاون مسکن وزیر راه: ادغام تسهیلات مسکن ملی با نهضت ملی

به خصوص که بر اساس اعلام محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دو طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن با هم ادغام شده‌اند و لذا همه کسانی که در طرح اقدام ملی، تسهیلات ساخت واحد مسکونی مورد نظر خود را دریافت می‌کنند، از شرایط تسهیلات یارانه‌ای نهضت ملی مسکن بهره مند خواهند شد.

 

وزیر راه: بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندهند، جریمه مالیاتی می‌شوند

از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز بر اساس قانون جهش تولید مسکن از جریمه مالیاتی بانک‌هایی که از پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی سر باز بزنند، خبر داده است که به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این قانون باشد؛ اما لازم است ضمانت‌های محکم‌تری در این خصوص اتخاذ شود.

نماینده مجلس: تا کنون هیچ بانکی وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی را پرداخت نکرده است

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس یازدهم ، اعطای تسهیلات بخش مسکن را لازمه تحقق وعده رئیس جمهور دانست و گفت: ضمانت اجرایی آن نظارت مجلس و دستگاه‌های نظارتی هستند. هنگامی که مجلس در بودجه، بانک مرکزی را مکلّف می‌کند که چنین تسهیلاتی دهد، بانک مرکزی هم باید بانک‌ها را موظف کند تا این کار صورت گیرد. اگر بانک‌ها و مجموعه‌های دولتی به این طرح عمل نکنند، مجلس و دستگاه قضا به این امر ورود پیدا کرده و با خاطیان برخورد می‌کند.

 

با تورم موجود امکان ساخت و ساز نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: این‌که دولت مردم را تشویق به ساخت‌وساز کند قابل تقدیر است اما با این تورم آیا شدنی است؟ درست است که برای این کار تسهیلاتی را برای مردم و مسکن‌ساز در نظر گفته است اما آیا مردم توان باز پرداخت سود ۱۷ یا ۱۸ درصد را دارند؟ نیاز مسکن از نیازهای اساسی مردم است ولی با توجه به این گرانی و تورم تسهیلات تعلق گرفته دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

 

دولت مسکن ساز نیست / ‬ باید شرایط را برای بخش خصوص تسهیل کند

وی ادامه داد: دولت نمی‌تواند به تنهایی مسکن بسازد و راه برون رفت از این شرایط، واگذاری به بخش خصوصی است. دولت موظف است شرایطی را ایجاد کند تا مسکن‌ساز ترغیب به ساخت و ساز شود و در موازات آن خریدار هم بتواند مسکن مورد نیازش را خریداری کند و بازپرداخت‌ها را انجام دهد. دولت باید وامی دهد که توان بازپرداخت آن وجود داشته باشد. سود بانکی را کم و یا مدت بازپرداخت را طولانی کند. اگر چنین وعده‌ای نباشد منتظر رونق مسکن نباید بود.شرایط وام، باید قرض‌الحسنه باشد که در بانک‌های ما از این مسائل خبری نیست، بانک مرکزی باید کمک کند.

 

نهضت مسکن سازی، اشتغال در پی دارد

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی به مسئله‌ی اشتغال‌زایی هم اشاره و اظهار کرد: به دنبال ساخت مسکن نیازمند ماشین‌آلات، سیمان، آهن، کارگر، مهندس و … می‌شویم که این یعنی ایجاد شغل. کارخانه سیمان، فولاد و پنجره‌سازی و سایر کارخانه‌های مرتبط در کنار هم شروع به فعالیت بیشتر می‌کنند و شغل‌ها هم مستمر می‌شود. با ساخت مسکن ۲۵۰-۲۰۰ شغل راه می‌افتد و این خیلی در اقتصاد کشور مهم است. این مسئله در سفره مردم تأثیرگذار است و به دنبال آن امر ازدواج که در جامعه ما کم رونق شده است، رونقی به خود می‌گیرد.

 

تا کنون هیچ واحدی ساخته نشده

سنگدوینی در پاسخ به این سوال که «آیا وعده‌ی ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال شدنی است؟» بیان کرد: همه‌ی ظرفیت‌ها در کشور باید همکاری کنند این‌که بگوییم فقط وظیفه‌ی دولت است صحیح نیست؛ باید بخش خصوصی، بانک‌ها و همه‌ی دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا این وعده اتفاق بیافتد. علی‌الخصوص بخش خصوصی؛ اگر ما شرایط و امکانات را فراهم کنیم بخش خصوصی می‌تواند ۴ میلیون مسکن را در چهار سال بسازد ولی اگر فقط در زبان گفته شود، این امر محقق نمی‌شود. امسال گفتیم یک میلیون مسکن باید ساخته شود، الان چند واحد ساخته شده است؟ اصلاً مسکنی ساخته‌ایم؟ خیر؛ نساختیم! ما نیازمند این هستیم که همه‌ی امکانات در کشور به این سمت سرازیر شود./مهر

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=235020
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه